Przedmioty w rejestracji Rejestracja na semestr letni 2020/21 – Centrum Ekologii i Ekofilozofii WF-OB-2020/21_L
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
WF-OB-ANKS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład podsumowuje wiedzę z zakresu ekologii humanistycznej. Celem wykładu jest ugruntowanie wiedzy o cywilizacyjnym charakterze kryzysu ekologicznego. |
|
||
WF-OB-ANTB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot umożliwia poznanie współczesnych problemów na styku człowiek -przyroda, umożliwia poznanie blasków i cieni rozwoju cywilizacji, w tym wpływu antropopresji na bioróżnorodność. Pozwala też poznać charakterystyczną faunę wybranych środowisk miejskich i wiejskich. Formuła prowadzenia przedmiotu umożliwia naukę różnych form przekazu i sposobów wymiany informacji. |
|
||
WF-OB-BCH1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Biochemia nauka badająca przemiany chemiczne i energetyczne procesów życiowych przebiegających w żywej komórce i mające znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich organizmów żywych. Zajmuje się nie tylko badaniem mechanizmu reakcji chemicznych zachodzących w komórce, ale także sposobami gromadzenia, magazynowani i użytkowania energii w procesach jej wymagających. Zostaną omówione wszystkie substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu np. białka czy kwasy nukleinowe. Omówiona zostanie funkcja i znaczenie różnych cząsteczek w przemianach biochemicznych mających zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz przedstawione zostaną przykładowe, najistotniejsze szlaki metaboliczne z uwzględnieniem ich umiejscowienia w komórce. |
|
||
WF-OB-BCH2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Biochemia nauka badająca przemiany chemiczne i energetyczne procesów życiowych przebiegających w żywej komórce i mające znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich organizmów żywych. Zajmuje się nie tylko badaniem mechanizmu reakcji chemicznych zachodzących w komórce, ale także sposobami gromadzenia, magazynowani i użytkowania energii w procesach jej wymagających. Zostaną omówione wszystkie substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu np. białka czy kwasy nukleinowe. Omówiona zostanie funkcja i znaczenie różnych cząsteczek w przemianach biochemicznych mających zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz przedstawione zostaną przykładowe, najistotniejsze szlaki metaboliczne z uwzględnieniem ich umiejscowienia w komórce. |
|
||
WF-OB-MELLERBIO-ER |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
|
||
WF-OB-SUBIO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
- Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
|
||
WF-OB-BOG |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji. |
|
||
WF-OB-BPOP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowa wiedzą na temat biologii populacji ludzkich współczesnych i pradziejowych. Wiedza ta obejmuje zagadnienia związane z oceną stanu zdrowia dawnych populacji ludzkich na podstawie szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, poznaje techniki oceny płci i wieku w oparciu o cechy szkieletu. Omówione są procesy adaptacji i adaptabilności i adiustacji u człowieka (proces adaptacji genetycznej, klimat a adaptacja, biokulturowe czynniki adaptacji). Przybliżone są podstawowe pojęcia i mechanizmy warunkujące zmienność człowieka. Omówione są podstawowe pojęcia związane z procesem mikroewolucji człowieka. Przybliżone są także podstawowe wiadomości z zakresu biodemografii, epidemiologii i ewolucji chorób człowieka. |
|
||
WF-OB-BMON |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student pozna zasady prowadzenia biomonitoringu w szczególności monitoringu stanu środowiska glebowego w różnych siedliskach (zaburzonych i naturalnych) na podstawie fauny glebowej. W trakcie zajęć omówiona zostanie rola organizmów glebowych w przebiegu procesów glebotwórczych, w utrzymaniu żyzności gleby, w zachowaniu równowagi ekologicznej w glebie. Omówione zostaną przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości wykorzystania żywych organizmów do oceny stanu i/lub stopnia zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. |
|
||
WF-OB-AUGUSTMICRO-ER |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The course acquaints students with the possibilities of using microbiological and biotechnological tools in the assessment of the state of the environment, in monitoring the quality of soil, water and air, and in bioremediation. |
