Modern Art of Poland
General data
Course ID: | WNHS-HS-PNP |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | Modern Art of Poland |
Name in Polish: | Plastyka nowożytna Polski |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | art studies |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | HS1_W02 HS1_W03 HS1_U03 HS1_U04 HS1_K01 |
Preliminary Requirements: | Knowledge of medieval art, Polish history and general history. |
Short description: |
The history of modern plastic arts in Poland, with particular emphasis on architecture, painting and sculpture, from the Renaissance and Mannerism, early and mature Baroque, late Baroque to Rococo, in a broad historical and cultural context. |
Full description: |
The history of modern plastic arts in Poland, with particular emphasis on architecture, painting and sculpture, from the Renaissance and Mannerism, early and mature Baroque, late Baroque to Rococo, in a broader historical and cultural context. In addition, the lecture will discuss modern printmaking and artistic craftsmanship in Poland. Specific topics: origins of Renaissance art, Renaissance art between 1540 and 1570, Mannerism in the Republic of Poland, Dutch Mannerism in Poland, Early and Mature Baroque, Late Baroque and Rococo in Poland. |
Bibliography: |
Fischinger Andrzej, Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz królewski XVI wieku, Kraków 1969; Gębarowicz Mieczysław, Studia nad dziejami kultury artystycznej późnego renesansu w Polsce, Toruń 1962; Jakimowicz Teresa, Temat historyczny w sztuce epoki ostatnich Jagiellonów, Warszawa - Poznań 1985, Mańkowski Tadeusz, Dzieje wnętrz wawelskich, wyd. 2, Warszawa 1957; Miłobędzki Adam, Architektura polska XVII wieku, t. 1-2, Warszawa 1980; Szablowski Jerzy, Architektura renesansowa i manierystyczna w Polsce. Zarys, Kraków 1965; Artyści włoscy w Polsce XV - XVIII wiek, Warszawa, 2004; Chruścicki Juliusz, Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974; Chruścicki Juliusz, Sztuka i polityka. Funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów 1587 - 1668, Warszawa 1983; Chrzanowski Tadeusz, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej, Warszawa 1998; Karpowicz Mariusz, Barok w Polsce, Warszawa 1988; Karpowicz Mariusz, Sztuka polska XVII wieku, Warszawa 1975; Tatarkiewicz Władysław, O sztuce polskiej XVII i XVIII wieku. Architektura i rzeźba, Warszawa 1966; Tomkiewicz Władysław, Z dziejów polskiego mecenatu artystycznego w wieku XVII, Wrocław 1952; Czyż Anna Sylwia, Jamski Piotr, Szczęśliwe nieba krajów włoskich! Freskant Michelangelo Palloni w Wielkim Księstwie Litewskim, Warszawa 2023 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student has a structured detailed knowledge of the development of Polish art from the 15th to the 18th century, knows the terminology and basic research methods of art history. Student knows and understands the methods of analysing and interpreting works of art, has knowledge of the theories and methodologies used in art history and is familiar with its latest developments, including research results published in journals. Be able to recognise different types and kinds of works of art and to critically analyse and interpret them using typical methods in order to determine their meanings, social impact and place in the historical and cultural process. Student will be able to use specialist language and apply appropriate art history terminology. He/she is ready to cooperate and take action for the social environment. He/she is also prepared for further independent acquisition of knowledge in the field of art history through the use of, among other things, specialist consultations or available scientific publications. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Oral examination at the end of semester II, consisting of three open questions. Theses for the exam will be given during the course of the subject. Attendance and activity in the lecture. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Go to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Janusz Nowiński | |
Group instructors: | Janusz Nowiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Go to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Janusz Nowiński | |
Group instructors: | Janusz Nowiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) znajomość nowożytnej historii Polski oraz terminologii ze wstępu do plastyki |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Go to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Emilian Prałat | |
Group instructors: | Emilian Prałat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Piotr Chabiera | |
Group instructors: | Piotr Chabiera | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Go to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Piotr Chabiera | |
Group instructors: | Piotr Chabiera | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Student: - Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki - Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie sztuki polskiej doby nowożytnej. - Ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury. -Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. -Ma świadomość kompleksowych przemian kultury, złożoności i historycznej zmienności jej znaczeń. Umiejętności: - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. -Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników. -Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności. -Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. -Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. -Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z w języku polskim i obcym na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością. -Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł sztuki. Kompetencje: -Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. -Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. -Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych jego form. |
