Historia literatury greckiej IV (okres cesarstwa)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-2-HisLitGr-L | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury greckiej IV (okres cesarstwa) | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | F1_W01, F1_W02, F1_W03, F1_W04, F1_W05, F1_W12 F1_W07, F1_W09, F1_W10, F1_W11, F1_W13, F1_W16 F1_U01, F1_U02, F1_U04, F1_U05, F1_U06, F1_U09, F1_U10 F1_K05, F1_K06, F1_K07 |
||
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy literatury greckiej okresu cesarstwa rzymskiego (I-IV w. n.e.), natomiast nie uwzględnia literatury chrześcijańskiej tego okresu. Zajęcia służą też pogłębieniu wiedzy o całej kulturze tego okresu. |
||
Pełny opis: |
Wykład ma charakter konwersatoryjny - jego częścią jest wspólna, krytyczna analiza wybranych pism autorów tego okresu. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metod dydaktycznych. Obejmuje twórczość poszczególnych pisarzy ( Plutarcha z Cheronei, a także różne działy tej literatury: romans grecki, retoryka, historiografia, poezja, literatura filozoficzna, pisma geograficzne, astronomiczne czy inne dotyczące poszczególnych dziedzin ówczesnej nauki. Ocena końcowa na podstawie pracy studenta przez cały semestr (udział we wspólnej analizie wybranych pism) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
||
Literatura: |
Podręczniki: Literatura Grecji starożytnej, red. H. Podbielski I i II, Lublin 2005 K. Korus, Grecka proza poklasyczna, Kraków 2003 |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1: w zakresie wiedzy - zna dzieje literatury greckiej okresu Cesarstwa oraz twórczość reprezentatywnych autorów tego okresu EK 2: w zakresie umiejętności - analizuje poszczególne utwory oraz dokonuje ich interpretacji z użyciem podstawowej terminologii krytycznej i właściwych metod badawczych EK 3: w zakresie kompetencji społecznych - docenia dziedzictwo kulturowe okresu Cesarstwa, podejmuje publiczną dyskusję, współdziałając w grupie podczas analizy tekstów 30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie 1 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład 9 godz. – bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu 20 godz. – przygotowanie do egzaminu osobiste lektury 60 godz. – razem |
||
Metody i kryteria oceniania: |
EK 1: w zakresie wiedzy - zna dzieje literatury greckiej okresu Cesarstwa oraz twórczość reprezentatywnych autorów tego okresu Na ocenę: 5- wyrożnia się wiedzą na temat dziejow literatury greckiej okresu Cesarstwa oraz twórczości reprezentatywnych autorów tego okresu 4- dobrze zna dzieje literatury greckiej okresu Cesarstwa oraz twórczość reprezentatywnych autorów tego okresu 3- dostaecznie zna dzieje literatury greckiej okresu Cesarstwa oraz twórczość reprezentatywnych autorów tego okresu 2- nie zna dziejow literatury greckiej okresu Cesarstwa oraz twórczości reprezentatywnych autorów tego okresu EK 2: w zakresie umiejętności - analizuje poszczególne utwory oraz dokonuje ich interpretacji z użyciem podstawowej terminologii krytycznej i właściwych metod badawczych Na ocenę: 5- wyrożnia się umiejętnością analizy poszczególnych utworow oraz dokonuje ich interpretacji z użyciem podstawowej terminologii krytycznej i właściwych metod badawczych 4- dobrze analizuje poszczególne utwory oraz dokonuje ich interpretacji z użyciem podstawowej terminologii krytycznej i właściwych metod badawczych 3- dostatecznie analizuje poszczególne utwory oraz dokonuje ich interpretacji z użyciem podstawowej terminologii krytycznej i właściwych metod badawczych 2- nie potrafi analizować poszczególnych utworow oraz dokonać ich interpretacji z użyciem podstawowej terminologii krytycznej i właściwych metod badawczych EK 3: w zakresie kompetencji społecznych - docenia dziedzictwo kulturowe okresu Cesarstwa, podejmuje publiczną dyskusję, współdziałając w grupie podczas analizy tekstów Na ocenę 5- bardzo dobrze rozumie potrzebę doceniania dziedzictwa kulturowego okresu Cesarstwa, podejmuje publiczną dyskusję, współdziałając w grupie podczas analizy tekstów 4- dobrze bardzo dobrze rozumie potrzebę doceniania dziedzictwa kulturowego okresu Cesarstwa, podejmuje publiczną dyskusję, współdziałając w grupie podczas analizy tekstów 3- dostaecznie bardzo dobrze rozumie potrzebę doceniania dziedzictwa kulturowego okresu Cesarstwa, podejmuje publiczną dyskusję, współdziałając w grupie podczas analizy tekstów 2- nie rozumie potrzeby doceniania dziedzictwa kulturowego okresu Cesarstwa, nie umie publicznie dyskutować, współdziałając w grupie podczas analizy tekstów. |