|
||
WF-OB-SUMB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The course acquaints students with the possibilities of using microbiological and biotechnological tools in the assessment of the state of the environment, in monitoring the quality of soil, water and air, and in bioremediation. |
|
||
WF-OB-BUKACBIRD-ER |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentują metody badania ekologii i behawioru ptaków. Koncentrują się głównie na sezonie lęgowym ptaków. Studenci zapoznają się z niektórymi technikami, które mogą być przydatne w terenie i pomóc w zarządzaniu projektami ochroniarskimi. Zajęcia zaznajamiają z etycznymi i prawnymi aspektami pracy z ptakami w terenie; z ryzykiem związanym z pracą w terenie i zasadami bezpieczeństwa. Na koniec przedstawia kilka przykładów zarządzania ochroną ptaków oraz zarządzania siedliskami. Przedstawiona zostanie ochrona ptaków na środkowej Wiśle. W ramach ćwiczeń planowane są dwie wycieczki terenowe wzdłuż Wisły (w okolicach Łomnej i Warszawy) w celu porównania różnorodności gatunkowej ptaków pomiędzy krajobrazami wiejskimi i miejskimi oraz parkiem i lasem |
|
||
WF-OB-SUBE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentują metody badania ekologii i behawioru ptaków. Koncentrują się głównie na sezonie lęgowym ptaków. Studenci zapoznają się z niektórymi technikami, które mogą być przydatne w terenie i pomóc w zarządzaniu projektami ochroniarskimi. Zajęcia zaznajamiają z etycznymi i prawnymi aspektami pracy z ptakami w terenie; z ryzykiem związanym z pracą w terenie i zasadami bezpieczeństwa. Na koniec przedstawia kilka przykładów zarządzania ochroną ptaków oraz zarządzania siedliskami. Przedstawiona zostanie ochrona ptaków na środkowej Wiśle. |
|
||
WF-OB-CHS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: zdobycie umiejętności i kompetencji w zakresie - opisu właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz stanów materii; - opisu podstawowych typów reakcji chemicznych - opisu i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej - opisu i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie nieożywionejumiej - pomiaru lub wyznaczania wartości oraz oceny wiarygodności wielkości fizykochemicznych; Wymagania wstępne:wiedza z zakresu podstaw chemii |
|
||
WF-OB-CZIJS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Uwarunkowania środowiskowe miały istotny wpływ na powstanie naszego gatunku. Z biegiem czasu Homo sapiens posługując się wytworami kultury zaczął wpływać na środowisko przekształcając je. Choć dziś kultura umożliwia nam funkcjonowanie w różnorodnych środowiskach, to nasze biologiczne wyposażenie wciąż pozostaje "wrażliwe" na zmiany środowiskowe. |
|
||
WF-OB-CZOG |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza pojęcie czynnej (aktywnej) ochrony gatunku, przedstawia sposoby planowania takiej formy ochrony, prezentuje też potencjalne źródła finansowania. Zapoznaje z wykorzystaniem różnych działań w terenie do aktywnej ochrony zwierząt na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków, gnieżdżących się na wyspach wiślanych. Prezentuje efektywność różnych metod w zależności od gatunku i rodzaju zagrożenia. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych gatunku i siedlisk. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej Instytutu Badań Biologicznych UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem |
|
||
WF-OB-CZOP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot zaznajamia z współczesnymi formami czynnej ochrony gatunków różnych gromad i siedlisk oraz pozwala poznać blaski, cienie i uwarunkowania wybranych zabiegów ochronnych. Umożliwia też poznać gatunki fauny i siedliska wymagające obecnie w Polsce najbardziej pilnej ochrony. Formuła prowadzenia przedmiotu zapewnia naukę różnych form przekazu i sposobów wymiany informacji. |
|
||
WF-OB-CRZCH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej takimi jak budowa i nazewnictwo związków, organicznych, nazewnictwo, właściwości, reakcje otrzymywania oraz reakcje charakterystyczne dla tych związków, układanie równań reakcji chemicznych, czy wyrażanie stężenia roztworów. Zagadnienia te omawiane są teoretycznie a następnie praktycznie poprzez rozwiazywanie zadań. |
|
||
