Linguistic correctness in practice
General data
Course ID: | WH-FP-M-I-2-PopJez |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Linguistic correctness in practice |
Name in Polish: | Poprawność językowa w praktyce |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | linguistics |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Student ma dobrą znajomość kultury języka i zagadnień poprawności językowej oraz dość wysokie kompetencje językowe; potrafi poprawnie wyrażać myśli w mowie i piśmie; zna zasady ortograficzne i interpunkcyjne; ma wiedzę i umiejętności z zakresu poprawności składniowej, fleksyjnej i leksykalnej. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot prowadzony jest w ramach modułu "Komunikacja językowa: media, reklama, PR" dla studentów II roku filologii polskiej I stopnia. Zajęcia poświęcone są zastosowaniu w praktyce wiedzy z zakresu poprawności językowej. Studenci mają możliwość przeprowadzania analizy tekstów dziennikarskich pod kątem poprawnościowym i refleksji nad pojawiającymi się błędami; tworzą własne teksty, wykorzystując zdobytą wiedzę z poprawności językowej oraz zagłębiają się w wybrane dodatkowe zagadnienia związane ze współczesną polszczyzną. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) - student zna pojęcia, teorie i zasady związane z poprawnością językową w kontekście tekstów medialnych (FP1_W14) - potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych związanych z tworzeniem tekstów medialnych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu Komunikacja językowa: media, reklama, PR (FP1_U09) - jest gotów do zastosowania wiedzy językowej i umiejętności zdobytych podczas zajęć przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności w środowisku medialnym (FP1_K06) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę dostateczną (3) student: - student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady związane z poprawnością językową w kontekście tekstów medialnych (FP1_W14) - potrafi w ograniczony sposób organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych związanych z tworzeniem tekstów medialnych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu Komunikacja językowa: media, reklama, PR (FP1_U09) - jest gotów w stopniu podstawowym do zastosowania wiedzy językowej i umiejętności zdobytych podczas zajęć przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności w środowisku medialnym (FP1_K06) Na ocenę dobrą (4) student: - student zna większość pojęć, teorii i zasad związanych z poprawnością językową w kontekście tekstów medialnych (FP1_W14) - potrafi dość dobrze organizować samodzielnie proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych związanych z tworzeniem tekstów medialnych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu Komunikacja językowa: media, reklama, PR (FP1_U09) - jest prawie gotów do zastosowania wiedzy językowej i umiejętności zdobytych podczas zajęć przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności w środowisku medialnym (FP1_K06) Na ocenę bardzo dobrą (5) student: - student zna pojęcia, teorie i zasady związane z poprawnością językową w kontekście tekstów medialnych w stopniu bardzo dobrym (FP1_W14) - potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych związanych z tworzeniem tekstów medialnych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach modułu Komunikacja językowa: media, reklama, PR (FP1_U09) - jest całkowicie gotów do zastosowania wiedzy językowej i umiejętności zdobytych podczas zajęć przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności w środowisku medialnym (FP1_K06) |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Bober-Jankowska, Małgorzata Ciunović, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Małgorzata Ciunović | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 3 p. ECTS = 75 godzin 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach 35 godzin - przygotowanie do zajęć 10 godzin - opracowanie tematu zaliczeniowego |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) - |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Bober-Jankowska, Małgorzata Ciunović, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Małgorzata Ciunović | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 3 p. ECTS = 75 godzin 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach 35 godzin - przygotowanie do zajęć 10 godzin - opracowanie tematu zaliczeniowego |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Tomasz Korpysz, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Tomasz Korpysz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 2 p. ECTS = 50 godzin 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach 12 godzin - przygotowanie do zajęć 8 godzin - opracowanie tematu zaliczeniowego |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Bibliography: |
(in Polish) Ćwiczenia ze stylistyki, red. nauk. D. Zdunkiewicz_Jedynak, Warszawa 2012. J. Dziagacz, Profesjolekt dziennikarski, [tekst dostępny na stronie: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Olostiak2/subor/33.pdf]. J. Janus, Socjolekt dziennikarzy telewizyjnych, w: Rozprawy Komisji Językowej, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, nr 35, Wrocław 2008. B. Jarosz, Język zawodowy polskich dziennikarzy jako problem badawczy, w: „Język Polski”, T. 100, Wyd. 1, Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego, Kraków 2020. A. Kaczmarek, 2014, Anglicyzmy w artykułach dziennikarzy modowych a kryteria poprawności językowej, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, nr 28, s.49-58). M. Kita, E. Polański, Słownik paronimów, czyli wyrazów mylonych, Warszawa 2004. A. Markowski, R. Pawelec, 2001, Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych, Warszawa). A. Naruszewicz-Duchlińska, 2016, „W naszym timie…” – kilka uwag o socjolekcie korporacyjnym, „LingVaria” nr 2, s.97-106. Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji, t. 1, red. A. Naruszewicz-Duchlińska, M. Rutkowski, Olsztyn 2006 , Nowe zjawiska w języku tekście i komunikacji, t. 2, red. M. Rutkowski, K. Zawilska, Olsztyn 2008. Nowe zjawiska w języku tekście i komunikacji, t. 3: Kontekst a komunikacja, pod red. I. Matusiak-Kempy i S. Przybyszewskiego, Olsztyn 2011. Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji t. 5: Frazeologizmy, red. nauk. I. Kosek, R. Makarewicz, K. Zawilska, Olsztyn 2015. Problemy polskiej normy językowej i kodyfikacji, pod red. D. Zdunkiewicz-Jedynak i J. Liberka, Warszawa 2019. E. Sękowska, 2012, Neologizmy słowotwórcze we współczesnej polszczyźnie (wybrane tendencje), „Eslavística Complutense” nr 12, s. 97-103). M. Szczepaniak, 2020, Język internetu a język pisany, mówiony, zapisany [w:] Język a media. Perspektywy i zagrożenia języka we współczesnych mediach). E. Wolańska, A. Wolański, M. Zaśko-Zielińska, A. Majewska-Tworek, T. Piekot, Jak pisać i redagować? Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2009. M. Zabawa, 2018, Pokój, bestseller, galeria, klinika – nowe neosemantyzmy w polszczyźnie, „Poradnik językowy”, nr 2, s. 104-115). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.