Kultura, umysł, mózg
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-KulturUmysl |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura, umysł, mózg |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:QbyqBP91LjQJTOol7DwcxVqmSU0K9H8ukuAf4DASjMM1@thread.tacv2/1651710716963?context=%7B%22Tid%22:%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22,%22Oid%22:%22b8ba97d8-ad1a-462b-88ec-ca4b3b16fc0c%22%7D |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W02 KU1_W05 KU1_U09 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z badaniami nad kulturą w kontekście umysłu kulturowego oraz reguł funkcjonowania ludzkiego mózgu. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z badaniami nad kulturą w odniesieniu do umysłu kulturowego i oraz neurologicznych podstaw funkcjonowania mózgu jako współczesnych trendów kontynuujących paradygmat antropologii kognitywnej. Zajęcia dają możliwość odkrycia powiązań pomiędzy dyscyplinami zgłębiającymi złożone zagadnienie kultury, począwszy od humanistyki rozumianej przede wszystkim jako produkt umysłu ludzkiego, do którego dostęp możliwy jest dzięki językowi, tekstowi (literatura, mitologia) oraz ich wszechstronnym analizom, aż do odkrycia znaczenia dla kultury empirii mózgu ludzkiego. Poznamy m. in. podstawowe założenia antropologii kognitywnej, zasady procesów poznawczych, udział umysłu i mózgu w procesie twórczym, sposoby interpretacji zjawisk kulturowych w odniesieniu do umysłu i mózgu oraz wybranych twórców czy szkoły myślenia nastawione na wyjaśnianie kultury w koniunkcji umysłu i mózgu. Studenci będą mieli możliwość częstej wypowiedzi wraz z formułowaniem pytań. |
Literatura: |
Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa 2016, R. 7. Od relatywizmu do kognitywistyki, s.147-158 Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa 2016, R. 7. Od relatywizmu do kognitywistyki, s.159-170 Sydel Silverman, Stany Zjednoczone, w : Antropologia czterech tradycji, Wyd. UJ, Kraków 2007, s. 313-322 Clifford Geertz, Kultura, umysł, mózg, [w]: Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 1/2 (127-128), 2011, s. 31-42 http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n1_2_(127_128)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n1_2_(127_128)-s31-42/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n1_2_(127_128)-s31-42.pdf Wojciech Borkowski, Mózg, umysł, kultura – memetyczny system adaptacyjny, „Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny” 2018, nr 19, https://www.researchgate.net/publication/331833269_Mozg_umysl_kultura_-_memetyczny_system_adaptacyjny KATARZYNA SKOWRONEK, NAZWY WŁASNE JAKO SYMPTOMY KULTURY (NA PRZYKŁADZIE TYTUŁÓW PORADNIKÓW AUTOTERAPEUTYCZNYCH, Onomastica LX, 2026 http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-723d0b1d-9a43-4f54-844a-3aac42cc6b99/c/60.4_Skowronek.pdf Anna WIERZBICKA, Uniwersalia ugruntowane empirycznie, „Teksty Drugie” 2011 nr 1/2s. 13-30, http://tekstydrugie.pl/wp content/uploads/2016/06/c2ab2880fc3f554b795cee49901cd5bb.pdf Renata Michalak, Biologia czy kultura mózgu. W poszukiwaniu uwarunkowań działalności edukacyjnej, KULTURA – SPOŁECZEŃSTWO – EDUKACJA Nr 2 (10) 2016 POZNAŃ http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse__2016_10_8/c/9548-9215.pdf HENRYK KARDELA, Ile jest strukturalizmu w kognitywizmie lub czy istnieją rewolucje naukowe w językoznawstwie? Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego. Zeszyt LXVII, 2012 http://kognitywistyka.umcs.lublin.pl/wp-content/uploads/2018/05/Kardela-Strukturalizm.-kognitywizm-rewolucje-naukowe.pdf Przemysław Łozowski, Język a kultura w programie etnolingwistyki kognitywnej Jerzego Bartmińskiego. Między Sapirem a Malinowskim, Etnolingwistyka 26, Lublin 2014 http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_et_2014_26_155/c/177-174.pdf Marcin Miłkowski, Robert Poczobut, Czym jest i jak istnieje umysł? https://diametros.uj.edu.pl/serwis/pdf/diam3milkowski.pdf Zdzisław Chlewiński, Modele umysłu, PWN, Warszawa 1999 https://docer.pl/doc/nvvxv1n Eric Gans, A Brief Introduction to Generative Anthropology, Un peu d’histoire. Anthropoetics. Journal of Generative Anthropology, http://anthropoetics.ucla.edu/gaintro/ Magdalena Złocka-Dąbrowska, Cratos as Cognition: Gans and Dumézil in Dialogue on Language and Violence, Anthropoetics XXII, Journal of Generative Anthropology, no.1, Fall 2016 http://anthropoetics.ucla.edu/ap2201/2201MZD/ Magdalena Złocka-Dąbrowska, Generative Anthropology in Contexts and Texts, Wyd. Naukowe UKSW, Warszawa 2021, s. 65-167 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W02 Rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze (antropologii, kognitywistyki, socjologii, filozofii), a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (np. literaturoznawstwa, językoznawstwa) dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami. KU1_W05 Zna podstawowe założenia teorii antropologii kognitywnej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin poznania kultury oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł kultury opartych na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych w odniesieniu do umysłu i mózgu. KU1_U09 Potrafi posługiwać się językiem polskim zgodnie z najwyższymi standardami poprawności językowej oraz kultury komunikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