WF-OB-DOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi wybrane problemy związane z realizacją współczesnej ochrony przyrody. Wskazanie na konsekwencje podejmowanych działań na rzecz ochrony środowiska. Student będzie świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie decyzji. Student będzie również potrafił w sytuacji problemowej uzasadnić podejmowane decyzje w realizacji swoich zadań. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
|
||
WF-OB-EDEK2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi mechanizmy edukacyjne w wymiarze praktycznym. Zajęcia te mają na celu wykształcenie wśród studentów umiejętności propagowania problematyki ochrony środowiska. |
|
||
WF-OB-EPZOO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma za zadnie ukazanie złożonej ekologii naczelnych i roli człowieka w ochronie tych zwierząt. Dzięki teoretyczno-praktycznym zajęciom studenci moją możliwość bezpośredniego obcowania ze zwierzętami. Poznają funkcjonowanie i cele ogrodów zoologicznych. |
|
||
WF-OB-EKO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
|
||
WF-OB-EBIO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
|
||
WF-OB-SUEL |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Od połowy ubiegłego wieku obserwuje się wzrost zainteresowania społeczności międzynarodowej ochroną środowiska znacznie wykraczającą poza poziom krajowy. Zauważono, że problemy ochrony środowiska nie mogą być skutecznie rozwiązywane przez państwa na poziomie inicjatyw narodowych. Konieczna jest w tym zakresie współpraca międzynarodowa, a nawet globalna. Wynika to z faktu, że działania gospodarcze podejmowane na terytorium jednych państw mogą mieć negatywne konsekwencje na terytorium innych. Współpraca międzynarodowa zyskuje na wymiarze wraz z rozwojem ponadnarodowego charakteru poś. Do podstawowych należą zmiany klimatyczne, które mają różne relacje z innymi problemami. Kluczowe zagadnienia : - źródła EL: międzynarodowe, regionalne krajowe - ogólne zasady EL - wybrane obszary regulacji: zmiany klimatyczne, ochrona przyrody, oceny EIA oceny, ochrona przed zanieczyszczeniami, ochrona powietrza, ochrona wód ochrona i gospodarka wodna - odpowiedzialność w EL. |
|
||
WF-OB-ETY |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z kierunkami etycznymi, a także z podstawowymi kategoriami etycznymi, takimi jak: wartości, cnoty, wolność, sumienie, odpowiedzialność. Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności analizy tekstów filozoficznych, rozpoznawania założeń poszczególnych teorii etycznych oraz ich uzasadnień. Student podejmuje refleksję nad zagadnieniami etycznymi, uczy się samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków w zakresie oceny moralnej działań człowieka. |
|
||
WF-OB-ETYS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Krytyczne zapoznanie z problematyką etyki środowiskowej i jej głównymi nurtami. Efekty kształcenia: Postawa - Ujmowanie postępowania własnego i innych osób wobec środowiska przyrodniczego w kategoriach moralnych. Kompetencja - Znajomość zagadnień etyki środowiskowej i wypracowanie zdolności ujmowania problemów ekologicznych w kategoriach moralnych. |
|
||
WF-OB-FILP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z głównymi zagadnieniami filozofii przyrody, dotyczącymi istoty bytów materialnych, czasu i przestrzeni, problemów determinizmu i indeterminizmu, przyczynowości i przypadkowości w przyrodzie, zagadnień kosmologii i biofilozofii z uwzględnieniem specyfiki studiów na kierunku Ochrona Środowiska. |
|
||
WF-OB-FBCH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat właściwości fizykochemicznych gleby, procesów i przemian zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich znaczenia dla żyzności gleb. Student zapozna się z wybranym fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi metodami analizy próbek glebowych stosowanymi w ocenie stanu i jakości środowiska glebowego. |
|
||
WF-OB-GMDSP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z gromadzenia i monitorowania danych o środowisku przyrodniczym realizowane są w formie konwersatorium. Zakres merytoryczny przedmiotów przyrodniczych obejmuje wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska zachodzące w środowisku przyrodniczym pod kątem możliwości ich monitorowania i zapisu w postaci relacyjnych baz danych do wykorzystania np. przy tworzeniu strategii rozwoju gmin. |
|
||
WF-OB-INFO2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
|
||
