Ecology
General data
Course ID: | WF-OB-EKO |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | Ecology |
Name in Polish: | Ekologia |
Organizational unit: | Center for Ecology and Ecophilosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku Ochrony Środowiska |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | OB1_W01 OB1_W02 OB1_W05 OB1_W08 OB1_U07 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K03 OB1_K04 |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
Full description: |
(in Polish) Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
Bibliography: |
(in Polish) Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) -wiedza - student poprawnie definiuje, rozpoznaje, charakteryzuje, prezentuje i tłumaczy dane zagadnienia -umiejętności – student umie: planować doświadczenie laboratoryjne i terenowe, porządkować, analizować zebrane dane i na tej podstawie wyprowadzać wnioski, weryfikować hipotezy -kompetencje – pracując w zespołach student wykazuje odpowiedzialność za innych członków zespołu, jest otwarty na zdanie pozostałych członków zespołu i docenia ich pracę |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) prezentacje multimedialne, filmy, zadania do rozwiązania wykład: egzamin końcowy, test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte na ocenę 2 (ndst.) mniej niż 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 3 (dst.) 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 4 (db) przynajmniej 71% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 5 (bdb.) powyżej 90% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów laboratoria:ćwiczenia praktyczne-prezentacje ustne-sprawozdania w formie krótkich doniesień badawczych -na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań -na ocenę 3 (dst.) potrafi w sposób podstawowy zaprezentować wyniki swoich badań -na ocenę 4 (db) potrafi zanalizować, przedstawić i wyniki swoich badań -na ocenę 5 (bdb.) potrafi zanalizować, przedstawić, dyskutować i porównywać swoje wyniki z danymi literaturowymi oraz zaproponować własne wyjaśnienie tych wyników |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W CW
CW
CW
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 50 places
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Izabella Olejniczak | |
Group instructors: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
|
Full description: |
(in Polish) Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
|
Bibliography: |
(in Polish) Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły sredniej |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W CW
CW
CW
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 50 places
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Izabella Olejniczak | |
Group instructors: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
|
Full description: |
(in Polish) Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
|
Bibliography: |
(in Polish) Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły sredniej |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W CW
CW
CW
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 50 places
Lectures, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Izabella Olejniczak | |
Group instructors: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
|
Full description: |
(in Polish) Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
|
Bibliography: |
(in Polish) Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły sredniej |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.