Lider i manager w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-M-I-3-LidManK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lider i manager w kulturze |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W10 KU1_U10 KU1_K06 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja modeli zarządczych (przywódczych i menadżerskich), odpowiadających założeniom działalności kulturalnej, odwołujących się tym samym do specyfiki zarządzania instytucjami, do zadań których należy opieka nad długim trwaniem kultury jako systemu dóbr i wartości, kształtujących postawy indywidualne oraz wspólnotowe. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja modeli zarządczych (przywódczych i menadżerskich), odpowiadających założeniom działalności kulturalnej, odwołujących się tym samym do specyfiki zarządzania instytucjami, do zadań których należy opieka nad długim trwaniem kultury jako systemu dóbr i wartości, kształtujących postawy indywidualne oraz wspólnotowe. W trakcie zajęć poruszone zostaną m.in. następujące zagadnienia: 1) Kultura i działalność kulturalna jako podmiot zarządzania. 2) Zarządzanie jako proces: a) planowanie a zarządzanie strategiczne; b) organizacja a finansowanie działalności; c) przewodzenie a formy nadzoru zewnętrznego; d) kontrola a instrumenty parametryczne: mikroskala (np. audyt), makroskala (statystyka, wskaźniki efektywności, normy ISO). 3) Modele zarządcze (aspekty przywódcze i menadżerskie) i typy przywództwa. 4) Społeczno-gospodarczy kontekst przywództwa. 5) Zarządzanie kryzysowe i zarządzanie zmianą, z uwzględnieniem kontekstu pandemii). 6) Analiza czynników sukcesu i porażki w przywództwie. 7) Analiza doświadczenia wybranych liderek i liderów zarządzania instytucjami kultury z uwzględnieniem udziału w zajęciach zaproszonych gości. 8) Zarządzanie a specyfika kultury i dziedzictwa kulturowego (np. zarządzanie humanistyczne, zasada nienastawienia na osiąganie zysku). |
Literatura: |
Literatura: 1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019. 2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013. 3) M. Clayton, Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011. 4) M. Fumaroli, Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008. 5) P. Majewski, Muzealna twarz Klio (wybór tekstów z lat 1999-2019), Warszawa 2020. 6) P. Majewski, Muzeum i co dalej? Niedokończona próba diagnozy, w: Muzea na wolnym powietrzu. Antycypacje, red. K. Barańska, M. Murzyn-Kupisz, J. Święch, Kolbuszowa-Kraków 2020. 7) N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995. 8) Rocznik Kultury Polskiej (Narodowe Centrum Kultury): 2016, 2017, 2018, 2019, 2020. 9) D. M. Rubenstein, Liderzy. 30 inspirujących rozmów z największymi liderami naszych czasów, Kraków 2021. 10) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018. 11) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. nauk. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020. 12) czasopismo „Business English Magazine”. 13) czasopismo naukowe: „Załącznik Kulturoznawczy”. 14) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym. Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W10 Zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem przedmiotowym realizowanego modułu kształcenia. KU1_U10 Potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach realizowanego modułu kształcenia. KU1_K06 Jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć (40%). Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60%). Ocena BDB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, wyciąga wnioski, dotyczące zarządzania i przywództwa, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zarządzania; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków. Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną, opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zarządzania; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje obiektywizmu w formułowaniu wniosków. Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze i podejmuje próby wnioskowania. Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej. Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej (po semestrze zimowym – jej konspektu), zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Piotr Majewski, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Piotr Majewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja modeli zarządczych (przywódczych i menadżerskich), odpowiadających założeniom działalności kulturalnej, odwołujących się tym samym do specyfiki zarządzania instytucjami, do zadań których należy opieka nad długim trwaniem kultury jako systemu dóbr i wartości, kształtujących postawy indywidualne oraz wspólnotowe. W trakcie zajęć poruszone zostaną m.in. następujące zagadnienia: 1) Kultura i działalność kulturalna jako podmiot zarządzania. 2) Zarządzanie jako proces: a) planowanie a zarządzanie strategiczne; b) organizacja a finansowanie działalności; c) przewodzenie a formy nadzoru zewnętrznego; d) kontrola a instrumenty parametryczne: mikroskala (np. audyt), makroskala (statystyka, wskaźniki efektywności, normy ISO). 3) Modele zarządcze (aspekty przywódcze i menadżerskie) i typy przywództwa. 4) Społeczno-gospodarczy kontekst przywództwa. 5) Zarządzanie kryzysowe i zarządzanie zmianą, z uwzględnieniem kontekstu pandemii). 6) Analiza czynników sukcesu i porażki w przywództwie. 7) Analiza doświadczenia wybranych liderek i liderów zarządzania instytucjami kultury z uwzględnieniem udziału w zajęciach zaproszonych gości. 8) Zarządzanie a specyfika kultury i dziedzictwa kulturowego (np. zarządzanie humanistyczne, zasada nienastawienia na osiąganie zysku). |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja modeli zarządczych (przywódczych i menadżerskich), odpowiadających założeniom działalności kulturalnej, odwołujących się tym samym do specyfiki zarządzania instytucjami, do zadań których należy opieka nad długim trwaniem kultury jako systemu dóbr i wartości, kształtujących postawy indywidualne oraz wspólnotowe. W trakcie zajęć poruszone zostaną m.in. następujące zagadnienia: 1) Kultura i działalność kulturalna jako podmiot zarządzania. 2) Zarządzanie jako proces: a) planowanie a zarządzanie strategiczne; b) organizacja a finansowanie działalności; c) przewodzenie a formy nadzoru zewnętrznego; d) kontrola a instrumenty parametryczne: mikroskala (np. audyt), makroskala (statystyka, wskaźniki efektywności, normy ISO). 3) Modele zarządcze (aspekty przywódcze i menadżerskie) i typy przywództwa. 4) Społeczno-gospodarczy kontekst przywództwa. 5) Zarządzanie kryzysowe i zarządzanie zmianą, z uwzględnieniem kontekstu pandemii). 6) Analiza czynników sukcesu i porażki w przywództwie. 7) Analiza doświadczenia wybranych liderek i liderów zarządzania instytucjami kultury z uwzględnieniem udziału w zajęciach zaproszonych gości. 8) Zarządzanie a specyfika kultury i dziedzictwa kulturowego (np. zarządzanie humanistyczne, zasada nienastawienia na osiąganie zysku). |
|
Literatura: |
Literatura: 1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019. 2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013. 3) M. Clayton, Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011. 4) M. Fumaroli, Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008. 5) P. Majewski, Muzealna twarz Klio (wybór tekstów z lat 1999-2019), Warszawa 2020. 6) P. Majewski, Muzeum i co dalej? Niedokończona próba diagnozy, w: Muzea na wolnym powietrzu. Antycypacje, red. K. Barańska, M. Murzyn-Kupisz, J. Święch, Kolbuszowa-Kraków 2020. 7) N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995. 8) Rocznik Kultury Polskiej (Narodowe Centrum Kultury): 2016, 2017, 2018, 2019, 2020. 9) D. M. Rubenstein, Liderzy. 30 inspirujących rozmów z największymi liderami naszych czasów, Kraków 2021. 10) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018. 11) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. nauk. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020. 12) czasopismo „Business English Magazine”. 13) czasopismo naukowe: „Załącznik Kulturoznawczy”. 14) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym. Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle. |
|
Wymagania wstępne: |
link do dyżuru: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21e4de2e9c1c4b098f9eaf6ced5b2038%40thread.tacv2/conversations?groupId=84c920f8-23c8-4486-86f2-c7148436fc47&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.