||
Praktyki zawodowe: |
ND |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-01 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dominika Budzanowska-Weglenda, Katarzyna Jażdżewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jażdżewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z literaturą grecką okresu cesarstwa rzymskiego (I-IV w. n.e.). Kurs nie uwzględnia literatury chrześcijańskiej tego okresu. | |
Pełny opis: |
1) Wprowadzenie. Charakterystyka literatury greckiej okresu cesarstwa. Pojęcie drugiej sofistyki. Attycyzm. Szkoły filozoficzne w okresie cesarstwa. 2) Twórczość Plutarcha z Cheronei 3) Średnio platonizm: Filon Aleksandryjski, Plutarch, Albinus i Alkinoos. Sceptycyzm okresu cesarstwa: Sekstus Empiryk. 4) Stoicyzm: Muzoniusz Rufus, Epiktet, Marek Aureliusz 5) Druga sofistyka I: Dion Chryzostom, Eliusz Arystydes, Maksymus z Tyru 6) Druga sofistyka II: Lukian, Atenajos, Elian, Artemidor, Filostrat 7) Historiografia: Józef Flawiusz, Arrian z Nikomedii, Appian, Kasjusz Dion. 8) Nauka, geografia, periegeza: Pauzaniasz, Klaudiusz Ptolemeusz, Galen 9) Romans grecki 10) Poezja w okresie cesarstwa 11) Doksografia: Arejos, Diogenes Laertios 12) Neoplatonizm: Plotyn, Porfiriusz, Jamblich, Proklos 13) Literatura późnej starożytności: Julian Apostata, Temistiusz, Libaniusz. Literatura egzegetyczna | |
Literatura: |
Podręczniki: Literatura Grecji starożytnej, red. H. Podbielski I i II, Lublin 2005 K. Korus, Grecka proza poklasyczna, Kraków 2003 Literatura uzupełniająca: A. Dihle, Die griechische und lateinische Literatur der Kaiserzeit, Munchen 1989 Teksty źródłowe: Alkinoos, Wykład nauki platońskiej (fragm.) Arejos, Podręcznik etyki (fragm.) Arrian, Wyprawa Aleksandra Wielkiego, ks. 1 Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów (fragm.) Dion Chryzostom, Or. 4: Czwarta mowa o królestwie, Or. 18: O ćwiczeniu się w wymowie Epiktet, Encheiridion Filostrat, Żywoty sofistów (fragm.), Żywot Apolloniosa z Tyany (fragm.) Galen, Zachęta do nauk Józef Flawiusz, Wojna żydowska, ks. 6; ks. 7, rozdz. 8-9 Ksenofont z Efezu, Opowieści efeskie lub Longos, Dafnis i Chloe Lukian, Prawdziwa historia, Sen, Licytacja żywotów filozoficznych Marek Aureliusz, Rozmyślania Pauzaniasz, Wędrówki po Helladzie, ks. 1 Plutarch, O powściąganiu gniewu, oraz 1) Dialog o miłości lub 2) Uczta siedmiu mędrców Plutarch, Żywoty sławnych mężów: Solon, Aleksander Wielki Pseudo-Plutarch, O wychowaniu dzieci Porfiriusz, Grota nimf, Żywot Pitagorasa | |
Wymagania wstępne: |
Ukończony kurs historii literatury greckiej: okres archaiczny, klasyczny, hellenistyczny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Komorowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Józef Naumowicz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Józef Naumowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z dziejami literatury greckiej okresu Cesarstwa Rzymskiego. Elementem zajęć jest wspólna analiza wybranych pism lub ich fragmentów, która ma służyć doskonaleniu umiejętności interpretowania twórczości najbardziej reprezentatywnych autorów. | |
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na literaturze greckiej okresu Cesarstwa. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna krytyczna analiza wybranych fragmentów tekstów źródłowych reprezentatywnych dla omawianych tematów. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (zaangażowanie we wspólnej krytycznej analizie wybranych fragmentów tekstów źródłowych) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.