Literatura dla dzieci i młodzieży w dydaktyce szkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-SP-II-2-LitDz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura dla dzieci i młodzieży w dydaktyce szkolnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W07 FP2_U02 FP2_U03 FP2_U05 FP2_U08 FP2_K03 FP2_K04 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Student po zajęciach potrafi samodzielnie analizować i interpretować literaturę dla dzieci i młodzieży przewidzianą w podstawie programowej dla klas IV-VIII. Wykorzystuje zawarte w utworach walory i wartości w celach dydaktycznych. Zna podstawowe pojęcia związane z literaturą młodzieżową, baśniową i fantastyczną. Student zapoznaje się z kanonem literatury polskiej i światowej. Potrafi również samodzielnie przygotować konspekt zajęć dla uczniów. |
Pełny opis: |
Zajęcia przygotowują studenta do samodzielnej analizy i interpretacji literatury dla dzieci i młodzieży z wykazu lektur szkolnych dla klas IV-VIII w celu przygotowania własnego konspektu zajęć. Student na zajęciach zdobywa wiedzę, jak wykorzystać lektury do pracy z uczniami. Zna nazwy i potrafi zdefiniować główne zagadnienia związane z literaturą młodzieżową. Rozpoznaje jej główne nurty i kierunki. Student potrafi również rozpoznawać powtarzające się motywy w różnych utworach je porównać. Zdobytą wiedzę potrafi zaimplementować do dalszej pracy dydaktycznej. |
Literatura: |
•Adamczykowa Z., Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001; •Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992; •Baluch A., Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005; •Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, t. 1 i 2, Warszawa 1985; •Bortnowski E., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005; •Caillois R., Od baśni do science fction, w: Odpowiedzialność i styl. Eseje o fromach wyobraźni, przeł. J. Błoński, K. Dolatowska, A. Frybesowa, L. Kukulski, J. Lisowski, Warszawa 2019. •Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Poznań 1997; •Cieślikowski J., Literatura czwarta. O naturze i sposobach istnienia literatury dla dzieci, „Literatura Ludowa” 1976, nr 1; •Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych, red. I.Morawska, M. Latoch-Zielińska, Lublin 2017; •Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2010; •Hazard P., Książki, dzieci i dorośli, tł. I. Słońska, Warszawa 1963; •Janus-Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze: o praktykach czytania literatury w szkole: konstatacje, oceny, propozycje, Kraków 2009 •Leszczyński G., Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010 •Leszczyński G., Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007; •Ługowska J., Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988; •Ługowska J., Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981; •Papuzińska J., Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988; •Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Łódź 2008; •Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców¸ Sopot 2018; •Propp W., Morfologia bajki magicznej, Kraków 2011; •Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2004; •Pustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantazy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009 •Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003; •Szkolne spotkania z literaturą, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2007; •Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007 •Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000; •Wróblewska V., Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003; •Zgorzelski A., Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980. - C. Perrault, Kopciuszek, , tłum. O. Hedemann, Warszawa 2020. - A. Puszkin, Bajka o rybaku i rybce, , tłum. R. Lis, Warszawa 2020. - H.C. Andersen, Mała syrenka, Królowa śniegu, w: Baśnie, tłum. B. Sochańska, Poznań 2005. - W. i J. Grimm, Jaś i Małgosia, w: Baśnie dla dzieci i dla domu, tłum. E. Pieciul-Karmińska, Poznań 2010. - Z. Orlińska, Kto ty jesteś?, w: Współczesny bajarz polski, Warszawa 2021. - S. Lagerlöf, Cudowna podróż, tom. 1 - A. de Saint-Exupéry, Mały Książę - H. Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy - J. R. R. Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem; - J. Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu; - C. S. Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa; - J. Brzechwa, Akademia Pana Kleksa, - R. Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi, - E. Niziurski, Sposób na Alcybiadesa; -A. Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy, - M. Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów, - A. Christie, wybrana powieść - L.M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza; - M. Musierowicz, Jerzycjada, wybrany tom - A. Szklarski, wybrana powieść - M. Twain, Przygody Tomka Sawyera; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Samodzielne przygotowanie się do zajęć: 0,5 ECTS Regularny udział w zajęciach: 05, ECTS Przygotowanie pracy: 0,5 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: Student przygotował bardzo dobry plan poprowadzenia zajęć dla uczniów w oparciu o wybraną lekturę obowiązkową lub uzupełniającą. Student potrafi sprawnie posługiwać się wszystkimi terminami i pojęciami z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży. Zna w bardzo dobrym stopniu główne nurty i gatunki literatury młodzieżowej oraz potrafi je bez problemów odróżnić. Student uczestniczył regularnie w zajęciach i wykazywał się na nich dużym zaangażowaniem. W sposób samodzielny wyciągał wnioski z zadanych testów, potrafił je zinterpretować i zastosować do dalszych działać dydaktycznych. Na ocenę dobrą: Student przygotował dobry plan poprowadzenia zajęć dla uczniów w oparciu o wybraną lekturę obowiązkową lub