Tradycja biblijna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-I-1-TradycBibl |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja biblijna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W07 FP1_U01 FP1_K01 |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: 1. Zapoznanie z Biblią i podłożem jej kształtowania ze szczególnym uwzględnieniem aspektu historyczno-literackiego. 2. Zdobycie umiejętności rozpoznawania podstawowych motywów, epizodów i idei biblijnych występujących w literaturze i kulturze w odróżnieniu od pozostałych recepcji religijnych oraz umiejętność charakterystyki biblijnych gatunków literackich i ich recepcji w literaturze polskiej. 3. Nabycie umiejetności, prezentowania podstawowych zagadnień związanych z Biblią i jej obecnością w kulturze, prowadzenia dyskusji i krytycznej oceny określonych zjawisk związanych z recepcją Biblii w literaturze. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: 1. Zapoznanie z Biblią i podłożem jej kształtowania ze szczególnym uwzględnieniem aspektu historyczno-literackiego. 2. Zdobycie umiejętności rozpoznawania podstawowych motywów, epizodów i idei biblijnych występujących w literaturze i kulturze w odróżnieniu od pozostałych recepcji religijnych oraz umiejętność charakterystyki biblijnych gatunków literackich i ich recepcji w literaturze polskiej. 3. Nabycie umiejetności, prezentowania podstawowych zagadnień związanych z Biblią i jej obecnością w kulturze, prowadzenia dyskusji i krytycznej oceny okreslonych zjawisk związanych z recepcją Biblii w literaturze. Część I. Definicja i podstawowa charakterystyka Biblii jako dzieła religijno-literackiego (historia powstawania i przekazywania tekstu; kontekst historyczno-literacki; charakterystyka poszczególnych nurtów literackich w Biblii, reprezentatywnych gatunków oraz utworów; problematyka przekładów biblijnych i ich roli w recepcjach literackich; główne nurty interpretacji Biblii i ich wpływ na sposoby recepcji Biblii w kulturze). Zajęcia przygotowują studenta do zdobycia wymaganej podstawowej wiedzy o Biblii, jej funkcjonowaniu w kulturze i tradycji literackiej oraz o sposobach jej recepcji w literaturze i kulturze. Zajęcia pozwalają studentowi zapoznać się i przyswoić właściwą terminologię związaną z literacką naturą Biblii, przygotowują do właściwego opisywania i charakteryzowania dzieła, w tym jego miejsca w literaturze i kulturze. Część II. Biblia w literaturze Zajęcia mają na celu przygotowanie do krytycznej oceny związków Biblii z jej recepcjami w literaturze, do umiejętności charakteryzowania natury tych relacji, wyszukiwania informacji w tym zakresie, publicznego prezentowania wyników pracy i dyskutowania na ten temat. Praca zespołowa studentów - prezentacje i dyskusje na wybrane tematy dotyczące nawiązań do Biblii w literaturze. |
Literatura: |
Literatura zasadnicza to wyznaczony tekst źródłowy oraz materiały dydaktyczne przekazywane sukcesywnie na zajęciach. 1. Tekst Biblii (dowolne wydanie i tłumaczenie na język polski wraz z księgami deuterokanonicznymi ST). Literatura poszerzająca i pomocnicza: 2. Quesnel M., Gruson Ph., red., Mickiewicz F., red. n. pol. wyd., Biblia i jej kultura. t. 1. Stary Testament, t. 2. Jezus i Nowy Testament, tłum. J. Domańska-Gruszka, A. Loba, P. Tomczak, Ząbki 2008. 3. Kramarek G., Tradycja biblijna w literaturze polskiej, Lublin 2004 (bibliografia XX w.). 4. Starowieyski M., Tradycje biblijne, Kraków 2011. 5. Bukowski K., Biblia a literatura polska, Pallottinum: Poznań 2003. 6. Jakiel E., Mosakowski J., Biblia w literaturze polskiej. Romantyzm-Pozytywizm-Młoda Polska, Gdańsk 2013. 7. Komornicka A., Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, Łódź 1994. 8. Koziara S., Przyczyna W., Polszczyzna biblijna - między tradycją a współczesnością, Tarnów 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1_W07; FP1_U01; FP1_K01 Opis efektów kształcenia 1) W zakresie zdobytej wiedzy student: a) podaje podstawowe informacje na temat literackich oraz historyczno-kulturowych kontekstów powstawania i interpretacji Biblii; b) wyjaśnia sposoby oddziaływania Biblii na język i literaturę polską; c) rozpoznaje pochodzenie i sens podstawowych wątków i motywów biblijnych oraz odróżnia je od motywów innych tradycji kultury. 2) W zakresie nabytych umiejętności student: a) wyszukuje, ocenia i selekcjonuje informacje dotyczące funkcjonowania Biblii w kulturze europejskiej i referuje odnośne tematy na podstawie zdobytych źródeł, prezentując wyniki poszukiwań przy pomocy prezentacji multimedialnych. b) analizuje tekst biblijny w przekładzie polskim przy pomocy podstawowych narzędzi badawczych stosowanych w literaturoznawstwie, uwzględniając kontekst analizowanego tekstu i związki zachodzące pomiędzy biblijnymi bohaterami i tematami a ideami funkcjonującymi w kulturze. 