Podstawy dialogu i polilogu kultur
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-II-1-DialogPol |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dialogu i polilogu kultur |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.uksw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=WH-KU-II-1-DialogPol |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W05 KU2_W06 KU2_U05 KU2_K02 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu omówienie podstaw dialogu i polilogu kultur w oparciu o perspektywę interdyscyplinarną. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu omówienie podstaw dialogu i polilogu kultur w oparciu o perspektywę interdyscyplinarną: filozoficzną, językoznawczą i antropologiczną z odniesieniami do dialogu międzyreligijnego oraz międzykulturowego. Tematyka zajęć: 1. Dialog w kulturze , filozofii i religii. Zarys problematyki. 2. Kultura, język, dialog, 2. Kryteria dialogu międzykulturowego. Perspektywa europocentryczna. 3. Orientalizm w ujęciu antropologicznym. 3. Filozoficzne koncepcje dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego. 4. Literatura jako przestrzeń dialogu pomiędzy kulturami. 5. Sztuka (teatr, film, i in.) jako przestrzeń praktyk międzykulturowych. 6. Problemy praktyczne w nawiązywaniu dialogu międzykulturowego. 7. Emigracja / imigracja a dialog i polilog kultur. 8. myślenie i filozofie róśnych kultur, filozofia międzykulturowa. |
Literatura: |
Anna Wierzbicka, Moje podwójne życie : dwa języki, dwie kultury, dwa światy Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 3 (45), 73-93 1997----- https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1997-t-n3_(45)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1997-t-n3_(45)-s73-93/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1997-t-n3_(45)-s73-93.pdf Anna WIERZBICKA, Uniwersalia ugruntowane empirycznie, „Teksty Drugie” 2011 nr 1/2s. 13-30, http://tekstydrugie.pl/wp content/uploads/2016/06/c2ab2880fc3f554b795cee49901cd5bb.pdf Wojciech Burszta, Antropologia kultury, Poznań 1998 (s.152) Edward Said, Orientalizm, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2018 Małgorzata Nalewajko, Społeczeństwa narodowe czy wielokulturowe: spoty o teorie i kształt rzeczywistości na marginesie "Społeczeństwa otwartego" G. Sartoriego, Dzieje Najnowsze 35/2, s. 177-190 https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_-r2003-t35-n2/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_-r2003-t35-n2-s177-190/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_-r2003-t35-n2-s177-190.pdf MARIUSZ BARANOWSKI, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu „SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE” (Karla Poppera) JAKO KONSEKWENCJA STANOWISKA KRYTYCZNEGO RACJONALIZMU. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjbr_yqoLaEAxU6XfEDHc7cA9UQFnoECCAQAQ&url=http%3A%2F%2Fczasopisma.isppan.waw.pl%2Findex.php%2Fkis%2Farticle%2Fdownload%2F1584%2F1310%2F&usg=AOvVaw0pft_OPxtHaBGV-wmzrcB1&opi=89978449 Wojciech Borkowski, Mózg, umysł, kultura – memetyczny system adaptacyjny, „Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny” 2018, nr 19, https://www.researchgate.net/publication/331833269_Mozg_umysl_kultura_-_memetyczny_system_adaptacyjny Magdalena Złocka-Dąbrowska, Cognitive and Neurocognitive Potentials of GA's Acts from the Scene of Language Origin, Załącznik Kulturoznawczy 9/2022,https://www.zalacznik.uksw.edu.pl/sites/default/files/ZK%202022%20035-049.pdf |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się: KU2_W05 student zna w pogłębionym stopniu kluczowe koncepcje teoretyczne z zakresu teorii międzykulturowości i komunikacji międzykulturowej. Zna religijne, społeczne i polityczne podstawy własnego i odmiennych systemów kulturowych. KU2_W06 student zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kul tury współczesnej, rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia. KU2_U05 student potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych. KU2_K02 student jest gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody wykorzystywane na zajęciach: - elementy wykładu, - dyskusja, - praca w grupach, - praca z tekstem źródłowym. Wymagany aktywny udział w ćwiczeniach. Na zajęciach obowiązuje