uzupełniającą. Student potrafi w stopniu zadawalającym posługiwać się większością terminów i pojęć z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży. Zna w dobrym stopniu główne nurty i gatunki literatury młodzieżowej oraz potrafi je odróżnić. Student uczestniczył regularnie w zajęciach i wykazywał się na nich średnim zaangażowaniem. W sposób samodzielny wyciągał wnioski z zadanych testów, potrafił je zinterpretować i zastosować do dalszych działać dydaktycznych. Na ocenę dostateczną: Student przygotował plan poprowadzenia zajęć dla uczniów w oparciu o wybraną lekturę obowiązkową lub uzupełniającą. Student potrafi z pomocą prowadzącego posługiwać się terminami i pojęciami z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży. Zna w pewnym stopniu główne nurty i gatunki literatury młodzieżowej, ale nie potrafi ich odróżnić. Student uczestniczył w zajęciach, ale nie wykazywał się na nich zaangażowaniem. Z pomocą prowadzącego wyciągał wnioski z zadanych testów, potrafił je zinterpretować i zastosować do dalszych działać dydaktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Anna Malewska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Malewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Student po zajęciach potrafi samodzielnie analizować i interpretować literaturę dla dzieci i młodzieży przewidzianą w podstawie programowej dla klas IV-VIII. Wykorzystuje zawarte w utworach walory i wartości w celach dydaktycznych. Zna podstawowe pojęcia związane z literaturą młodzieżową, baśniową i fantastyczną. Student zapoznaje się z kanonem literatury polskiej i światowej. Potrafi również samodzielnie przygotować konspekt zajęć dla uczniów. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia przygotowują studenta do samodzielnej analizy i interpretacji literatury dla dzieci i młodzieży z wykazu lektur szkolnych dla klas IV-VIII w celu przygotowania własnego konspektu zajęć. Student na zajęciach zdobywa wiedzę, jak wykorzystać lektury do pracy z uczniami. Zna nazwy i potrafi zdefiniować główne zagadnienia związane z literaturą młodzieżową. Rozpoznaje jej główne nurty i kierunki. Student potrafi również rozpoznawać powtarzające się motywy w różnych utworach je porównać. Zdobytą wiedzę potrafi zaimplementować do dalszej pracy dydaktycznej. |
|
Literatura: |
•Adamczykowa Z., Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001; •Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992; •Baluch A., Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005; •Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, t. 1 i 2, Warszawa 1985; •Bortnowski E., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005; •Caillois R., Od baśni do science fction, w: Odpowiedzialność i styl. Eseje o fromach wyobraźni, przeł. J. Błoński, K. Dolatowska, A. Frybesowa, L. Kukulski, J. Lisowski, Warszawa 2019. •Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Poznań 1997; •Cieślikowski J., Literatura czwarta. O naturze i sposobach istnienia literatury dla dzieci, „Literatura Ludowa” 1976, nr 1; •Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych, red. I.Morawska, M. Latoch-Zielińska, Lublin 2017; •Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2010; •Hazard P., Książki, dzieci i dorośli, tł. I. Słońska, Warszawa 1963; •Janus-Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze: o praktykach czytania literatury w szkole: konstatacje, oceny, propozycje, Kraków 2009 •Leszczyński G., Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010 •Leszczyński G., Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007; •Ługowska J., Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988; •Ługowska J., Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981; •Papuzińska J., Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988; •Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Łódź 2008; •Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców¸ Sopot 2018; •Propp W., Morfologia bajki magicznej, Kraków 2011; •Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2004; •Pustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantazy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009 •Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003; •Szkolne spotkania z literaturą, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2007; •Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007 •Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000; •Wróblewska V., Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003; •Zgorzelski A., Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980. - C. Perrault, Kopciuszek, , tłum. O. Hedemann, Warszawa 2020. - A. Puszkin, Bajka o rybaku i rybce, , tłum. R. Lis, Warszawa 2020. - H.C. Andersen, Mała syrenka, Królowa śniegu, w: Baśnie, tłum. B. Sochańska, Poznań 2005. - W. i J. Grimm, Jaś i Małgosia, w: Baśnie dla dzieci i dla domu, tłum. E. Pieciul-Karmińska, Poznań 2010. - Z. Orlińska, Kto ty jesteś?, w: Współczesny bajarz polski, Warszawa 2021. - S. Lagerlöf, Cudowna podróż, tom. 1 - A. de Saint-Exupéry, Mały Książę - H. Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy - J. R. R. Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem; - J. Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu; - C. S. Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa; - J. Brzechwa, Akademia Pana Kleksa, - R. Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi, - E. Niziurski, Sposób na Alcybiadesa; -A. Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy, - M. Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów, - A. Christie, wybrana powieść - L.M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza; - M. Musierowicz, Jerzycjada, wybrany tom - A. Szklarski, wybrana powieść - M. Twain, Przygody Tomka Sawyera; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.