Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Culture from the Middle Ages to the Enlightenment

General data

Course ID: WH-KU-I-1-HistKult-W
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of Culture from the Middle Ages to the Enlightenment
Name in Polish: Historia kultury od średniowiecza do oświecenia
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

culture and religion studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wymagania wstępne: wiedza o kulturze europejskiej do końca XVIII wieku obowiązkowa dla absolwentów szkół średnich (wg podstawy programowej); ogólna orientacja w tradycjach kulturowych, artystycznych i literackich. Wskazana znajomość historii do końca XVIII w., wybranych zagadnień z filozofii.


Short description: (in Polish)

Wykład ma charakter konwersatoryjny. Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybitnymi dziełami literackimi, także artystycznymi (malarstwo, rzeźba, architektura) i naukowymi (filozofia, odkrycia astronomiczne, geograficzne, itd.), powstałymi w tradycji europejskiej i polskiej od średniowiecza do oświecenia, które miały znaczący wpływ na dzieje kultury, były jej wyrazem lub opisywały jej przejawy. Celem jest też doskonalenie umiejętności analizy źródeł kultury europejskiej z zastosowaniem metod i terminologii właściwych dla kulturoznawstwa.

Full description: (in Polish)

Wykład ma charakter konwersatoryjny. Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybitnymi dziełami literackimi, artystycznymi (malarstwo, rzeźba, architektura), naukowymi (filozofia, odkrycia astronomiczne, geograficzne, itd.), powstałymi w tradycji europejskiej i polskiej od średniowiecza do oświecenia, które miały znaczący wpływ na dzieje kultury, były jej wyrazem lub opisywały jej przejawy. Celem jest też doskonalenie umiejętności analizy źródeł kultury europejskiej z zastosowaniem metod i terminologii właściwych dla kulturoznawstwa.

Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metod dydaktycznych, połączony z prezentacjami multimedialnymi i dyskusjami na poszczególne

tematy. Ma na celu kształtowanie rozumienia procesów rozwoju literatury, sztuki czy nauki, jak też uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji danej epoki, mającej swe blaski i cienie. Ma też uświadomić potrzebę, by poszczególne zagadnienia z zakresu literatury, sztuki, filozofii czy nauki umieszczać w odpowiednim kontekście historycznym, geograficznym, religijnym czy politycznym.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

KU1_W04 -1- absolwent zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia, a także z zakresu przemian obyczajów i stylów życia

KU1_W04 -2- absolwent rozumie uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) wydarzeń z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia

KU1_U04-1 – absolwent potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty kultury i inne jej wytwory

KU1_U04-2 - absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia do studiów i badań kulturoznawczych

KU1_K02 – absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu kwestii społeczno-kulturowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

KU1_W04 -1- absolwent zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia, a także z zakresu przemian obyczajów i stylów życia

Na ocenę:

5 – student wyróżnia się wiedzą na temat kluczowych wydarzeń z zakresu historii kultury, średniowiecza do oświecenia, a także przemiany obyczajów i stylów życia

4 – student dobrze zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia, a także przemian obyczajów i stylów życia

3 – student dostatecznie zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia, a także przemian obyczajów i stylów życia

KU1_W04 -2- absolwent rozumie uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) wydarzeń z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia

Na ocenę:

5 – student wyróżnia się rozumieniem uwarunkowań (polityczne, ekonomiczne, społeczne) wydarzeń z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia

4 – dobrze rozumie uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) wydarzeń z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia

3- dostatecznie rozumie uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) wydarzeń z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia

KU1_U04-1 – absolwent potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty kultury i inne jej wytwory

Na ocenę:

5 – student wyróżnia się umiejętnością krytycznej analizy i interpretacji tekstów kultury i innych jej wytworów

4 – student potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty kultury i inne jej wytwory w stopniu dobrym

3 - student potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty kultury i inne jej wytwory w stopniu dostatecznym

KU1_U04-2 - absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia do studiów i badań kulturoznawczych

Na ocenę:

5 – student wyróżnia się umiejętnością wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia do studiów i badań kulturoznawczych

4 - potrafi dobrze wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia do studiów i badań kulturoznawczych

3- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii kultury od średniowiecza do oświecenia do studiów i badań kulturoznawczych w stopniu dostatecznym

KU1_K02 – absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu kwestii społeczno-kulturowych

Na ocenę:

5 – student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w studiach kulturoznawczych w stopniu wyróżniającym się

4 – student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w studiach kulturoznawczych w stopniu dostatecznym

3– student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w studiach kulturoznawczych w stopniu dostatecznym

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Dorota Dąbrowska, Józef Naumowicz, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska
Group instructors: Józef Naumowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład dotyczy poznania najważniejszych dzieł kultury, sztuki, literatury od początku średniowiecza do oświecenia. Ma też na celu kształtowanie umiejętności ich analizy oraz rozumienie procesów rozwoju kultury i sztuki.

Full description: (in Polish)

Wykład dotyczy poznania najważniejszych dzieł kultury od początku średniowiecza do końca XVIII wieku. Obejmuje zagadnienia z zakresu literatury, sztuki, filozofii, nauki, umieszczając je w kontekście historycznym, religijnym, politycznym. Ma też na celu kształtowanie umiejętności analizy dzieł kultury, rozumienie procesów rozwoju kultury i sztuki, wreszcie uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji danej epoki, mającej swe blaski i cienie. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna analiza tekstów źródłowych oraz dzieł sztuki. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (udział we wspólnej krytycznej analizie wybranych tekstów i dzieł sztuki) oraz końcowego egzaminu ustnego.

