Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kultura popularna - teoria i praktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KU-I-1-KulPoToiPr Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura popularna - teoria i praktyka
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W05


KU1_U04


KU1_K01



Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie się z teorią i praktyką kultury popularnej, co zrealizowane zostanie poprzez skupienie się na kontekstach teoretycznych zagadnienia oraz przybliżeniach na jej wybrane aspekty, w tym: film, muzykę popularną, konsumpcję, telewizję czy prasę itd.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie się z teorią i praktyką kultury popularnej, co zrealizowane zostanie poprzez skupienie się na kontekstach teoretycznych zagadnienia oraz przybliżeniach na jej wybrane aspekty, w tym: film, muzykę popularną, konsumpcję, telewizję czy prasę itd.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.

J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003.

D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.

G. Miernik, „Wiejskość” i „miejskość” w kulturze życia codziennego kielczan po II wojnie światowej [w:] Kultura wysoka, kultura popularna, kultura codzienna w Polsce 1944-1989, red. G. Miernik.

Literatura dodatkowa:

J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.

K. Banaszkiewicz, Nikt nie rodzi się telewidzem, Kraków 2000.

W. J. Burszta, Kultura popularna jako wspólnota uczuciowa, w: „Kultura Popularna”, 2002 nr 1.

W. J. Burszta, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009.

Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, red. M. Bogunia-Borowska, Kraków 2006.

U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: pomiędzy retoryką a ideologią, Kraków 2008.

T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004.

M. Filiciak, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.

Film: fabryka emocji, red. K. Klejsa, T. Kłys, Kraków 2003.

Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, W. Godzic, M. Żakowski (red.), Warszawa 2007.

W. Godzic, Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Kraków 1996.

W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków 2002.

W. Godzic, Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa 2007.

B. Koziczyński, 333 popkultowe rzeczy… PRL. Jakość pierwsza, Poznań 2009.

K. Krzan, Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej, Warszawa 2008.

Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, red. A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, Kraków 2010.

R. Pankowski, Rasizm a kultura popularna. Warszawa 2006.

Post-soap. Seriale nowej generacji a polska widownia, red. M. Filiciak, B. Giza, Warszawa 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KU1_W05

Zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.

KU1_U04

Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.

KU1_K01

Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych.

ECTS - 3 pkt.

Metody i kryteria oceniania:

METODY OCENY w odniesieniu do realizacji EK:

Zaliczenie na ocenę - obecność (maks. dwie nieobecności nieusprawiedliwione), aktywność na zajęciach, realizacja zadań wskazanych na platformie moodle.

Kryteria oceniania w odniesieniu do poszczególnych EK:

KU1_K01

"Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych".

- na ocenę 2 (ndst.) - nie jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych.

- na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych

- na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych.

- na ocenę 5 (bdb.) - w stopniu bardzo dobrym Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych.

KU1_U04

"Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych".

na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych

- na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych

- na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych

- na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobrze potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych

KU1_W05

"Zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych"

- na ocenę 2 (ndst.) - posiada niedostateczną wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.

- na ocenę 3 (dst.) - posiada dostateczną wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.

- na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym posiada o wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.

- na ocenę 5 (bdb.) - w stopniu bardzo dobrym posiada posiada o wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Jewdokimow, Agnieszka Smaga
Prowadzący grup: Marcin Jewdokimow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Konwersatorium - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Jewdokimow, Agnieszka Smaga
Prowadzący grup: Marcin Jewdokimow
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2d2ac8ba55f946aab75a198d470500df%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb690c14-c3bd-4e83-9291-4b2398dfeb4c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Konwersatorium - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie się z teorią i praktyką kultury popularnej, co zrealizowane zostanie poprzez skupienie się na kontekstach teoretycznych zagadnienia oraz przybliżeniach na jej wybrane aspekty, w tym: film, muzykę popularną, konsumpcję, telewizję czy prasę itd.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie się z teorią i praktyką kultury popularnej, co zrealizowane zostanie poprzez skupienie się na kontekstach teoretycznych zagadnienia oraz przybliżeniach na jej wybrane aspekty, w tym: film, muzykę popularną, konsumpcję, telewizję czy prasę itd.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.

J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003.

D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.

G. Miernik, „Wiejskość” i „miejskość” w kulturze życia codziennego kielczan po II wojnie światowej [w:] Kultura wysoka, kultura popularna, kultura codzienna w Polsce 1944-1989, red. G. Miernik.

Literatura dodatkowa:

J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.

K. Banaszkiewicz, Nikt nie rodzi się telewidzem, Kraków 2000.

W. J. Burszta, Kultura popularna jako wspólnota uczuciowa, w: „Kultura Popularna”, 2002 nr 1.

W. J. Burszta, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009.

Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, red. M. Bogunia-Borowska, Kraków 2006.

U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: pomiędzy retoryką a ideologią, Kraków 2008.

T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004.

M. Filiciak, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.

Film: fabryka emocji, red. K. Klejsa, T. Kłys, Kraków 2003.

Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, W. Godzic, M. Żakowski (red.), Warszawa 2007.

W. Godzic, Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Kraków 1996.

W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków 2002.

W. Godzic, Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa 2007.

B. Koziczyński, 333 popkultowe rzeczy… PRL. Jakość pierwsza, Poznań 2009.

K. Krzan, Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej, Warszawa 2008.

Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, red. A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, Kraków 2010.

R. Pankowski, Rasizm a kultura popularna. Warszawa 2006.

Post-soap. Seriale nowej generacji a polska widownia, red. M. Filiciak, B. Giza, Warszawa 2011.

Wymagania wstępne:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Jewdokimow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Konwersatorium - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.