3) W zakresie nabywania kompetencji społecznych, aktywnie uczestnicząc w zajęciach, student: - zdobywa świadomość Biblii jako części dziedzictwa starożytnej kultury bliskowschodniej i śródziemnomorskiej - rozumie wagę odpowiedzialności za zachowanie tego dziedzictwa - potrafi we właściwy sposób przekazywać podstawową wiedzę związaną z Biblią i dyskutować na temat jej rangi w tradycji literatury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu studenta obowiązuje: 1. Kolokwium z materiału introdukcyjnego oraz ze znajomości treści wyznaczonych ksiąg biblijnych 2. Przygotowanie wyznaczonego tematu i zaprezentowanie go na zajęciach w określonym terminie (tematy podawane podczas zajęć) - praca w małym zespole. 3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach, wspólna dyskusja nad omawianymi zagadnieniami, z uwzględnieniem uprzedniego przygotowania materiałów do dyskusji. Efekty kształcenia z obszaru wiedzy są osiągane poprzez wykład informacyjny, dyskusję, referowanie, lekturę własną, a weryfikowane są podczas kolokwium końcowego oraz prezentacji na zajęciach. Efekty kształcenia z obszaru nabytych umiejętności osiągane są przez metodę referowania, dyskusji, lekturę własną, wyszukiwanie niezbędnych informacji, a weryfikowane są przez ocenę prezentacji wyników pracy podczas zajęć. Efekty kształcenia z obszaru kompetencji społecznych osiągane są przez pracę zespołową z wykorzystaniem metody problemowej i giełdy pomysłów, a weryfikowane są przez ocenę wyników pracy zespołowej wyrażonej w prezentacji i animowaniu dyskusji na wyznaczony temat podczas zajęć. Integralną częścią weryfikacji efektów kształcenia jest: 1) ocena pracy indywidualnej studenta - kolokwium weryfikuje opanowanie przez studenta materiału introdukcyjnego z zajęć oraz przyswojenie treści tekstu źródłowego wyznaczonych ksiąg i fragmentów ksiąg biblijnych. 2) ocena pracy zespołowej studenta. Student jest zobowiązany przygotować w wyznaczonym zespole i zaprezentować we wskazanym terminie na zajęciach określone wcześniej zagadnienie. Prezentacje dotyczą zapożyczeń, inspiracji, odniesień i polemik z Biblią w wybranych utworach literackich. W tym zadaniu ocenie podlega przede wszystkim zdolność rozpoznania związków literatury z Biblią oraz umiejętność analizy i oceny natury tychże związków, a także wykazanie się kreatywnością i odpowiedzialnością za pracę zespołu - weryfikowane są zarówno umiejętności, jak i kompetencje społeczne. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Muszytowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Muszytowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae9233fe7a8d64928810215e52fb0aebc%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d157086b-7016-44a1-bd98-8705463e9ae5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są zdalnie, wymagane jest aktywne uczestnictwo, w tym realizacja (zdalnie) prezentacji na wyznaczony temat w określonym terminie podczas zajęć. Przygotowaną prezentację należy przesłać prowadzącemu zajęcia najpóźniej na tydzień przed zajęciami, na których ma być wygłoszona przez studentów. |
|
Literatura: |
Do oceny końcowej wlicza się wynik testu końcowego - przeprowadzonego zdalnie w terminie ostatnich zajęć na platformie MS Forms oraz ocena uzyskana z prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Dorota Muszytowska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Muszytowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3c925d8a60e248ef8a46d971529ca876%40thread.tacv2/conversations?groupId=15857d26-9082-4116-ac64-b6d96ea0ff1b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Godzinowy nakład pracy studenta 2 ECTS związany jest z obowiązkowym uczestnictwem w 30 godzinach zajęć (0,75 ECTS) oraz z dodatkowym czasem, który student powinien poświęcić na zapoznanie się z tekstem źródłowym (20 godzin - 0, 75 ECTS), na opanowanie wymaganego materiału z zajęć (5 godzin - 0,25 ECTS) oraz na pracę zespołową (5 godzin - 0, 25 ECTS), polegającą na przygotowaniu prezentacji multimedialnej na wyznaczony temat i przedstawieniu wyników pracy zespołu podczas zajęć. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Dorota Muszytowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Muszytowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Student do zaliczenia przedmiotu zobowiązany jest do: 1. aktywnego uczestnictwa w zajęciach - 0,75 ECTS 2. przygotowania prezentacji na zaliczenie - 10 godzin - 0,25 ECTS 3. przygotowania do kolokwium końcowego (opanowanie materiału dyskutowanego na zajęciach oraz zapoznanie się z wyznaczonym zakresem tekstu źródłowego) - 30 godzin - 1 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.