Bibliography: (in Polish)

Trzy tomy Wojciecha Lipońskiego wydane w serii „Dzieje Kultur” w Wydawnictwie Naukowym PWN w Warszawie:

- "Dzieje kultury europejskiej. Średniowiecze", 2020.

- "Dzieje kultury europejskiej. Renesans", 2021.

- "Dzieje kultury europejskiej. Barok – Oświecenie", 2022.

Literatura uzupełniająca:

- "Historia piękna" (Umberto Eco, tłum. A. Kuciak, Poznań: Wydawnictwo Rebis 2005).

- "Historia brzydoty" (Umberto Eco, przekład zbiorowy Poznań: Wydawnictwo Rebis 2007).

- „Europa. Dzieje kultury” (autor Peter Rietbergen, z ang. tłum. Robert Bartołd, Warszawa: Książka i Wiedza 2001)

- „Kultura średniowiecznej Europy” (autor: Jacques Le Goff, tłum. z franc. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa: PWN 1970; Oficyna Wydawnicza Volumen 1994).

- „Kultura Odrodzenia we Włoszech” (Jakub Burkhardt, Warszawa 1939 oraz wydania powojenne).

- "Dzieje kultury skandynawskiej", t. 1-2 (Zenon Ciesielski, Gdańsk: Marpress 2018).

- Dzieje kultury polskiej t. 1-4 (Aleksander Brückner, Seria Meandry Kultury, Warszawa 2022; inne wydania przed- i powojenne).

Inne tomy z serii „Dzieje Kultur”, Wydawnictwo Naukowe PWN:

- „Dzieje kultury francuskiej” (Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, 2017) .

- „Dzieje kultury brytyjskiej” (Wojciech Lipoński, 2021).

- „Dzieje kultury arabskiej” (Marek M. Dziekan, 2021).

- „Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych” (Marek Gołębiowski, 2021).

- „Dzieje kultury latynoamerykańskiej” (Marcin F. Gawrycki, 2022).

- „Dzieje kultury chińskiej” (Mieczysław Jerzy Künstler, 2008).

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Dorota Dąbrowska, Józef Naumowicz, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska
Group instructors: Józef Naumowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 30 godzin - uczestniczenie w wykładzie

45 godzin - przygotowanie się do egzaminu (lektura lektur i opanowanie pamięciowe materiału historyczno-kulturowego)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Dorota Dąbrowska, Józef Naumowicz, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska
Group instructors: Józef Naumowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 30 godzin - uczestniczenie w wykładzie

40 godzin - przygotowanie się do egzaminu (opanowanie pamięciowe materiału historyczno-kulturowego na podstawie wykładów i zaproponowanych lektur)


70 godzin - ECTS 3 pkt


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład dotyczy poznania najważniejszych dzieł kultury, sztuki, literatury od początku średniowiecza do oświecenia. Ma też na celu kształtowanie umiejętności ich analizy oraz rozumienie procesów rozwoju kultury i sztuki.

Full description: (in Polish)

Wykład dotyczy poznania najważniejszych dzieł kultury od początku średniowiecza do końca XVIII wieku. Obejmuje zagadnienia z zakresu literatury, sztuki, filozofii, nauki, umieszczając je w kontekście historycznym, religijnym, politycznym. Ma też na celu kształtowanie umiejętności analizy dzieł kultury, rozumienie procesów rozwoju kultury i sztuki, wreszcie uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji danej epoki, mającej swe blaski i cienie. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna analiza tekstów źródłowych oraz dzieł sztuki. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (udział we wspólnej krytycznej analizie wybranych tekstów i dzieł sztuki) oraz końcowego egzaminu ustnego.

Bibliography: (in Polish)

Trzy tomy Wojciecha Lipońskiego wydane w serii „Dzieje Kultur” w Wydawnictwie Naukowym PWN w Warszawie:

- "Dzieje kultury europejskiej. Średniowiecze", 2020.

- "Dzieje kultury europejskiej. Renesans", 2021.

- "Dzieje kultury europejskiej. Barok – Oświecenie", 2024.

Literatura uzupełniająca:

-Umberto Eco,, "Historia piękna" ( tłum. A. Kuciak, Poznań: Wydawnictwo Rebis 2005).

Aleksander Brückner,, Dzieje kultury polskiej t. 1-4 ( Seria Meandry Kultury, Warszawa 2022; inne wydania przed- i powojenne).

Inne tomy z serii „Dzieje Kultur”, Wydawnictwo Naukowe PWN:

- „Dzieje kultury francuskiej” (Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, 2017) .

- „Dzieje kultury brytyjskiej” (Wojciech Lipoński, 2021).

- „Dzieje kultury arabskiej” (Marek M. Dziekan, 2021).

- „Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych” (Marek Gołębiowski, 2021).

- „Dzieje kultury latynoamerykańskiej” (Marcin F. Gawrycki, 2022).

- „Dzieje kultury chińskiej” (Mieczysław Jerzy Künstler, 2008).

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)