WF-OB-LAC2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: 2 semestry x 2 godziny w tygodniu (60 godzin) Cele przedmiotu: Celem zajęć jest opanowanie języka łacińskiego w stopniu podstawowym. Po I roku nauki student powinien: - poprawnie czytać i tłumaczyć teksty z podręcznika - rozpoznawać i określać poznane formy fleksyjne - poprawnie tłumaczyć zdania pojedyncze z j.polskiego na j.łaciński - zapamiętać poznane sentencje i wyrażenia łacińskie oraz poznane słownictwo |
|
||
WF-OB-SUMASEM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The seminar is devoted to master's theses which deal with the interaction of nature and culture. Preference are given to topics that deal with issues related to the influence of religion on human relationships to nature. The seminar also features diploma theses that focus on issues such as the principle of sustainable development, the Millennium Goals, the of Sustainable Development Goals (SDG) and the impact of particular animal and plant species on the human civilization. The aim of the seminar is to teach the student to apply the principles of methodology of scientific writing and to elaborate the subject matter of the thesis. |
|
||
WF-OB-MOL |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania metod molekularnych do zrozumienia ekologii i ewolucji dzikich gatunków oraz ich ochrony. Prezentuje metody pobierania i przechowywania prób do badań molekularnych. Przedstawia najważniejsze markery molekularne i ich zastosowanie w badaniach ekologicznych i dotyczących ochrony przyrody. Zapoznaje z podstawowymi technikami stosowanymi w ekologii molekularnej. |
|
||
WF-OB-MMFTER |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Monitoring fauny, dostarczając informacji o gatunkach zwierząt występujących w danym środowisku, jest istotnym narzędziem w ich ochronie. Studenci w trakcie zajęć będą mogli nie tylko poznać wybrane metody monitoringu zwierząt , ale także przeprowadzić własne badania wybranych grup. |
|
||
WF-OB-MOK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematyka zajęć obejmuje następujące treści: (a) utrwalenie wiedzy z zakresu znajomości anatomii szkieletu ludzkiego, (b) pojęcie adiustacji, adaptabilności, adaptacji, (c) metody oceny płci i wieku na podstawie kośćca, (d) cechy metryczne i niemetryczne szkieletu i ich znaczenie w badaniach dawnych populacji ludzkich, (e) szkieletowe wyznaczników stresu środowiskowego, wybranych patologie kośćca i znaczenie tych cech dla badań stanu zdrowia dawnych grup ludzkich, (f) wybrane zagadnienia z zakresu epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej, ewolucji wybranych chorób. |
|
||
WF-OB-METH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zanieczyszczenia żywności to powszechne zjawisko. Stąd konieczność dysponowania odpowiednimi metodami analitycznymi do oznaczania różnych typów zanieczyszczeń żywności. Zostaną przedstawione techniki analityczne wykorzystywane w analizie zanieczyszczeń żywności. Zaprezentowane zostaną kryteria jakie musi spełniać metoda aby podczas badania żywności uzyskiwać wiarogodne wyniki odzwierciedlające rzeczywistą zawartość badanych zanieczyszczeń. |
|
||
WF-OB-MPOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omówienie znaczenia i roli międzynarodowego prawa ochrony środowiska dla ochrony środowiska. Zwrócenie uwagi odpowiedź społeczności międzynarodowej na problemy zanieczyszczenia środowiska. |
|
||
WF-OB-MSR |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń jest przybliżenie studentom wiedzy z zakresu mikrobiologii ze szczególnym uwzględnieniem ekologii mikroorganizmów i roli jaką pełnią w środowisku i życiu człowieka. Zajęcia koncentrować się będą w głównej mierze na aspekcie sanitarnym czyli ocenie zanieczyszczenia mikrobiologicznego wody, gleby i powietrza. Większość ćwiczeń praktycznych wykonywanych przez studentów oparta będzie na izolacji, posiewie na podłoża mikrobiologiczne, hodowli i obserwacji mikroskopowej drobnoustrojów. |
|
||
WF-OB-MAK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest zaznajomienie studenta z tematyką wykorzystania wiedzy mikrobiologicznej w ochronie zabytków. Drobnoustroje są odpowiedzialne za degradację materii dziedzictwa kulturowego - z tej przyczyny badania prowadzone w dziedzinie mikrobiologii mogą wpisywać się w kontekst szeroko pojętych praktyk konserwatorskich. |
|
||
WF-OB-MBDKS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć prowadzone są konsultacje w zakresie gromadzenia i udostępniania danych środowiskowych. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na konsultacje w zakresie rozumienia procesów środowiskowych mających wpływ na ocenę i waloryzację stanu środowiska. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. |
