Zarządzanie muzeum [WH-MU-I-3-ZarzMuzW-L]
Semestr letni 2019/20
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zarządzanie muzeum [WH-MU-I-3-ZarzMuzW-L] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 15:00 - 16:30
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Majewski | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura (wybór): Clair J., Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009; Fumaroli M., Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008; Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006; Muzeum sztuki. Antologia, red. Popczyk M., Kraków 2005; Muzeum XXI wieku. Teoria i praxis, Gniezno 2010; Polskie dziedzictwo kulturowe u progu niepodległości, red. Manikowska E., Jamski P., Warszawa 2010; Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Lublin 2001; Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995; Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001. ponadto: rocznik "Muzealnictwo". |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania dziedzictwem kulturowym w muzeach, w tym zasad finansowania projektów, dotyczących dokumentowania, inwentaryzacji i konserwacji muzealiów oraz zabytków, zapoznanie z problematyką, dotyczącą muzealnictwa oraz odnoszących się doń strat wojennych i powojennych. 1. Ochrona dziedzictwa kulturowego w muzeach i zarządzanie nim jako zadanie państwa i jego instytucji: a) system prawny (Konstytucja RP; ustawodawstwo, odnoszące się do muzeów, bibliotek, tzw. miejsc pamięci, ochrony zabytków, w tym – postulowane projekty zmian w tym zakresie); b) kompetencje Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) oraz instytucji kultury, podległych i nadzorowanych przez w/w Ministerstwo, zajmujących się ochroną dziedzictwa w muzeach (organizacja, struktura); c) źródła finansowania (system podatkowy a budżet państwa, z uwzględnieniem obywatelskiej świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego; współczesne formy mecenatu państwa: dotacje bieżące i inwestycyjne MKiDN oraz innych centralnych organów administracji rządowej, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury – Programy Ministra KiDN, z uwzględnieniem reguł tzw. pomocy publicznej oraz wspierania NGOS'; finansowanie ze źródeł samorządu terytorialnego; finansowanie ze źródeł tzw. europejskich; inne źródła finansowania, w tym granty Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Nauki, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju); d) stan i postulowany model finansowania (stała dotacja organizatora, granty zewnętrzne, dochody własne z uwzględnieniem zasady "nienastawienia na osiąganie zysku"). 2. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem w muzeach: a) przed rokiem 1918; b) w okresie II Rzeczypospolitej (1918-39); c) destrukcja polskiego dziedzictwa kulturowego w latach II wojny światowej (1939-1945); d) okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. 3. Muzea w Polsce po 1989 r. oraz sytuacja aktualna: a) rozwój muzealnictwa polskiego; b) kluczowe problemy współczesnego muzealnictwa (w tym: muzea tzw. narracyjne). |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
wiedza: Muz1_W07, Muz1_W08, Muz1_W09 umiejętności: Muz1_U03, Muz1_U04, Muz1_U05, Muz1_U08, Muz1_U09, Muz1_U10 kompetencje społeczne: Muz1_K01, Muz1_K02, Muz1_K03, Muz1_K04, Muz1_K05, Muz1_K06, Muz1_K07 Muz1_W07 Ma elementarną wiedzę o zasadach prawnych i administracyjnych w zarządzaniu instytucją muzeum. Muz1_W08 Ma podstawową wiedzę o sposobie projektowania i tworzenia systemów baz danych w muzeach oraz metodach komunikacji sieciowej i standardach wymiany informacji. Muz1_W09 Ma uporządkowaną wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi. Muz1_U03 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum. Muz1_U04 Posiada umiejętność logicznego konstruowania krytycznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wszystkich obszarów działalności muzeum. Muz1_U05 Potrafi pracując w zespole zorganizować wystawę. Muz1_U08 Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności muzealnej i współpracy z muzeami, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań organizacyjnych. Muz1_U09 Potrafi odróżnić działania komercyjne od działań non profit w muzeach, rozumie różnicę między muzeum publicznym i kolekcją prywatną, potrafi stosować właściwe kryteria prawne i etyczne do działań w różnych rodzajach instytucji kultury. Muz1_U10 Potrafi pracować w zespole składającym się z przedstawicieli nauk humanistycznych, społecznych i ścisłych, rozumie zależności i zakresy kompetencji poszczególnych działów muzeum. Muz1_K01 Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej. Muz1_K02 Ma przekonanie o wadze postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, przestrzegania norm etyki zawodu muzealnika. Muz1_K03 Ma poczucie odpowiedzialności i świadomość, iż zawód muzealnika jest zawodem regulowanym, rozumie wynikające stąd ograniczenia. Muz1_K04 Ma świadomość roli pracy zespołowej w muzeum. Muz1_K05 Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum. Muz1_K06 Docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej i międzynarodowej w celu profesjonalizacji działań muzealnych. Muz1_K07 Ma świadomość odpowiedzialności za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych, ludzkich, rozumie zjawiska konfliktów społecznych, narodowościowych i kulturowych i ma przekonanie o swojej roli mediatora między dziedzictwem kultury a społeczeństwem. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są poprzez wykład informacyjno-problemowy, a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz – przez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, z aparatem naukowym, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, z zastosowaniem przez studenta właściwej metodologii. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz – przez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, z aparatem naukowym, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, z zastosowaniem przez studenta właściwej metodologii. Przygotowanie prezentacji, ukazującej problematykę ochrony dziedzictwa kulturowego na wybranym przykładzie lub przygotowanie pracy pisemnej o objętości max. 10 stron, gdzie 1 strona = 1800 znaków ze spacjami. Obecność na zajęciach oraz aktywne w nich uczestnictwo. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.