Historia literatury greckiej - okres archaiczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-1-HisLitGrA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury greckiej - okres archaiczny |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FK1_W07 FK1_U04 FK1_K02 |
Wymagania wstępne: | Nd. Poziom przedmiotu:podstawowy |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z dziejami piśmiennictwa greckiego epoki klasycznej, z twórczością najwybitniejszych reprezentantów epoki archaicznej, w tym epików, liryków, logografów. Wymagania wstępne:brak Język prowadzenia: polski |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: I semestr 1. epika grecka, w tym geneza gatunku 2. poematy homerowe 3. poezja Hezjoda 4.liryka grecka: gatunki, twórcy 5. logografia jońska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (lista lektur): Homer, Iliada, Odyseja (wydanie Biblioteki Narodowej) Hezjod, Prace i dnie, Teogonia (przekład J. Łanowskiego) Hymny homeryckie (przekład W. Lengauera), wybrane hymny Liryka starożytnej Grecji w wydaniu J. Danielewicza Wybór ód zwycięskich Pindara - na podst. przekładu M. Brożka i wydania A. Turyna Wybrana bibliografia: B. Bravo, E. Wipszycka, "Historia starożytnych Greków", Warszawa 1989. M. Cytowska, H. Szelest, "Historia literatury starożytnej", Warszawa 2006. W. Jaeger, "Paideia", przeł. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001. Z. Kubiak, "Literatura Greków i Rzymian", Warszawa 1999. K. Kumaniecki, "Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu", Warszawa 1975 lub nast. wyd. J. Łanowski, M. Starowieyski, "Literatura Grecji starożytnej w zarysie. Od Homera do Justyniana", Warszawa 1996. H. Podbielski (red.), "Literatura Grecji starożytnej", t. 1-2, Lublin 2005. T. Sinko, "Zarys historii literatury greckiej", t. 1-2, Warszawa 1959. S. Stabryła, "Historia literatury starożytnej Grecji i Rzymu. Zarys", Wrocław 2002. M.L. West "Wprowadzenie do metryki greckiej" Kraków, homini 2003 H. Podbielski "Mit kosmogoniczny w Teogonii Hezjoda" Lublin 1978 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student dysponuje wiedzą na temat genezy i wyznaczników gatunkowych eposu bohaterskiego, potrafi wskazać widoczne w nim refleksy kultury oralnej. Rozpoznaje tak indoeuropejskie elementy epiki, jak i elementy, jakie zawdzięcza ona tradycjom bliskowschodnim. Potrafi wskazać charakterystyczne cechy epiki homeryckiej i hezjodejskiej, rozpoznaje unikatowość tej drugiej. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia twórczości Homera i Hezjoda, a także tradycji posthomeryckiej dla kultury europejskiej. Posiada wiedzę na temat struktury poematów epickich, stosowanych w nich technik narracyjnych, sposobu budowania postaci, metaforyki etc. Student rozpoznaje i potrafi zdefiniować gatunki poezji lirycznej, zna twórczość najważniejszych przedstawicieli liryki archaicznej, potrafi wskazać charakterystyczne cechy ich poetyki, a także zdaje sobie sprawę z ich znaczenia w literaturze europejskiej. Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia tradycji logograficznej w rozwoju myśli historiograficznej. Student dysponuje podstawowym aparatem pojęciowym a także wiedzą merytoryczną pozwalającymi na dokonanie prawidłowej analizy dzieła literackiego, w pracy potrafi uwzględnić jego kontekst historyczny, ale również jego szersze uwarunkowania kulturowe a nawet antropologiczne. Student dysponuje w podstawowym zakresie metodologią pozwalającą na analizę i interpretację wybranego fragmentu dzieła, literackiego z danej epoki, samodzielny dobór argumentów w obronie zajmowanego stanowiska, a także umiejętnościami pozwalającymi na koherentne przedstawienie własnego poglądu w formie tak pisemnej, jak i ustnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny na MS Forms (dwa pytania): 100% Szczegółowy opis wymagań: Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (1-3). Ocena dostateczna: 1. F1_W: Rudymentarna wiedza z zakresu periodyzacji i poprawność terminologiczna. Student potrafi wymienić i datować najważniejszych autorów, krótko scharakteryzować ich twórczość. Student potrafi wymienić najważniejsze gatunki uprawiane w odnośnej epoce wraz z definiującymi konstantami. Student potrafi zdefiniować zjawiska intertekstualności, mimesis, emulatio i imitatio. Student zna najważniejsze testimonia intereferencji innych kultur, motywowanych historycznie modyfikacji kulturowych i współczesnych względem omawianych zjawisk prądów intelektualnych. Potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia odkrycia naukowe związane z omawianym okresem. 