|
||
WF-OB-OCHP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: ukazanie przedmiotu, metody oraz celu współczesnej ochrony przyrody. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć z zakresu ekologii. |
|
||
WF-OB-OSSS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ukazanie problematyki ochrony środowiska w ujęciu systemowym. |
|
||
WF-OB-EZEC |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium podejmuje problematykę humanistycznej relewancji biologii zachowania się istot żywych (etologii), ze szczególnym uwzględnieniem relewancji humanekologicznej. Tym samym ukazuje możliwości współpracy przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy w dążeniu do identyfikowania i przezwyciężania zagrożeń środowiskowych. Problematyka konwersatorium adresowana jest więc przede wszystkim do studentów ochrony środowiska z Centrum Ekologii i Ekofilozofii. |
|
||
WF-OB-ODZE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przedstawienie i omówienie najważniejszych pojęć i regulacji prawnych związanych z rozwojem i funkcjonowaniem odnawialnych źródeł energii. Omówione zostaną kwestie zarówno ram prawnych, determinacji prawa na szczeblu krajowym przez prawodawstwo unijne, charakterystyka poszczególnych odnawialnych źródeł energii w świetle ustawy o odnawialnych źródłach energii, a także najważniejszych mechanizmów prawnych w dziedzinie OZE. |
|
||
WF-OB-OZEAP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przedstawienie i omówienie najważniejszych pojęć i regulacji prawnych związanych z rozwojem i funkcjonowaniem odnawialnych źródeł energii. Omówione zostaną kwestie zarówno ram prawnych, determinacji prawa na szczeblu krajowym przez prawodawstwo unijne, charakterystyka poszczególnych odnawialnych źródeł energii w świetle ustawy o odnawialnych źródłach energii, a także najważniejszych mechanizmów prawnych w dziedzinie OZE. |
|
||
WF-OB-PCZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Proces decyzyjny w ochronie środowiska przebiega w określonym kontekście, który może być umiejscowiony w ramach cyklu życia. |
|
||
WF-OB-PCH1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi chemii organicznej takimi jak budowa związków organicznych, nazewnictwo, właściwości, reakcje otrzymywania oraz reakcje charakterystyczne dla tych związków. |
|
||
WF-OB-PMK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach wykładu przekazywana jest wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią) (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska klimatyczne z uwzględnieniem podejścia holistycznego. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. |
|
||
WF-OB-POZZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Jedną "z idei" naszego gatunku jest poznanie genezy życia oraz próba uporządkowania form żyjących. Człowiek będąc elementem przyrody ożywionej sam podlega przekształceniom. Celem zajęć jest prezentacja rozwoju życia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju naszego gatunku. |
|
||
WF-OB-PAE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi mechanizmy edukacyjne w wymiarze praktycznym. Zajęcia te mają na celu wykształcenie wśród studentów umiejętności propagowania problematyki ochrony środowiska. Są one propozycją konkretnego wdrożenia praktycznej wiedzy przyrodniczej studentów do działalności edukacyjnej, weryfikacji umiejętności dydaktycznych, zdobycie umiejętności rozpoznawania organizmów ze świata flory i fauny oraz zdolności dzielenia się wiedzą dotyczącą tych organizmów. Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole Student będzie znał sposoby prezentacji zdobytej wiedzy przyrodniczej. Nabędzie umiejętności prowadzenia skutecznej edukacji ekologicznej wśród społeczeństwa. |
|
||
WF-OB-PZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci odbywają praktyki (160 godz.) w zakładach pracy i instytucjach samodzielnie znalezionych przez studenta, w miejscach wskazanych przez interesariuszy zewnętrznych wydziału (pracodawców), w miejscach wskazanych przez Biuro Karier. Udokumentowany program praktyk każdego studenta stanowi odpowiednik sylabusa. |
|
||
WF-OB-PAKS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z charakterystyką ochrony prawnej komponentów środowiska (m.in. woda, powietrze, krajobraz, klimat, gleba). Omawiane będą szczegółowe zagadnienia związane z ochroną przyrody, ochroną wód, powietrza, ochroną zwierząt, GMO. |