znajomość lektur. Szczegółowy opis kryteriów na stopień: KU2_W05 Na ocenę bdb (5) student zna w pogłębionym stopniu kluczowe koncepcje teoretyczne z zakresu teorii międzykulturowości i komunikacji międzykulturowej. Zna religijne, społeczne i polityczne podstawy własnego i odmiennych systemów kulturowych. Na ocenę db (4) student dość dobrze zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, wystarczająco dobrze rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Dość dobrze zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia. Na ocenę dst (3) student orientuje się wśród kluczowych zjawisk i przeobrażeń w obrębie kultury współczesnej, w stopniu dostatecznym rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Orientuje się w najważniejszych koncepcjach teoretycznych służących do ich wyjaśnienia. Na ocenę ndst (2) student nie zna kluczowych zjawisk i przeobrażeń w obrębie kultury współczesnej, nie rozumie ich uwarunkowań (politycznych, ekonomicznych, społecznych) oraz konsekwencji. Nie zna najważniejszych koncepcji teoretycznych służących do ich wyjaśnienia. KU2_W06 Na ocenę bdb (5) student zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia. Na ocenę db (4) student dość dobrze zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, dość dobrze rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia. Na ocenę dst (3) student jest zorientowany w kluczowych zjawiskach i przeobrażeniach w obrębie kultury współczesnej, na ogół rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Jest zorientowany w najważniejszych koncepcjach teoretycznych służących do ich wyjaśnienia. Na ocenę ndst (2) student nie zna kluczowych zjawisk i przeobrażeń w obrębie kultury współczesnej, nie rozumie ich uwarunkowań (politycznych, ekonomicznych, społecznych) oraz konsekwencji. Nie zna najważniejszych koncepcji teoretycznych służących do ich wyjaśnienia. KU2_U05 Na ocenę bdb (5) student znakomicie potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych. Na ocenę db (4) student potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych. Na ocenę dst (3) student w stopniu wystarczającym na ocenę pozytywną potrafi zainicjować i prowadzić debatę na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, wykorzystując kluczowe pojęcia i teorie wypracowane na gruncie tych dyscyplin i odnosząc je do aktualnych zjawisk i procesów społeczno-kulturowych. Na ocenę ndst (2) student nie potrafi zainicjować i prowadzić debaty na specjalistyczne tematy z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze; nie zna kluczowych pojęć i nie potrafi wykorzystać kluczowych teorii, wypracowanych na gruncie tych dyscyplin. KU2_K02 Na ocenę bdb (5) student jest w pełni gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Na ocenę db (4) student jest gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Na ocenę dst (3) student deklaruje chęć uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Na ocenę ndst (2) student nie uznaje znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czajka-Cunico, Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czajka-Cunico | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są tak oczywistemu, jak i trudnemu zadaniu uprawiania dialogu i polilogu kultur. Obejmują kwestię podejścia do kultur obcych, zdobywania wiedzy o nich, rozumienia ich i współdziałania we wspólnym horyzoncie sensu. Pokazują różnorodność i uniwersalność zarazem myśli powstających w odmiennych kontekstach kulturowych. Rozważają sposoby komunikacji między kulturami i przykłady postaci przewodnich w tym zakresie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czajka-Cunico, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czajka-Cunico | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godz. udział w zajęciach 30 godzin przygotowanie prezentacji 30 godzin przygotowanie do rozmowy zaliczeniowej |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są kulturom świata i zawartym w nich sposobom myślenia i filozofiami. Mają one nie tylko umożliwić przyswojenie wiedzy na temat kultur i filozofii, ale też przygotowywać do myślenia dialogicznego i polilogicznego, do myślenia o wspólnych problemach ludzkości, takich jak ekologia czy urzeczywistnianie pokoju, w oparciu o potencjał różnych tradycji myślowych, nawzajem się uzupełniających i wzmacniających. |
