Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Warsztat filmu dokumentalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KU-M-II-1-WarFDok Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat filmu dokumentalnego
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU2_W09

KU2_U08

KU2_K05

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego. W części praktycznej zajęć studenci będą sami pracowali nad scenariuszem filmu dokumentalnego pokonując kolejne etapy od pomysłu i dokumentacji do treatmentu, eksplikacji reżyserskiej i scenariusza.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego, jego odmianami, językiem, tematyką a także przybliżenie najważniejszych kierunków rozwoju poprzez wspólną analizę i interpretację wybranych utworów dokumentalnych wybitnych twórców, w świetle dostępnych dyskursów filmoznawczych. W części praktycznej zajęć studenci będą sami pracowali nad scenariuszem filmu dokumentalnego pokonując kolejne etapy od pomysłu i dokumentacji do treatmentu, eksplikacji reżyserskiej i scenariusza. Każdy etap pracy będzie podlegał kolektywnej ewaluacji i konsultacji.

Literatura:

Filmografia:

Nanuk z północy – Robert Flaherty

Takiego pięknego syna urodziłam – Marcin Koszałka

Muzykanci – Kazimierz Karabasz

Rodzina człowiecza – Władysław Ślesicki

Gadające głowy – Krzysztof Kieślowski

Życiorys – Krzysztof Kieślowski

Arizona – Ewa Borzęcka

Nie płacz – Grzegorz Królikiewicz

Wdech-wydech – Bogdan Dziworski, Zbigniew Rybczyński

Idę – Józef Robakowski

Literatura:

1. Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004.

2. Mirosław Przylipiak, Kino bezpośrednie 1960-1963, Gdańsk 2007.

3. Kazimierz Karabasz, Cierpliwe oko, Warszawa 1979; Bez fikcji, Warszawa 1985.

4. Krzysztof Kieślowski: O sobie, Warszawa 1997.

5. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008.

6. Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.

7. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.

8. Tom Kingdon, Sztuka reżyserii filmowej, Warszawa 2008.

9. Steven D. Katz, Reżyseria filmowa ujęcie po ujęciu, Warszawa 2007.

10. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2008.

11. Stephen Book, Podręcznik dla aktorów. Techniki improwizacji dla profesjonalnych aktorów filmu, teatru i telewizji, Warszawa 2006.

12. Lidia Zonn: O montażu w filmie, Warszawa 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1. Student zdobywa wiedzę o formach, gatunkach i funkcjach filmu dokumentalnego a także zapoznaje się ze specyfiką fazy dewelopmentu projektu dokumentalnego.

2. Student potrafi samodzielnie przygotować i rozwinąć projekt dokumentalny, od pomysłu do scenariusza.

3.Student jest gotów do organizacji procesu dokumentacji projektu filmowego w zespole współpracowników.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, praca semestralna (scenariusz).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Jakubowski, Mateusz Werner
Prowadzący grup: Mateusz Werner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego. W części praktycznej zajęć studenci będą sami pracowali nad scenariuszem filmu dokumentalnego pokonując kolejne etapy od pomysłu i dokumentacji do treatmentu, eksplikacji reżyserskiej i scenariusza.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego, jego odmianami, językiem, tematyką a także przybliżenie najważniejszych kierunków rozwoju poprzez wspólną analizę i interpretację wybranych utworów dokumentalnych wybitnych twórców, w świetle dostępnych dyskursów filmoznawczych. W części praktycznej zajęć studenci będą sami pracowali nad scenariuszem filmu dokumentalnego pokonując kolejne etapy od pomysłu i dokumentacji do treatmentu, eksplikacji reżyserskiej i scenariusza. Każdy etap pracy będzie podlegał kolektywnej ewaluacji i konsultacji.

Literatura:

Filmografia:

Nanuk z północy – Robert Flaherty

Takiego pięknego syna urodziłam – Marcin Koszałka

Muzykanci – Kazimierz Karabasz

Rodzina człowiecza – Władysław Ślesicki

Gadające głowy – Krzysztof Kieślowski

Życiorys – Krzysztof Kieślowski

Arizona – Ewa Borzęcka

Nie płacz – Grzegorz Królikiewicz

Wdech-wydech – Bogdan Dziworski, Zbigniew Rybczyński

Idę – Józef Robakowski

Literatura:

1. Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004.

2. Mirosław Przylipiak, Kino bezpośrednie 1960-1963, Gdańsk 2007.

3. Kazimierz Karabasz, Cierpliwe oko, Warszawa 1979; Bez fikcji, Warszawa 1985.

4. Krzysztof Kieślowski: O sobie, Warszawa 1997.

5. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008.

6. Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.

7. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.

8. Tom Kingdon, Sztuka reżyserii filmowej, Warszawa 2008.

9. Steven D. Katz, Reżyseria filmowa ujęcie po ujęciu, Warszawa 2007.

10. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2008.

11. Stephen Book, Podręcznik dla aktorów. Techniki improwizacji dla profesjonalnych aktorów filmu, teatru i telewizji, Warszawa 2006.

12. Lidia Zonn: O montażu w filmie, Warszawa 2001.

Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z teorii filmu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Smaga, Izabela Tomczyk-Jarzyna
Prowadzący grup: Izabela Tomczyk-Jarzyna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.