|
||
WF-OB-SURM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-RFP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany; Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest przedstawienie studiującym całego zróżnicowania i bogactwa fauny naszego kraju, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych, prawnie chronionych, o dużym znaczeniu gospodarczym i epidemiolgicznym. Zdobyte wiadomości powinny umożliwić studentom rozpoznawanie pospolitych gatunków bezkręgowców i kręgowców w ich naturalnym środowisku. Wymagania wstępne: student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych, w tym szczególnie z zoologii i ekologii zwierząt, oraz znać programy Word, PowerPoint i Excel. |
|
||
WF-OB-SLAB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu wypracowanie warsztatu umożliwiającego studentom napisanie pracy dyplomowej. |
|
||
WF-OB-SLWY |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium jest poświęcone charakteryzowaniu biochemicznych procesów, zjawisk i mechanizmów u roślin, zwierząt i mikroorganizmów, w kontekście stanów fizjologicznych i chorobowych oraz interakcji międzytaksonowych |
|
||
WF-OB-SLBG |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. |
|
||
WF-OB-SLEG |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium licencjackie z edukacji globalnej stanowi wprowadzenie do metodologii pracy naukowej z zakresu ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego. Dyskutowane zagadnienia związane są z problemami prac przygotowywanych przez uczestników seminarium, a ponadto stanowią analizę poszczególnych części prac dyplomowych. |
|
||
WF-OB-SLFSW |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot umożliwia poznanie wartości siedlisk wodnych i błotnych, fauny tych obszarów, zaznajamia też z biologią, ekologią i zagrożeniami ginących przedstawicieli bezkręgowców i kręgowców tych środowisk. Pozwala też poznać formy działań mających na celu ochronić takie siedliska i ginące gatunki je zasiedlające. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej ekologii i ochrony zwierząt siedlisk wodnych i błotnych |
|
||
WF-OB-SLMS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest poszerzenie wiedzy i doskonalenie technik badawczych z zakresu mikrobiologii gleby, wody i powietrza. Szczególny nacisk położony będzie na mikrobiologię środowiska glebowego – badanie bioróżnorodność i aktywność mikroorganizmów występujących zarówno w glebach naturalnych, jak i poddanych szeroko rozumianej antropopresji. Seminarium ma również na celu kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy studenta zarówno laboratoryjnej, jak i naukowej i prezentowania wyników przygotowywanej pracy licencjackiej. |
|
||
WF-OB-SLOZS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium licencjackie z organizacji i zarządzania środowiskiem stanowi wprowadzenie do metodologii pracy naukowej z zakresu ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego. Podejmowane zagadnienia mają na celu omówienie problemów prac przygotowywanych przez uczestników seminarium. |
|
||
WF-OB-SMAE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: Poziom zaawansowany Cele przedmiotu: Zastosowanie zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytoryczne opracowanie tytułowej problematyki pracy magisterskiej Wymagania wstępne: Semnarium zakłada wiedzę z zakresu ekologii humanistycznej. |
|
||
WF-OB-SMAP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia skoncentrowane są na fenomenie człowieka na tle środowiska przyrodniczo-kulturowego. Z racji szerokiego spektrum tematycznego prowadzone prace opierają się zarówno na badaniach własnych prowadzonych przez studentów (analiza materiału kostnego i zębowego), jak i teoretycznych rozważaniach antropologicznych. |
|
||
WF-OB-SMBZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia skoncentrowane są na szeroko pojętych zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem żywności. Ze względu na szerokie spektrum pojęć i tematów mieszczącym się w pojęciu bezpieczeństwo żywności, a jednocześnie przekonanie każdego człowiekowi, że wie wszystko o żywności ponieważ styka się z nią przez całe życie dlatego prowadzone prace obejmują zarówno laboratoryjne badania własne studentów dotyczące analizy różnych zanieczyszczeń żywności bądź jej składników odżywczych jak i teoretyczne i praktyczne rozważania dotyczące świadomości społeczeństwa o jakości żywności. Odrębnym zagadnieniem poruszanym na tych zajęciach będzie przedstawiana metodyka prowadzenia prac badawczych i zasady pisania prac naukowych. |
