Wielkie pisma ludzkości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-II-2-PismaLudz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wielkie pisma ludzkości |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aQqDYUN6VlgwCHsogicp1k3SUYQw_nIWJs4GxiQek6-M1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9831837b-9d02-48a8-82d7-745718002f14&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W11 KU2_W12 KU2_U07 KU2_K07 KU2_K08 |
Wymagania wstępne: | Gotowość podjęcia intensywnej lektury |
Skrócony opis: |
Subiektywny przegląd wielkich pism (nawet alfabetów) i tekstów stanowiący zachętę do ich lektury. Do tego szeroki kontekst kulturowy |
Pełny opis: |
POECI WYGNANI Ezechiel i obrazy zmartwychwstania (hebrajski) Platon i wygnanie poetów (greka) "Żale" Owidiusza. Poeta na wygnaniu (łacina) Dantego "Boska komedia". Wędrówka po zaświatach, z tym, że zdążymy tylko wejśc do piekła (włoski) PRZYPISY DO DANTEGO Goethego zakład z Faustem Tomasza Manna "Dokror Faustus" Bułhakow. Kim był mistrz, a kim Małgorzata? REWOLUCJE UCZONYCH. PRÓBA ROZUMIENIA W DOBIE ANTROPOCENU "O obrotach" albo język matematyki. Kopernik i Ziemia jako fragment wszechświata "O pochodzeniu gatunków" albo język przyrodoznastwa Darwin i jego próba definicji człowieka "Z psychopatologii życia codziennego". Freud i jego świadomość podświadomości POECI WYGNANI C.D. "Wspomnienia" Nadjeżdy Mandelsztam, Osip Mandelsztam i wygnanie z wiersza, "Sherry Brandy" Warłama Szałamowa (rosyjski) "Fuga śmierci" (niemiecki Celana, niemiecki Heideggera) NASZ WIEK DWUDZIESTY "Jądro ciemności". Podglądanie piekła "Komu bije dzwon". Faszyzm w akcji "Pasażerka" Zofii Posmysz. W piekle, część pierwsza "Patrzyłam na usta" anonimowej autorki dziennik z getta warszawskiego. W piekle, część druga JAKI BĘDZIE WIEK XXI I CZY BĘDĄ NASTĘPNE Próba lektury Stanisława Lema |
Literatura: |
Tytułu dzieł podane w opisie przedmiotu |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym oraz antropologii (KU-W02) Zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do nauk o kulturze i antropologii (KU-W03) Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii (KU-W09) Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, (KU-U05) Ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (KU-K01) Punkty ECTS: - obecność na wykładzie - 30h - czytanie literatury przedmiotu - 20h - konsultacje - 15h - przygotowanie do egzaminu - 35h 100:25 = 4 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci wybierają tekst, który ich zdaniem zasługuje na miano wielkiego, spoza zaproponowanego przeze mnie kanonu i przygotowują na jego temat godzinną wypowiedź, którą wygłaszają na osobnym spotkaniu. Ważne jest uzasadnienie, dlaczego polecają właśnie ten konkretny tekst, czyli odpowiedź na pytanie jakie jest jego miejsce w kulturze. Na ocenę niedostateczną Student nie ma i nie wykazuje uporządkowanej wiedzy w zakresie historii kultury, która pozwoliłaby na przedstawienie „wielkiego tekstu” w należnym mu kontekście Na ocenę dostateczną: Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu podstawowym w zakresie w zakresie historii kultury, która pozwoliłaby na przedstawienie „wielkiego tekstu” w należnym mu kontekście Na ocenę dobrą: Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu dobrym w zakresie w zakresie historii kultury, która pozwoliłaby na przedstawienie „wielkiego tekstu” w należnym mu kontekście Na ocenę bardzo dobrą: Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu bardzo dobrym w zakresie w zakresie historii kultury, która pozwoliłaby na przedstawienie „wielkiego tekstu” w należnym mu kontekście Ad.(KU-W03): Na ocenę niedostateczną: Student nie zna- nie potrafi wymienić podstawowej terminologii i metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do „wielkiego tekstu” Na ocenę dostateczną: Student potrafi wymienić podstawowe terminy i nazwać podstawową metodologię z obszaru nauk humanistycznych w „wielkiego tekstu” Na ocenę dobrą: Student potrafi wymienić oraz zdefiniować podstawowe terminy i omówić metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do „wielkiego tekstu”. Na ocenę bardzo dobra: Student potrafi wymienić, zdefiniować oraz przedstawić własny komentarz do podstawowych terminów oraz metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do „wielkiego tekstu” Ad. (KU-W09) Na ocenę niedostateczną Student nie posiada- nie wykazuje podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze w odniesieniu do przedstawianych treści Na ocenę dostateczną: Student wykazuje podstawową wiedzę wymieniając główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze w odniesieniu do przedstawianych treści. Na ocenę dobrą: Student omawia i charakteryzuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze w odniesieniu do przedstawianych treści Na ocenę bardzo dobrą: Student omawia, charakteryzuje oraz samodzielnie komentuje i interpretuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze w odniesieniu do przedstawianych treści Ad. (KU-U05) Na ocenę niedostateczną: Student nie umie samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać umiejętności badawczych oraz ignoruje wskazówki opiekuna naukowego. Na ocenę dostateczną: Student umie samodzielnie ale w niewielkim stopniu zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Na ocenę dobrą: Student umie samodzielnie ale w znacznym stopniu zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Na ocenę bardzo dobrą: Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz przygotowując własne propozycje interpretacyjne. Ad. (KU-K01) Na ocenę niedostateczną: Student nie wykazuje świadomości zakresu zdobytej wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie. Na ocenę dostateczną: Student wykazuje cząstkową świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w zauważalnym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Na ocenę dobrą: Student wykazuje świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w dużym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Na ocenę bardzo dobrą: Student wykazuje pełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w bardzo dużym stopniu rozumie potrzebę ciągłego uczenia się |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Piotr Weiser, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Subiektywny przegląd wielkich pism (nawet alfabetów) i tekstów stanowiący zachętę do ich lektury. Do tego szeroki kontekst kulturowy |
|
Pełny opis: |
POECI WYGNANI Ezechiel i obrazy zmartwychwstania (hebrajski) Platon i wygnanie poetów (greka) "Żale" Owidiusza. Poeta na wygnaniu (łacina) Dantego "Boska komedia". Wędrówka po zaświatach, z tym, że zdążymy tylko wejśc do piekła (włoski) PRZYPISY DO DANTEGO Goethego zakład z Faustem Tomasza Manna "Dokror Faustus" Bułhakow. Kim był mistrz, a kim Małgorzata? REWOLUCJE UCZONYCH. PRÓBA ROZUMIENIA W DOBIE ANTROPOCENU "O obrotach" albo język matematyki. Kopernik i Ziemia jako fragment wszechświata "O pochodzeniu gatunków" albo język przyrodoznastwa Darwin i jego próba definicji człowieka "Z psychopatologii życia codziennego". Freud i jego świadomość podświadomości POECI WYGNANI C.D. "Wspomnienia" Nadjeżdy Mandelsztam, Osip Mandelsztam i wygnanie z wiersza, "Sherry Brandy" Warłama Szałamowa (rosyjski) "Fuga śmierci" (niemiecki Celana, niemiecki Heideggera) NASZ WIEK DWUDZIESTY "Jądro ciemności". Podglądanie piekła "Komu bije dzwon". Faszyzm w akcji "Pasażerka" Zofii Posmysz. W piekle, część pierwsza "Patrzyłam na usta" anonimowej autorki dziennik z getta warszawskiego. W piekle, część druga JAKI BĘDZIE WIEK XXI I CZY BĘDĄ NASTĘPNE Próba lektury Stanisława Lema |
|
Literatura: |
Tytuły dzieł do lektury podane w "Opisie przedmiotu" |
|
Wymagania wstępne: |
Wykład onlajn |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS: - obecność na wykładzie - 30h - czytanie literatury przedmiotu - 20h - konsultacje - 15h - przygotowanie do egzaminu - 35h 100:25 = 4 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Subiektywny przegląd wielkich pism (nawet alfabetów) i tekstów stanowiący zachętę do ich lektury. Do tego szeroki kontekst kulturowy |
|
Pełny opis: |
HISTORIA PISMA POECI WYGNANI Ezechiel i obrazy zmartwychwstania (hebrajski) Platon i wygnanie poetów (greka) "Żale" Owidiusza. Poeta na wygnaniu (łacina) Dantego "Boska komedia". Wędrówka po zaświatach, z tym, że zdążymy tylko wejśc do piekła (włoski) PRZYPISY DO DANTEGO Goethego zakład z Faustem Tomasza Manna "Dokror Faustus" Bułhakow. Kim był mistrz, a kim Małgorzata? REWOLUCJE UCZONYCH. PRÓBA ROZUMIENIA W DOBIE ANTROPOCENU "O obrotach" albo język matematyki. Kopernik i Ziemia jako fragment wszechświata "O pochodzeniu gatunków" albo język przyrodoznastwa Darwin i jego próba definicji człowieka "Z psychopatologii życia codziennego". Freud i jego świadomość podświadomości POECI WYGNANI C.D. "Wspomnienia" Nadjeżdy Mandelsztam, Osip Mandelsztam i wygnanie z wiersza, "Sherry Brandy" Warłama Szałamowa (rosyjski) "Fuga śmierci" (niemiecki Celana, niemiecki Heideggera) NASZ WIEK DWUDZIESTY "Jądro ciemności". Podglądanie piekła "Komu bije dzwon". Faszyzm w akcji "Pasażerka" Zofii Posmysz. W piekle, część pierwsza "Patrzyłam na usta" anonimowej autorki dziennik z getta warszawskiego. W piekle, część druga JAKI BĘDZIE WIEK XXI I CZY BĘDĄ NASTĘPNE Próba lektury Stanisława Lema |
|
Literatura: |
Tytułu dzieł podane w opisie przedmiotu |
|
Wymagania wstępne: |
Tymczasem nie mam |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.