Metody oceny kondycji biologicznej człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-MOK |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metody oceny kondycji biologicznej człowieka |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich MONITORING |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W02 OB2_W11 OB2_U04 OB2_U08 |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje następujące treści: (a) utrwalenie wiedzy z zakresu znajomości anatomii szkieletu ludzkiego, (b) pojęcie adiustacji, adaptabilności, adaptacji, (c) metody oceny płci i wieku na podstawie kośćca, (d) cechy metryczne i niemetryczne szkieletu i ich znaczenie w badaniach dawnych populacji ludzkich, (e) szkieletowe wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologie kośćca i znaczenie tych cech dla badań stanu zdrowia dawnych grup ludzkich, (f) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje przypomnienie i utrwalenie wiedzy na temat budowy szkieletu ludzkiego, zapoznanie studentów z technikami pracy z materiałem szkieletowym. Student poznaje znaczenie pojęć adiustacja, adaptabilność, adaptacja, poznaje metody oceny płci i wieku na podstawie wybranych cech szkieletu, techniki badania cech metrycznych i niemetrycznych szkieletu, szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologii kośćca. Ta część zajęć ma na celu zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia kondycji biologicznej dawnych populacji ludzkich. W dalszej części zajęć stan zdrowia dawnych i współczesnych populacji ludzkich jest analizowany w oparciu o analizę danych z baz danych oraz danych literaturowych. Na zajęciach poruszane są ponadto (zarówno w aspekcie teoretycznych, jak i praktycznym) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób |
Literatura: |
Literatura dostarczana studentom przez prowadzącego. Holzer J.Z., Demografia, PWE, Warszawa, 1999, 2003, Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii: metody, techniki, normy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa – Łódź. Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Pressat R., Analiza demograficzna. Metody, wyniki, zastosowania, PWN, Warszawa, 1986, White, Tim D., and Pieter A. Folkens, 1995, The human bone manual. Academic Press, 2005. Zatoński W., Hulanicka B., Tyczyński J. (red.), Stan zdrowia Polaków, Monografie Zakładu Antropologii PAN, Wrocław, 1996, |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Student zna metody oceny kondycji biologicznej populacji szkieletowych i współczesnych. 2. Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii popualcji ludzkich, epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, Umiejętności: 1. Student potrafi posługiwać się metodami oceny kondycji biologicznej człowieka. 2. Student potrafi zinterpretować wyniki badań z prac naukowych. 3. Student potrafi trafnie wyciągać wnioski na podstawie prezentowanych wyników badań. Kompetencje: 1. Student potrafi współpracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczane 2 nieobecności), kolokwium końcowe, odpytywanie w trakcie zajęć. 100-85- bardzo dobry 85-80 - dobry plus 80-70 - dobry 70-65 - dostateczny plus 65-51 - dostateczny 51-0 - niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Myszka | |
Prowadzący grup: | Anna Myszka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a44529d50975b4d72b34bbb82e0700969%40thread.tacv2/conversations?groupId=d38b202d-18c3-4cf4-9094-b9307684c1e0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje następujące treści: (a) utrwalenie wiedzy z zakresu znajomości anatomii szkieletu ludzkiego, (b) pojęcie adiustacji, adaptabilności, adaptacji, (c) metody oceny płci i wieku na podstawie kośćca, (d) cechy metryczne i niemetryczne szkieletu i ich znaczenie w badaniach dawnych populacji ludzkich, (e) szkieletowe wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologie kośćca i znaczenie tych cech dla badań stanu zdrowia dawnych grup ludzkich, (f) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje przypomnienie i utrwalenie wiedzy na temat budowy szkieletu ludzkiego, zapoznanie studentów z technikami pracy z materiałem szkieletowym. Student poznaje znaczenie pojęć adiustacja, adaptabilność, adaptacja, poznaje metody oceny płci i wieku na podstawie wybranych cech szkieletu, techniki badania cech metrycznych i niemetrycznych szkieletu, szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologii kośćca. Ta część zajęć ma na celu zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia kondycji biologicznej dawnych populacji ludzkich. W dalszej części zajęć stan zdrowia dawnych i współczesnych populacji ludzkich jest analizowany w oparciu o analizę danych z baz danych oraz danych literaturowych. Na zajęciach poruszane są ponadto (zarówno w aspekcie teoretycznych, jak i praktycznym) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób. |
|
Literatura: |
Literatura dostarczana studentom przez prowadzącego. Holzer J.Z., Demografia, PWE, Warszawa, 1999, 2003, Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii: metody, techniki, normy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa – Łódź. Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Pressat R., Analiza demograficzna. Metody, wyniki, zastosowania, PWN, Warszawa, 1986, White, Tim D., and Pieter A. Folkens, 1995, The human bone manual. Academic Press, 2005. Zatoński W., Hulanicka B., Tyczyński J. (red.), Stan zdrowia Polaków, Monografie Zakładu Antropologii PAN, Wrocław, 1996, |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość anatomii szkieletu ludzkiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Myszka | |