|
Short description: |
(in Polish) Historia plastyki nowożytnej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem architektury, malarstwa i rzeźby, począwszy od renesansu i manieryzmu, wczesnego i dojrzałego baroku, późnego baroku aż po rokoko, w szerokim kontekście historyczno-kulturowym |
|
Full description: |
(in Polish) Historia plastyki nowożytnej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem architektury, malarstwa i rzeźby, począwszy od renesansu i manieryzmu, wczesnego i dojrzałego baroku, późnego baroku aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy: początki sztuki renesansu, sztuka renesansu w latach 1540 - 1570, manieryzm na terenie Rzeczypospolitej, manieryzm niderlandzki w Polsce, wczesny i dojrzały barok, późny barok i rokoko w Polsce. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Fischinger Andrzej, Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz królewski XVI wieku, Kraków 1969; Gębarowicz Mieczysław, Studia nad dziejami kultury artystycznej późnego renesansu w Polsce, Toruń 1962; Jakimowicz Teresa, Temat historyczny w sztuce epoki ostatnich Jagiellonów, Warszawa - Poznań 1985, Mańkowski Tadeusz, Dzieje wnętrz wawelskich, wyd. 2, Warszawa 1957; Miłobędzki Adam, Architektura polska XVII wieku, y. 1-2, Warszawa 1980; Szablowski Jerzy, Architektura renesansowa i manierystyczna w Polsce. Zarys, Kraków 1965; Artyści włoscy w Polsce XV - XVIII wiek, Warszawa, 2004; Chruścicki Juliusz, Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974; Chruścicki Juliusz, Sztuka i polityka. Funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów 1587 - 1668, Warszawa 1983; Chrzanowski Tadeusz, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej, Warszawa 1998; Karpowicz Mariusz, Barok w Polsce, Warszawa 1988; Karpowicz Mariusz, Sztuka polska XVII wieku, Warszawa 1975; Tatarkiewicz Władysław, O sztuce polskiej XVII i XVIII wieku. Architektura i rzeźba, Warszawa 1966; Tomkiewicz Władysław, Z dziejów polskiego mecenatu artystycznego w wieku XVII, Wrocław 1952; |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagania: udział w wykładzie, praca własna studenta, przygotowanie do egzaminu.Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na wykładzie. Udział w egzaminie w formie ustnej. Egzamin będzie się składał z trzech pytań otwartych. Student do egzaminu musi opracować tezy egzaminacyjne podane przez prowadzącego. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH WYK
FR WYK
|
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Piotr Chabiera | |
Group instructors: | Piotr Chabiera | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Go to timetable
MO TU WYK
W WYK
TH FR WYK
|
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Piotr Chabiera | |
Group instructors: | Piotr Chabiera | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Student: - Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki - Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie sztuki polskiej doby nowożytnej. - Ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury. -Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. -Ma świadomość kompleksowych przemian kultury, złożoności i historycznej zmienności jej znaczeń. Umiejętności: - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. -Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników. -Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności. -Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. -Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. -Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z w języku polskim i obcym na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością. -Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł sztuki. Kompetencje: -Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. -Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. -Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych jego form. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Historia plastyki nowożytnej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem architektury, malarstwa i rzeźby, począwszy od renesansu i manieryzmu, wczesnego i dojrzałego baroku, późnego baroku aż po rokoko, w szerokim kontekście historyczno-kulturowym |
|
Full description: |
(in Polish) Historia plastyki nowożytnej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem architektury, malarstwa i rzeźby, począwszy od renesansu i manieryzmu, wczesnego i dojrzałego baroku, późnego baroku aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy: początki sztuki renesansu, sztuka renesansu w latach 1540 - 1570, manieryzm na terenie Rzeczypospolitej, manieryzm niderlandzki w Polsce, wczesny i dojrzały barok, późny barok i rokoko w Polsce. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Fischinger Andrzej, Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz królewski XVI wieku, Kraków 1969; Gębarowicz Mieczysław, Studia nad dziejami kultury artystycznej późnego renesansu w Polsce, Toruń 1962; Jakimowicz Teresa, Temat historyczny w sztuce epoki ostatnich Jagiellonów, Warszawa - Poznań 1985, Mańkowski Tadeusz, Dzieje wnętrz wawelskich, wyd. 2, Warszawa 1957; Miłobędzki Adam, Architektura polska XVII wieku, y. 1-2, Warszawa 1980; Szablowski Jerzy, Architektura renesansowa i manierystyczna w Polsce. Zarys, Kraków 1965; Artyści włoscy w Polsce XV - XVIII wiek, Warszawa, 2004; Chruścicki Juliusz, Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974; Chruścicki Juliusz, Sztuka i polityka. Funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów 1587 - 1668, Warszawa 1983; Chrzanowski Tadeusz, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej, Warszawa 1998; Karpowicz Mariusz, Barok w Polsce, Warszawa 1988; Karpowicz Mariusz, Sztuka polska XVII wieku, Warszawa 1975; Tatarkiewicz Władysław, O sztuce polskiej XVII i XVIII wieku. Architektura i rzeźba, Warszawa 1966; Tomkiewicz Władysław, Z dziejów polskiego mecenatu artystycznego w wieku XVII, Wrocław 1952; |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagania: udział w wykładzie, praca własna studenta, przygotowanie do egzaminu.Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na wykładzie. Udział w egzaminie w formie ustnej. Egzamin będzie się składał z trzech pytań otwartych. Tezy do egzaminu zostaną podane przez prowadzącego w trakcie kursu przedmiotu. Student do egzaminu musi opracować tezy egzaminacyjne podane przez prowadzącego. |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (in progress)
Time span: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Chabiera | |
Group instructors: | Piotr Chabiera | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Student: - Has a structured knowledge of the development of art, including advanced terminology and basic research methods of art history - Has a structured detailed knowledge of Polish art of the modern era. - Has a basic knowledge of the relationship of art history to other humanities, including philosophy and literature. -Knows and understands the basic methods of analysis and interpretation of works of art appropriate to selected traditions, theories and schools of research. -Has an awareness of the complex transformations of culture, the complexity and historical variability of its meanings. Skills: - Can search, analyse, evaluate, select and use information on works of art using a variety of sources and modalities, including the ability to use Internet resources and computer databases of cultural institutions. Be able to use specialist language and apply appropriate terminology used to describe and analyse. -Has basic research skills, including problem formulation and analysis, selection of research methods and tools, development and presentation of results. -Knows how to acquire knowledge and develop skills independently, following the guidance of the supervisor. -Able to recognise different types and kinds of works of art and products of visual culture, and to carry out their critical analysis and interpretation, using typical methods, in order to determine their meanings, social impact and place in the historical-cultural process. -Has the ability to argue substantively, citing the views of scholars. Is able to formulate conclusions. -Able to communicate using various communication channels and techniques to the extent that he/she is able to converse freely in Polish and foreign language on general topics and those related to his/her field of study. -Possesses the ability to construct a logical written and oral statement in Polish and foreign language, combined with the correct elaboration of a typescript with research apparatus and presentation of photographs of works of art. Competences: -Able to work in a group, taking on a variety of roles within it. -Able to appropriately identify priorities for the achievement of a specific task. -Participates actively in cultural life using its various forms. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
The history of modern plastic arts in Poland, with particular emphasis on architecture, painting and sculpture, from the Renaissance and Mannerism, early and mature Baroque, late Baroque to Rococo, in a broad historical and cultural context. |
|
Full description: |
The history of modern plastic arts in Poland, with particular emphasis on architecture, painting and sculpture, from the Renaissance and Mannerism, early and mature Baroque, late Baroque to Rococo, in a broader historical and cultural context. In addition, the lecture will discuss printmaking and modern artistic craftsmanship in Poland. Specific topics: the origins of Renaissance art, Renaissance art between 1540 and 1570, Mannerism in the Republic of Poland, Dutch Mannerism in Poland, Early and Mature Baroque, Late Baroque and Rococo in Poland. |
|
Bibliography: |
Fischinger Andrzej, Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz królewski XVI wieku, Kraków 1969; Gębarowicz Mieczysław, Studia nad dziejami kultury artystycznej późnego renesansu w Polsce, Toruń 1962; Jakimowicz Teresa, Temat historyczny w sztuce epoki ostatnich Jagiellonów, Warszawa - Poznań 1985, Mańkowski Tadeusz, Dzieje wnętrz wawelskich, wyd. 2, Warszawa 1957; Miłobędzki Adam, Architektura polska XVII wieku, t. 1-2, Warszawa 1980; Szablowski Jerzy, Architektura renesansowa i manierystyczna w Polsce. Zarys, Kraków 1965; Artyści włoscy w Polsce XV - XVIII wiek, Warszawa, 2004; Chruścicki Juliusz, Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskiej, Warszawa 1974; Chruścicki Juliusz, Sztuka i polityka. Funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów 1587 - 1668, Warszawa 1983; Chrzanowski Tadeusz, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej, Warszawa 1998; Karpowicz Mariusz, Barok w Polsce, Warszawa 1988; Karpowicz Mariusz, Sztuka polska XVII wieku, Warszawa 1975; Tatarkiewicz Władysław, O sztuce polskiej XVII i XVIII wieku. Architektura i rzeźba, Warszawa 1966; Tomkiewicz Władysław, Z dziejów polskiego mecenatu artystycznego w wieku XVII, Wrocław 1952; Czyż Anna Sylwia, Jamski Piotr, Szczęśliwe nieba krajów włoskich! Freskant Michelangelo Palloni w Wielkim Księstwie Litewskim, Warszawa 2023 |
|
Wymagania wstępne: |
Lecture combined with multimedia presentation. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.