KU1_W02 Na ocenę bardzo dobrą: Rozumie, czyli szeroko opisuje i wyjaśnia znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze (antropologii, kognitywistyki, socjologii, filozofii), a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (np. literaturoznawstwa, językoznawstwa) dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami. Na ocenę dobrą: Rozumie, czyli wyczerpująco opisuje i wyjaśnia znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze (antropologii, kognitywistyki, socjologii, filozofii), a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (np. literaturoznawstwa, językoznawstwa) dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami. Na ocenę dostateczną: Rozumie, czyli w stopniu podstawowym opisuje i wyjaśnia znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze (antropologii, kognitywistyki, socjologii, filozofii), a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (np. literaturoznawstwa, językoznawstwa) dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami. KU1_W05 Na ocenę bardzo dobrą: Zna i szeroko omawia podstawowe założenia teorii antropologii kognitywnej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin poznania kultury oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł kultury opartych na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych w odniesieniu do umysłu i mózgu. Na ocenę dobrą: Zna i wyczerpująco omawia podstawowe założenia teorii antropologii kognitywnej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin poznania kultury oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł kultury opartych na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych w odniesieniu do umysłu i mózgu. Na ocenę dostateczną: Zna i w podstawowym stopniu omawia podstawowe założenia teorii antropologii kognitywnej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin poznania kultury oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł kultury opartych na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych w odniesieniu do umysłu i mózgu. KU1_U09 Na ocenę bardzo dobrą: Potrafi płynnie dyskutować, czyli płynnie posługiwać się językiem polskim zgodnie z najwyższymi standardami poprawności językowej oraz kultury komunikacji na tematy z zakresu tego przedmiotu. Na ocenę dobrą: Potrafi w miarę płynnie dyskutować, czyli posługiwać się językiem polskim zgodnie z najwyższymi standardami poprawności językowej oraz kultury komunikacji na tematy z zakresu tego przedmiotu. Na ocenę dostateczną: Potrafi choć w podstawowym stopniu dyskutować, czyli posługiwać się językiem polskim zgodnie z najwyższymi standardami poprawności językowej oraz kultury komunikacji na tematy z zakresu tego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:QbyqBP91LjQJTOol7DwcxVqmSU0K9H8ukuAf4DASjMM1@thread.tacv2/1651710716963?context=%7B%22Tid%22:%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22,%22Oid%22:%22b8ba97d8-ad1a-462b-88ec-ca4b3b16fc0c%22%7D | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | udział w konwersatorium: 30 godz. czytanie lektur na zajęcia: 20 godz. samodzielna analiza treści lektur w ramach przygotowania do odpowiedzi na pytania zadawane przez prowadzącego w czasie zajęć: 20 godz. konsultacje: 5 godz Dopuszczalne są dwie nieobecności. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z badaniami nad kulturą w kontekście umysłu kulturowego oraz reguł funkcjonowania ludzkiego mózgu. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z badaniami nad kulturą w odniesieniu do umysłu kulturowego i oraz neurologicznych podstaw funkcjonowania mózgu jako współczesnych trendów kontynuujących paradygmat antropologii kognitywnej. Zajęcia dają możliwość odkrycia powiązań pomiędzy dyscyplinami zgłębiającymi złożone zagadnienie kultury, począwszy od humanistyki rozumianej przede wszystkim jako produkt umysłu ludzkiego, do którego dostęp możliwy jest dzięki językowi, tekstowi (literatura, mitologia) oraz ich wszechstronnym analizom, aż do odkrycia znaczenia dla kultury empirii mózgu ludzkiego. Poznamy m. in. podstawowe założenia antropologii kognitywnej, zasady procesów poznawczych, udział umysłu i mózgu w procesie twórczym, sposoby interpretacji zjawisk kulturowych w odniesieniu do umysłu i mózgu oraz wybranych twórców czy szkoły myślenia nastawione na wyjaśnianie kultury w koniunkcji umysłu i mózgu. Studenci będą mieli możliwość częstej wypowiedzi wraz z formułowaniem pytań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.