Prowadzący grup: | Anna Myszka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a44529d50975b4d72b34bbb82e0700969%40thread.tacv2/conversations?groupId=d38b202d-18c3-4cf4-9094-b9307684c1e0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje następujące treści: (a) utrwalenie wiedzy z zakresu znajomości anatomii szkieletu ludzkiego, (b) pojęcie adiustacji, adaptabilności, adaptacji, (c) metody oceny płci i wieku na podstawie kośćca, (d) cechy metryczne i niemetryczne szkieletu i ich znaczenie w badaniach dawnych populacji ludzkich, (e) szkieletowe wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologie kośćca i znaczenie tych cech dla badań stanu zdrowia dawnych grup ludzkich, (f) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje przypomnienie i utrwalenie wiedzy na temat budowy szkieletu ludzkiego, zapoznanie studentów z technikami pracy z materiałem szkieletowym. Student poznaje znaczenie pojęć adiustacja, adaptabilność, adaptacja, poznaje metody oceny płci i wieku na podstawie wybranych cech szkieletu, techniki badania cech metrycznych i niemetrycznych szkieletu, szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologii kośćca. Ta część zajęć ma na celu zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia kondycji biologicznej dawnych populacji ludzkich. W dalszej części zajęć stan zdrowia dawnych i współczesnych populacji ludzkich jest analizowany w oparciu o analizę danych z baz danych oraz danych literaturowych. Na zajęciach poruszane są ponadto (zarówno w aspekcie teoretycznych, jak i praktycznym) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób. |
|
Literatura: |
Literatura dostarczana studentom przez prowadzącego. Holzer J.Z., Demografia, PWE, Warszawa, 1999, 2003, Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii: metody, techniki, normy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa – Łódź. Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Pressat R., Analiza demograficzna. Metody, wyniki, zastosowania, PWN, Warszawa, 1986, White, Tim D., and Pieter A. Folkens, 1995, The human bone manual. Academic Press, 2005. Zatoński W., Hulanicka B., Tyczyński J. (red.), Stan zdrowia Polaków, Monografie Zakładu Antropologii PAN, Wrocław, 1996, |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość anatomii szkieletu ludzkiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Myszka | |
Prowadzący grup: | Anna Myszka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a44529d50975b4d72b34bbb82e0700969%40thread.tacv2/conversations?groupId=d38b202d-18c3-4cf4-9094-b9307684c1e0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje następujące treści: (a) utrwalenie wiedzy z zakresu znajomości anatomii szkieletu ludzkiego, (b) pojęcie adiustacji, adaptabilności, adaptacji, (c) metody oceny płci i wieku na podstawie kośćca, (d) cechy metryczne i niemetryczne szkieletu i ich znaczenie w badaniach dawnych populacji ludzkich, (e) szkieletowe wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologie kośćca i znaczenie tych cech dla badań stanu zdrowia dawnych grup ludzkich, (f) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje przypomnienie i utrwalenie wiedzy na temat budowy szkieletu ludzkiego, zapoznanie studentów z technikami pracy z materiałem szkieletowym. Student poznaje znaczenie pojęć adiustacja, adaptabilność, adaptacja, poznaje metody oceny płci i wieku na podstawie wybranych cech szkieletu, techniki badania cech metrycznych i niemetrycznych szkieletu, szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologii kośćca. Ta część zajęć ma na celu zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia kondycji biologicznej dawnych populacji ludzkich. W dalszej części zajęć stan zdrowia dawnych i współczesnych populacji ludzkich jest analizowany w oparciu o analizę danych z baz danych oraz danych literaturowych. Na zajęciach poruszane są ponadto (zarówno w aspekcie teoretycznych, jak i praktycznym) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób. |
|
Literatura: |
Literatura dostarczana studentom przez prowadzącego. Holzer J.Z., Demografia, PWE, Warszawa, 1999, 2003, Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii: metody, techniki, normy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa – Łódź. Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Pressat R., Analiza demograficzna. Metody, wyniki, zastosowania, PWN, Warszawa, 1986, White, Tim D., and Pieter A. Folkens, 1995, The human bone manual. Academic Press, 2005. Zatoński W., Hulanicka B., Tyczyński J. (red.), Stan zdrowia Polaków, Monografie Zakładu Antropologii PAN, Wrocław, 1996, |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość anatomii szkieletu ludzkiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Myszka | |
Prowadzący grup: | Anna Myszka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a44529d50975b4d72b34bbb82e0700969%40thread.tacv2/conversations?groupId=d38b202d-18c3-4cf4-9094-b9307684c1e0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje następujące treści: (a) utrwalenie wiedzy z zakresu znajomości anatomii szkieletu ludzkiego, (b) pojęcie adiustacji, adaptabilności, adaptacji, (c) metody oceny płci i wieku na podstawie kośćca, (d) cechy metryczne i niemetryczne szkieletu i ich znaczenie w badaniach dawnych populacji ludzkich, (e) szkieletowe wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologie kośćca i znaczenie tych cech dla badań stanu zdrowia dawnych grup ludzkich, (f) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje przypomnienie i utrwalenie wiedzy na temat budowy szkieletu ludzkiego, zapoznanie studentów z technikami pracy z materiałem szkieletowym. Student poznaje znaczenie pojęć adiustacja, adaptabilność, adaptacja, poznaje metody oceny płci i wieku na podstawie wybranych cech szkieletu, techniki badania cech metrycznych i niemetrycznych szkieletu, szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologii kośćca. Ta część zajęć ma na celu zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia kondycji biologicznej dawnych populacji ludzkich. W dalszej części zajęć stan zdrowia dawnych i współczesnych populacji ludzkich jest analizowany w oparciu o analizę danych z baz danych oraz danych literaturowych. Na zajęciach poruszane są ponadto (zarówno w aspekcie teoretycznych, jak i praktycznym) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób. |
|
Literatura: |
Literatura dostarczana studentom przez prowadzącego. Holzer J.Z., Demografia, PWE, Warszawa, 1999, 2003, Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii: metody, techniki, normy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa – Łódź. Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Pressat R., Analiza demograficzna. Metody, wyniki, zastosowania, PWN, Warszawa, 1986, White, Tim D., and Pieter A. Folkens, 1995, The human bone manual. Academic Press, 2005. Zatoński W., Hulanicka B., Tyczyński J. (red.), Stan zdrowia Polaków, Monografie Zakładu Antropologii PAN, Wrocław, 1996, |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość anatomii szkieletu ludzkiego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.