Warsztat filmu dokumentalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-M-II-1-WarFDok |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat filmu dokumentalnego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W09 KU2_U08 KU2_K05 |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego. W części praktycznej zajęć studenci będą sami pracowali nad scenariuszem filmu dokumentalnego pokonując kolejne etapy od pomysłu i dokumentacji do treatmentu, eksplikacji reżyserskiej i scenariusza. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego, jego odmianami, językiem, tematyką a także przybliżenie najważniejszych kierunków rozwoju poprzez wspólną analizę i interpretację wybranych utworów dokumentalnych wybitnych twórców, w świetle dostępnych dyskursów filmoznawczych. W części praktycznej zajęć studenci będą sami pracowali nad scenariuszem filmu dokumentalnego pokonując kolejne etapy od pomysłu i dokumentacji do treatmentu, eksplikacji reżyserskiej i scenariusza. Każdy etap pracy będzie podlegał kolektywnej ewaluacji i konsultacji. |
Literatura: |
Filmografia: Nanuk z północy – Robert Flaherty Takiego pięknego syna urodziłam – Marcin Koszałka Muzykanci – Kazimierz Karabasz Rodzina człowiecza – Władysław Ślesicki Gadające głowy – Krzysztof Kieślowski Życiorys – Krzysztof Kieślowski Arizona – Ewa Borzęcka Nie płacz – Grzegorz Królikiewicz Wdech-wydech – Bogdan Dziworski, Zbigniew Rybczyński Idę – Józef Robakowski Literatura: 1. Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004. 2. Mirosław Przylipiak, Kino bezpośrednie 1960-1963, Gdańsk 2007. 3. Kazimierz Karabasz, Cierpliwe oko, Warszawa 1979; Bez fikcji, Warszawa 1985. 4. Krzysztof Kieślowski: O sobie, Warszawa 1997. 5. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008. 6. Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008. 7. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008. 8. Tom Kingdon, Sztuka reżyserii filmowej, Warszawa 2008. 9. Steven D. Katz, Reżyseria filmowa ujęcie po ujęciu, Warszawa 2007. 10. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2008. 11. Stephen Book, Podręcznik dla aktorów. Techniki improwizacji dla profesjonalnych aktorów filmu, teatru i telewizji, Warszawa 2006. 12. Lidia Zonn: O montażu w filmie, Warszawa 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Student zdobywa wiedzę o formach, gatunkach i funkcjach filmu dokumentalnego a także zapoznaje się ze specyfiką fazy dewelopmentu projektu dokumentalnego. 2. Student potrafi samodzielnie przygotować i rozwinąć projekt dokumentalny, od pomysłu do scenariusza. 3.Student jest gotów do organizacji procesu dokumentacji projektu filmowego w zespole współpracowników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, praca semestralna (scenariusz). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Izabela Tomczyk-Jarzyna, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Tomczyk-Jarzyna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego. W trakcie zajęć będziemy starali się odpowiedzieć na pytanie co to jest film dokumentalny? jakie są jego granice? jak wygląda relacja pomiędzy rzeczywistością a dokumentem? czego od filmu dokumentalnego oczekują widzowie? |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego. W trakcie zajęć będziemy starali się odpowiedzieć na pytanie co to jest film dokumentalny? jakie są jego granice? jak wygląda relacja pomiędzy rzeczywistością a dokumentem? czego od filmu dokumentalnego oczekują widzowie? jak wygląda relacja pomiędzy filmem dokumentalnym a innymi formami wypowiedzi filmowej? 1-2. widz wobec filmu dokumentalnego 3-4. jak można zdefiniować film dokumentalny? 5-6. status ontologiczny filmu dokumentalnego 7-8. dokument - fikcja - realizm 9-10. gatunki filmu dokumentalnego 11-12 bohater filmu dokumentalnego 13-14 Wybrane zagadnienia z historii filmu dokumentalnego |
|
Literatura: |
S.C. Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, Warszawa 2011 A. Gwóźdź, Rzeczywistość obrazu obraz rzeczywistości w: Kwartalnik Filmowy 30/2008 A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008 Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014, pod red. M. Hendrykowskiej, Poznań 2018 M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004 M. Przylipiak, Kino bezpośrednie 1960-1963, Gdańs 2007 A. Kaplińska, Status ontologiczny filmu dokumentalnego na przykładzie twórczości Krzysztofa Kieślowskiego w: Kwartalnik Filmowy 24/1998 K. Karabasz, Cierpliwe oko, Warszawa 1979 K. Karabasz, Bez fikcji, Warszawa 1985 K. Karabasz, Odczytać czas, Łódź 2009 G. Kędzierska, Przewodnik dokumentalisty, Łódź 2016 K. Kieślowski, O sobie, Warszawa 1997 Mockumentary. Próba określenia istoty zjawiska, T Baldziński, D. Dłużniewska-Urban, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, M. Werner, Warszawa 2017 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Tomczyk-Jarzyna, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WAR
WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska, Stanisław Zawiśliński, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Stanisław Zawiśliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.