2. F1_U: student potrafi wskazać dystynktywne cechy poezji i prozy przedmiotowej epoki w analizowanym tekście, skonstruowac argumenty w obronie reprezentowanej tezy, a także potrafi wskazać najważniejsze pozycje literatury sekundarnej. 3. F1_K: student ma świadomość znaczenia literatury archaicznej i klasycznej i otwartego charakteru badań. Ocena dobra: W dodatku do sformułowanych powyżej (w odn. do oceny dost., tj. pkt. 1-3) wymagań, student spełnia następujące warunki: 4. F1_W: Wykazuje biegłość w periodyzacji, bez problemu datuje autorów i utwory, na przykładach wskazuje najważniejsze cechy poetyki i prozy epoki. Potrafi wypowiedzieć się na temat ewolucji gatunków, polemik teoretycznych związanych z praktyką mimesis, emulacji czy imitacji. Potrafi wskazać przykłady intertekstualności, przedstawić pogłębiona charakterystykę twórczości poszczególnych autorów z przywołaniem przykładów zaczerpniętych z kanonu lektur. W analizach posługuje się swobodnie odniesieniami do kultur ościennych, wskazuje ich ślady w literaturze omawianego okresu. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów omawianego okresu. W jego wypowiedzi widać zainteresowanie aktualnym stanem dyskusji naukowej, świadomość najnowszych odkryć archeologicznych, etc. 5. F1-U: swoje poglądy przedstawia w jasny i koherentny sposób, posługując się poprawną literacką polszczyzną z niewieloma tylko kolokwializmami. Swoją wypowiedź ujmuje w poprawną formę, stosuje prawidłowe terminy fachowe. Jego wypowiedzi dowodzą umiejętności korzystania z aparatu pomocniczego filologii. Potrafi wskazać ważniejsze opracowania sekundarne, wymienić najważniejsze tematy kontrowersji badawczych. 6. F1_K: Wykazuje wrażliwość na logikę wywodu i jego formę, wrażliwość na aktualność dziedzictwa antycznego i świadomość jego znaczenia dla kultury europejskiej. Ocena bardzo dobra - w dodatku do spełnienia kryteriów sprecyzowanych w odniesieniu do oceny dobrej (tj. pkt. (1-3) oraz 4-6) student: 7. F1_W: odwołuje się do przykładów spoza kanonu lektur, w swoich eksploracjach wykorzystuje najnowszą literaturę badawczą, wykazuje pogłębioną znajomość genologii , teorii literatury a także omawianych autorów, ich twórczości, chęć i umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy. |
Praktyki zawodowe: |
ND |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Komorowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Komorowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
jw. |
|
Pełny opis: |
jw. |
|
Literatura: |
jw. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Komorowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Zajęcia w bezpośrednim kontakcie: 30 godzin. Przygotowanie do zajęć, lektura tekstów w przekładzie, lektura opracować: 45 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z dziejami piśmiennictwa greckiego epoki klasycznej, z twórczością najwybitniejszych reprezentantów epoki archaicznej, w tym epików, liryków, logografów. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. epika grecka, w tym geneza gatunku 2. poematy homerowe: a. poetyka - zarys problematyki b. bohater - model c. struktura d. świat bogów-świat ludzi e. poematy jako źródło wiedzy historycznej 3. poezja Hezjoda 4.liryka grecka: gatunki, twórcy 5. logografia jońska |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (lista lektur): Homer, Iliada, Odyseja (wydanie Biblioteki Narodowej) Hezjod, Prace i dnie, Teogonia (przekład J. Łanowskiego) Hymny homeryckie (przekład W. Lengauera), wybrane hymny Liryka starożytnej Grecji w wydaniu J. Danielewicza Wybór ód zwycięskich Pindara - na podst. przekładu M. Brożka i wydania A. Turyna |
|
Wymagania wstępne: |
Nd. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.