Kultura języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-1-KultJez |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | językoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W08, KU1 _ U09 |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu poprawności językowej wyniesiona ze szkoły. |
Pełny opis: |
− Podstawowe pojęcia (język, uzus, norma, dwupoziomowość normy, innowacja językowa, błąd językowy), kryteria oceny innowacji językowych, tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny; − Wybrane problemy poprawności ortograficznej; − Wybrane problemy poprawności interpunkcyjnej; − Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. I (odmiana imion i nazwisk – szczególnie obcych); − Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. II (odmiana wyrazów pospolitych: rzeczowników, czasowników, przymiotników, zaimków); − Fleksja i składnia liczebników; − Wybrane problemy poprawności składniowej (związek zgody, związek rządu, szyk, imiesłowowy równoważnik zdania); − Norma leksykalna, zróżnicowanie leksykalne polszczyzny; − Dobór paradygmatyczny i syntagmatyczny wyrazów; − Poprawność frazeologiczna. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po ukończeniu kursu student – wymienia terminy z zakresu kultury języka; − charakteryzuje kompleksową naturę języka jako narzędzia komunikacji i interpretacji rzeczywistości; − potrafi korzystać z różnorodnych słowników w celu samodzielnego dokształcania się oraz znalezienia rozwiązania problemu natury językowej; − umie skutecznie i poprawnie komunikować się w języku polskim; − troszczy się o podnoszenie kompetencji językowej oraz pogłębianie wiedzy z zakresu kultury języka przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny: końcowa ocena zostanie wystawiona na podstawie kolokwium zaliczeniowego (nauka stacjonarna) lub samodzielnie przygotowanej przez studenta prezentacji przedstawionej podczas zajęć pod koniec semestru (nauka zdalna), z uwzględnieniem aktywności studenta na spotkaniach (ocena z pracy pisemnej - 80%, aktywność - 20%) Na ocenę dostateczną (3) student: – wymienia podstawowe terminy z zakresu kultury języka; − na podstawowym poziomie charakteryzuje naturę języka jako narzędzia komunikacji i interpretacji rzeczywistości; − potrafi korzystać z podstawowych słowników w celu samodzielnego dokształcania się oraz znajdowania rozwiązania problemu natury językowej; − umie na podstawowym poziomie skutecznie i poprawnie komunikować się w języku polskim; − na podstawowym poziomie troszczy się o podnoszenie kompetencji językowej oraz pogłębianie wiedzy z zakresu kultury języka przez całe życie. Na ocenę dobrą (4) student: – wymienia większość terminów z zakresu kultury języka; − dobrze charakteryzuje kompleksową naturę języka jako narzędzia komunikacji i interpretacji rzeczywistości; − potrafi korzystać z większości dostępnych słowników w celu samodzielnego dokształcania się oraz znajdowania rozwiązania problemu natury językowej; − w dużym stopniu troszczy się o podnoszenie kompetencji językowej oraz pogłębianie wiedzy z zakresu kultury języka przez całe życie. Na ocenę bardzo dobrą (5) student: – wymienia wszystkie terminy z zakresu kultury języka; − szczegółowo charakteryzuje kompleksową naturę języka jako narzędzia komunikacji i interpretacji rzeczywistości; − potrafi swobodnie korzystać z różnorodnych słowników w celu samodzielnego dokształcania się oraz znajdowania rozwiązania problemu natury językowej; − w bardzo dużym stopniu troszczy się o podnoszenie kompetencji językowej oraz pogłębianie wiedzy z zakresu kultury języka przez całe życie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Laura Polkowska, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Laura Polkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze współczesną polską normą językową, wykształcenie w nich umiejętności stosowania jej w tworzonych przez nich tekstach, a także wykształcenie umiejętności normatywnej oceny innowacji językowych. Na zajęciach omawia się mechanizmy powstawania zmian językowych i przyczyny tych zmian (zarówno wewnętrzno-, jak i zewnętrznojęzykowe), najczęściej popełniane błędy językowe, cechy tekstu odpowiadające za jego zrozumiałość oraz właściwości różnych stylów użytkowych. |
|
Pełny opis: |
− Podstawowe pojęcia (język, uzus, norma, dwupoziomowość normy, innowacja językowa, błąd językowy), kryteria oceny innowacji językowych, tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny; − Wybrane problemy poprawności ortograficznej; − Wybrane problemy poprawności interpunkcyjnej; − Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. I (odmiana imion i nazwisk – szczególnie obcych); − Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. II (odmiana wyrazów pospolitych: rzeczowników, czasowników, przymiotników, zaimków); − Fleksja i składnia liczebników; − Wybrane problemy poprawności składniowej (związek zgody, związek rządu, szyk, imiesłowowy równoważnik zdania); − Norma leksykalna, zróżnicowanie leksykalne polszczyzny; − Dobór paradygmatyczny i syntagmatyczny wyrazów; − Poprawność frazeologiczna. |
|
Literatura: |
A. Markowski (red.), Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, Warszawa 2004. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2018. M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2020. K. Kłosińska (red.), Nowe formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa 2014. J. Grzenia, Słownik nazw własnych. Ortografia, wymowa, słowotwórstwo i odmiana, Warszawa 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza z zakresu poprawności językowej wyniesiona ze szkoły średniej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Laura Polkowska, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Laura Polkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS -‐ 1,5 punktu (40 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin) Udział w zajęciach - 30 godzin Systematyczne przygotowanie do zajęć, praca własna ‐ 10 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Laura Polkowska, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Laura Polkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS -‐ 1,5 punktu (40 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin) Udział w zajęciach - 30 godzin Systematyczne przygotowanie do zajęć, praca własna ‐ 10 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.