|
||
WF-OB-SMBIB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Problematyką seminarium objemuje wykorzystanie właściwości żywych organizmów zwierzęcych (lub roślinnych) lub ich układów do oceny stanu środowiska w warunkach oddziaływań antropogenicznych. Studenci będą mogli prowadzić badania w laboratorium lub terenie. Badania laboratoryjne w formie tzw. biotestów dotyczyć będą bezpośredniego lub pośredniego wpływu różnych czynników (herbicydów, insektycydów, fungicydów, metali ciężkich, związków ropopochodnych i in.) na parametry takie jak: przeżywalność, wzrost, płodność, reprodukcję wybranych gatunków zwierząt bezkręgowych (nicieni, skoczogonków, dżdżownic, ślimaków i in.). W badaniach terenowych będą pobierane i analizowane pod kątem biologicznym próbki glebowe lub wodne z różnych środowisk znajdujących pod presją człowieka. |
|
||
WF-OB-SMEA |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach seminarium podejmowane są projekty magisterskie, których tematyka dotyczy wzajemnego oddziaływania natury i kultury. Preferowane są te tematy, które podejmują zagadnienia związane z wpływem religii na relacje człowieka do przyrody. W ramach seminarium powstają także prace dyplomowe, których tematyka oscyluje wokół takich zagadnień, jak zasada zrównoważonego rozwoju, Cele Milenijne, Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz wpływ poszczególnych gatunków zwierząt i roślin na kształt ludzkiej cywilizacji. Celem seminarium jest nauczenie studenta stosowania zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytorycznego opracowywania tytułowej problematyki pracy magisterskiej. |
|
||
WF-OB-SMMM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przygotowanie pracy dyplomowej przez ich uczestników. |
|
||
WF-OB-SMTS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Umiejętność znalezienia źródeł literaturowych i prezentacji zagadnień dotyczących technologii środowiskowych, w tym: - ekonomiczno-rolniczej oceny przydatności odnawialnych źródeł energii – szczególnie pochodzenia rolniczego – na poziomie lokalnym i krajowym oraz zapotrzebowania na nie; - zaplecze surowcowe przedsiębiorstw przetwórczych biomasy; - środowiskowa ocena zastosowań OZE w gospodarce i rolnictwie. - technologie przetwórstwa odpadów |
|
||
WF-OB-ILIEVSOIL-ER |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The aim of the course is to turn the students attention to the soil as a complex habitat of high biological diversity, which supports the functioning of terrestrial ecosystems. The course provides information about the major groups of organisms that live in the soil and their role in the natural and managed ecosystems. A strong emphasis is put on the factors influencing soil biodiversity and the services provided by soil biodiversity. The course offers also some training in sampling and assessing the density and diversity of some soil animal groups and using them as soil biological quality indices. |
|
||
WF-OB-SUSB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The aim of the course is to turn the students attention to the soil as a complex habitat of high biological diversity, which supports the functioning of terrestrial ecosystems. The course provides information about the major groups of organisms that live in the soil and their role in the natural and managed ecosystems. A strong emphasis is put on the factors influencing soil biodiversity and the services provided by soil biodiversity. The course offers also some training in sampling and assessing the density and diversity of some soil animal groups and using them as soil biological quality indices. |
|
||
WF-OB-POSB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The aim of the course is to turn the students attention to the soil as a complex habitat of high biological diversity, which supports the functioning of terrestrial ecosystems. The course provides information about the major groups of organisms that live in the soil and their role in the natural and managed ecosystems. A strong emphasis is put on the factors influencing soil biodiversity and the services provided by soil biodiversity. The course offers also some training in sampling and assessing the density and diversity of some soil animal groups and using them as soil biological quality indices. In the year 2024-2025 the course will be conducted in the form of lectures and will last for 15 hours. |
