Język łaciński w kontekstach kulturowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-1-JlacwKOn-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język łaciński w kontekstach kulturowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W03 KU1_W08 KU1_U08 |
Pełny opis: |
Nauka języka łacińskiego od podstaw z uwzględnieniem europejskich i polskich kontekstów kulturowych. Celem kursu jest przedstawienie najważniejszych wiadomości wstępnych o języku łacińskim, alfabecie, wymowie, akcentowaniu, morfologii i składni oraz poznanie najważniejszych dzieł literatury łacińskojęzycznej (oryginały i tłumaczenia) i ich kontekstów kulturowych. W trakcie zajęć podawane są także podstawowe informacje o etymologii i wpływie języka łacińskiego na języki nowożytne (Latina viva). Część teoretyczna wzbogacona jest licznymi ćwiczeniami oraz lekturą wybranych autorów rzymskich, europejskich i polskich. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- Student zna chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej i ich znaczenie dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej (KU1_W03). - Student zna podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa, teorii komunikacji i kultury języka. Rozumie znaczenie języka jako narzędzia interpretacji rzeczywistości (KU1_W08). - Potrafi planować i organizować indywidualną pracę badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst społeczno-kulturowy, a także działać zespołowo, przyjmując różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne podczas pracy w grupie (KU1_U08). |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzyma ocenę 5, jeśli: - doskonale zna chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej i ich znaczenie dla aktualnego kształtu rzeczywistości społeczno-kulturowej (KU1_W03). - dobrze zna podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa, teorii komunikacji i kultury języka. Rozumie znaczenie języka jako narzędzia interpretacji rzeczywistości (KU1_W08). - potrafi planować i organizować indywidualną pracę badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst społeczno-kulturowy, a także działać zespołowo, przyjmując różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne podczas pracy w grupie (KU1_U08). Student otrzyma ocenę 4, jeśli: - w dobrym stopniu zna chrześcijańskie i śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej (KU1_W03); - zna podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa, teorii komunikacji i kultury języka. Rozumie znaczenie języka jako narzędzia interpretacji rzeczywistości (KU1_W08). - potrafi planować i organizować indywidualną pracę badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst społeczno-kulturowy, a także działać zespołowo, przyjmując różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne podczas pracy w grupie (KU1_U08). Student otrzyma ocenę 3, jeśli: - wymienia w stopniu zadowalającym śródziemnomorskie źródła kultury europejskiej oraz najwybitniejsze arcydzieła kultury polskiej i światowej (KU1_W03); - w stopniu zadowalającym zna podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa, teorii komunikacji i kultury języka. Rozumie znaczenie języka jako narzędzia interpretacji rzeczywistości (KU1_W08). - potrafi planować i organizować indywidualną pracę badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst społeczno-kulturowy, a także działać zespołowo, przyjmując różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne podczas pracy w grupie (KU1_U08). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Krauze, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Julia Krauze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Nauka języka łacińskiego w europejskich i polskich kontekstach kulturowych. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie najważniejszych wiadomości wstępnych o języku łacińskim, alfabecie, wymowie, akcentowaniu, morfologii i składni oraz poznanie najważniejszych dzieł literatury łacińskojęzycznej (oryginały i tłumaczenia) i ich kontekstów kulturowych. W trakcie zajęć podawane są także podstawowe informacje o etymologii i wpływie języka łacińskiego na języki nowożytne (Latina viva). Część teoretyczna wzbogacona jest licznymi ćwiczeniami oraz lekturą wybranych tekstów historyków, filozofów i poetów rzymskich, europejskich i polskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Krauze, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Julia Krauze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ETCS (1,5 p - łącznie 45 godz.): - udział w zajęciach – 30 godzin - przygotowanie do zajęć – 5 godzin - przygotowanie do kolokwium - 5 godzin - przygotowanie do egzaminu - 5 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Krauze, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Julia Krauze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ETCS: - 1 pkt ETCS - udział w zajęciach – 30 godzin - 0,5 pkt ETCS - samodzielna praca studenta (przygotowanie się do zajęć, lektura tekstów naukowych, wykonywanie ćwiczeń i zadań na platformie Moodle, przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego) - 10 godzin Łącznie - 40 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.