|
Pełny opis: |
Po ogólnym wprowadzeniu do tematu różnorodności kultur i sposobów myślenia omówione zostaną formy dialogu i polilogu kultur, a także zrekonstruowane ich historyczne realizacje. Omówione zostaną etapy formowania się myślenia międzykulturowego i sytuacje, w których okazuje się niezbędne. Omówione zostaną kultury świata ze wskazaniem na ich wyróżniki, a także Wielkie Księgi. Zaprezentowane zostaną na podstawie niedawno opublikowanej książki filozofie różnych kultur. Na wybranych przykładach problemów współczesnego świata podjęte zostaną rozważania na temat sposobów ich rozwiązywania w różnych tradycjach myślowych. Podjęte będą rozważania na temat myślenia o charakterze światowym odpowiadającego wymogom zróżnicowanej, lecz jednej ludzkości. |
|
Literatura: |
Kultury świata w dialogu, red. nauk. Anna Czajka, Warszawa 2012. Wielkie Księgi ludzkości, red. nauk. Anna Czajka, Warszawa 2013. Anna Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016. Anna Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międzyreligijnego, Warszawa 2020. Badania myśli pozaeuropejskiej w Polsce, red. nauk. A. Czajka, Warszawa 2022. ęncyklika Fratelli tutti Giambattista Vico, Nauka nowa, przeł. J. Jakubowicz, Warszawa 1966. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach - 15 h Przygotowanie do zajęć- 60 h Konsultacje- 10 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Krzysztof Skorulski, Ferdinand Ebner i miejsce filozofii dialogu w myśli katolickiej XX wieku Paedagogia Christiana1/27 (2011) – ISSN 1505-6872 https://www.researchgate.net/publication/315038959_Ferdinand_Ebner_i_miejsce_filozofii_dialogu_w_mysli_katolickiej_XX_wieku Krzysztof Skorulski, Ferdinand Ebner i miejsce filozofii dialogu w myśli katolickiej XX wieku, Paedagogia Christiana1/27 (2011) – https://www.researchgate.net/publication/315038959_Ferdinand_Ebner_i_miejsce_filozofii_dialogu_w_mysli_katolickiej_XX_wieku; Anna Wierzbicka, Moje podwójne życie : dwa języki, dwie kultury, dwa światy Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 3 (45), 73-93 1997----- https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1997-t-n3_(45)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1997-t-n3_(45)-s73-93/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1997-t-n3_(45)-s73-93.pdf Anna WIERZBICKA, Uniwersalia ugruntowane empirycznie, „Teksty Drugie” 2011 nr 1/2s. 13-30, http://tekstydrugie.pl/wp content/uploads/2016/06/c2ab2880fc3f554b795cee49901cd5bb.pdf Wojciech Burszta, Antropologia kultury, Poznań 1998 (s.152) Małgorzata Nalewajko, Społeczeństwa narodowe czy wielokulturowe: spoty o teorie i kształt rzeczywistości na marginesie "Społeczeństwa otwartego" G. Sartoriego, Dzieje Najnowsze 35/2, s. 177-190 https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_-r2003-t35-n2/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_-r2003-t35-n2-s177-190/Dzieje_Najnowsze_kwartalnik_poswiecony_historii_XX_wieku_-r2003-t35-n2-s177-190.pdf MARIUSZ BARANOWSKI, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu „SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE” (Karla Poppera) JAKO KONSEKWENCJA STANOWISKA KRYTYCZNEGO RACJONALIZMU. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjbr_yqoLaEAxU6XfEDHc7cA9UQFnoECCAQAQ&url=http%3A%2F%2Fczasopisma.isppan.waw.pl%2Findex.php%2Fkis%2Farticle%2Fdownload%2F1584%2F1310%2F&usg=AOvVaw0pft_OPxtHaBGV-wmzrcB1&opi=89978449 Przemysław Łozowski, Język a kultura w programie etnolingwistyki kognitywnej Jerzego Bartmińskiego. Między Sapirem a Malinowskim, Etnolingwistyka 26, Lublin 2014 http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_et_2014_26_155/c/177-174.pdf Wojciech Borkowski, Mózg, umysł, kultura – memetyczny system adaptacyjny, „Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny” 2018, nr 19, https://www.researchgate.net/publication/331833269_Mozg_umysl_kultura_-_memetyczny_system_adaptacyjny Magdalena Złocka-Dąbrowska, Cognitive and Neurocognitive Potentials of GA's Acts from the Scene of Language Origin, Załącznik Kulturoznawczy 9/2022,https://www.zalacznik.uksw.edu.pl/sites/default/files/ZK%202022%20035-049.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.