|
||
WF-OB-ZMI |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką badań statystycznych oraz zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, Ćwiczenia analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych, prezentacje multimedialne Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. Po zaliczeniu części praktycznej następuje egzamin. |
|
||
WF-OB-TBE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wprowadzenie do technologii bioenergetycznych - cel rozwoju technologii bioenergetycznych - technologie bioenergetyczne dla środków transportu - technologie bioenergetyczne dla energetyki Biopaliwa ciekłe - definicja - alkohole jako biokomponenty paliw do silników o zapłonie iskrowym - FAME jako biopaliwo lub biokomponent paliw do silników o zapłonie samoczynnym - biokomponenty węglowodorowe - biopaliwa dla lotnictwa Biogaz jako paliwo dla środków transportu i energetyki Bio-DME jako biopaliwo dla środków transportu i energetyki Wykorzystanie biomasy stałej jako paliwa w instalacjach energetycznych - wykorzystanie biomasy stałej w dużych zawodowych zakładach energetycznych - wykorzystanie biomasy stałej w małych i domowych instalacjach grzewczych Dostępność surowców dla technologii bioenergetycznych w Polsce i w UE. |
|
||
WF-OB-TPPOP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach przeanalizowane zostaną wybrane akty prawne oraz konkretne artykuły polskiego i międzynarodowego prawa. Zajęcia mają na celu wskazanie studentom sposobu realizacji wyznaczonych zadań stawianych w ochronie przyrody. Student pozna system prawa krajowego i międzynarodowego, trudności w jego realizacji oraz egzekwowaniu. |
|
||
WF-OB-TMBP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania różnych metod terenowych do zrozumienia ekologii i behawioru dzikich gatunków na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków. Prezentuje metody badań terenowych w zakresie biologii i ekologii rozrodu, wyboru siedliska gniazdowania, wykorzystania zasobów pokarmowych, systemów kojarzenia, zachowania się, wędrówek, itp. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych na gatunku. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy. Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem na MSTeams. |
|
||
WF-OB-HUME |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem modułu jest nabycie przez studentów umiejętności tłumaczenia, analizy,i rozumienia i wykorzystania tekstów anglojęzycznych w oparciu o literaturę dotyczącą ekologii człowieka. Celem zajęć jest ponadto zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z dziedziny ekologii człowieka. |
|
||
WF-OB-WIR |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń jest przekazanie studentom elementarnej wiedzy na temat wirusów: ich budowy, systematyki, replikacji oraz roli w różnych ekosystemach. |
|
||
WF-OB-WSTOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot obejmuje 30 godzin i prowadzony będzie w formie mieszanej: wykładów konwencjonalnych, wykładów konwersatoryjnych oraz wykładów seminaryjnych. W ramach zajęć zostaną omówione wybrane technologie produkcyjne z różnych obszarów gospodarki, zagrożenia z nimi związane w tym oddziaływanie na środowisko. |
|
||
WF-OB-WEDE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji edukacji ekologicznej, edukacji przyrodniczej, szczególnie edukacji leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym z uwzględnieniem zajęć praktycznych. |
|
||
WF-OB-WPEG |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład ma na celu ukazanie zasadności prowadzenia edukacji w zakresie przeciwdziałania problemom globalnym. Zaprezentowane zostaną wypracowane w ramach edukacji globalnej postulaty, które mają pomóc w uświadamianiu ludziom ich roli w kształtowaniu lepszej, wspólnej przyszłości dla świata. |
|
||
WF-OB-ZCP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-ZOOS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: gatunek ludzki od początku swego istnienia jest bardzo ściśle powiązany ze światem zwierząt. Celem zajęć jest możliwie pełne przedstawienie gatunków zwierząt ważnych dla nas z przyczyn gospodarczych, zdrowotnych, kulturowych i innych. Szczególną uwagę poświęcimy pasożytom człowieka i zwierząt udomowionych, szkodnikom upraw, zwierzętom jadowitym, drapieżnym i innym. Wymagania wstępne: ogólna wiedza z zakresu biologii i zoologii uzyskana w toku I - III roku studiów. |
|
||