History of Philosophy
General data
Course ID: | WH-KU-I-1-HistFilo-C |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of Philosophy |
Name in Polish: | Historia filozofii |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | culture and religion studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | KU1_W04 KU1_U11 KU1_K01 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak wymagań wstępnych |
Short description: |
Course objectives: the students acquire basic knowledge of philosophical as well as the ability to identify key issues and themes of philosophy living in this period. |
Full description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń z historii filozofii jest zapoznanie studentów z wybranymi - emblematycznymi – dziełami z zakresu zachodniej tradycji filozoficznej. Omówimy teksty epoki klasycznej: Platona, Arystotelesa i filozofii hellenistycznej (Epikura i stoików). Na przykładzie „Wyznań” św. Augustyna pokażemy na czym polegało spotkanie filozofii greckiej z objawieniem chrześcijańskim, którego efektem była filozofia chrześcijańska dominująca w epoce średniowiecza. „Rozprawa o metodzie” Kartezjusza pomoże nam zobaczyć na czym polegał przełom nowożytny w filozofii, tj. nowy jej początek przez zwrot ku podmiotowi. Esej Kanta „Co to jest oświecenie” pozwoli uprzytomnić na czym polegał oświeceniowy ideał autonomii rozumu - myślenia bez obcego kierownictwa. Naszą peregrynację po dziejach filozofii zakończymy lekturą fragmentów „Wykładów z filozofii dziejów” Hegla, który centralne zagadnienie filozofii przenosi z epistemologii na refleksję nad sensem dziejów. |
Bibliography: |
K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003 W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne R.H. Popkin, Filozofia, Poznań 1994 D. Collinson, Pięćdziesięciu wielkich filozofów, Poznań 1997 Z. Kuderowicz red., Filozofia XX wieku, Warszawa 2002 A. Miś, Filozofia współczesna, Warszawa 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Basic aim of history of philosophy in the second part is to acquire intimate knowledge from and also skills to identify the most relevant problems and philosophical motives which are still alive in philosophy of discussed period. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Lecture course. Within the bounds of possibility lectures are interactive and students are requested to actively participate. Before the exam there will be held the general revision of the most relevant topics required for the exam. The effects of the education are verified mainly by the oral exam. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie ma praktyk z tego przedmiotu. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Robert Pawlik, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Robert Pawlik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń z historii filozofii jest zapoznanie studentów z wybranymi - emblematycznymi - dziełami zachodniej tradycji filozoficznej. Skupimy się na tekstach z filozofii starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej. 30 godzin ćwiczeń pomyślane jest jako uzupełnienie do wykładu z historii filozofii. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń z historii filozofii jest zapoznanie studentów z wybranymi - emblematycznymi – dziełami z zakresu zachodniej tradycji filozoficznej. Omówimy teksty epoki klasycznej: Platona, Arystotelesa i filozofii hellenistycznej (Epikura i stoików). Na przykładzie „Wyznań” św. Augustyna pokażemy na czym polegało spotkanie filozofii greckiej z objawieniem chrześcijańskim, którego efektem była filozofia chrześcijańska dominująca w epoce średniowiecza. „Rozprawa o metodzie” Kartezjusza pomoże nam zobaczyć na czym polegał przełom nowożytny w filozofii, tj. nowy jej początek przez zwrot ku podmiotowi. Esej Kanta „Co to jest oświecenie” pozwoli uprzytomnić na czym polegał oświeceniowy ideał autonomii rozumu - myślenia bez obcego kierownictwa. Naszą peregrynację po dziejach filozofii zakończymy lekturą fragmentów „Wykładów z filozofii dziejów” Hegla, który centralne zagadnienie filozofii przenosi z epistemologii na refleksję nad sensem dziejów. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA Platon, Obrona Sokratesa Platon, Państwo, ks. I-II, VII i X Arystoteles, Metafizyka, ks. XII. Epikur, List do Menojkeusa Lukrecjusz, O naturze rzeczy, ks. V Augustyn, Wyznania, ks. X-XIII. Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, cz. I-IV. Kant, Co to jest Oświnienie? Hegel „Wstęp” do „Wykładów z filozofii dziejów”, (tłum. J. Grabowski A. Landman, Warszawa 1958, s. 3-119). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1/ Filozofia starożytna G. Colli, Narodziny filozofii, tłum. S. Kasprzysiak, Warszawa-Kraków 1991. J.P. Vernant, Źródła myśli greckiej, tłum. J. Szacki, Warszawa 1969. Kirk, Raven, Schofield, Filozofia przedsokratejska, J. Lang, Warszawa 1999. P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna, tłum. P. Domański, Warszawa 2000. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, tłum. E. I.Zieliński, Lublin 1993 – 2002. 2/ Filozofia i chrześcijaństwo H. Jonas, Religia gnozy, tłum. M. Klimowicz, Kraków 1994. W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia, tłum. K. Bielawski, Bydgoszcz 1997.. A.H. Amstrong, R.A.Marcus, Wiara chrześcijańska a filozofia grecka, H. Bednarek, Warszawa 1994. 3/ Filozofia średniowieczna E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tłum. S. Zalewski, Warszawa 1987. Ph. Bohner, E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej, tłum. S. Stomma, Warszawa 1962. F. van Steenberghen, Filozofia XIII wieku, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2005. 4/ Filozofia nowożytna i współczesna R.H. Popkin (red.) Historia filozofii zachodniej, Poznań 2003. K. Löwith, Od Hegla do Nietzschego. Rewolucyjny przełom w myśli XIX wieku, tłum. S. Gromadzki, Warszawa 2001. O. Höffe, Mała historia filozofii, tłum. J. Sidorek, Warszawa 2004. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Robert Pawlik, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Robert Pawlik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS: - udział w zajęciach - 30h - przygotowanie i realizacja zadań badawczych - 30h 2 pkt. ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń z historii filozofii jest zapoznanie studentów z wybranymi - emblematycznymi - dziełami zachodniej tradycji filozoficznej. Skupimy się na tekstach z filozofii starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej. 30 godzin ćwiczeń pomyślane jest jako uzupełnienie do wykładu z historii filozofii. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń z historii filozofii jest zapoznanie studentów z wybranymi - emblematycznymi – dziełami z zakresu zachodniej tradycji filozoficznej. Omówimy teksty epoki klasycznej: Platona, Arystotelesa i filozofii hellenistycznej (Epikura i stoików). Na przykładzie „Wyznań” św. Augustyna pokażemy na czym polegało spotkanie filozofii greckiej z objawieniem chrześcijańskim, którego efektem była filozofia chrześcijańska dominująca w epoce średniowiecza. „Rozprawa o metodzie” Kartezjusza pomoże nam zobaczyć na czym polegał przełom nowożytny w filozofii, tj. nowy jej początek przez zwrot ku podmiotowi. Esej Kanta „Co to jest oświecenie” pozwoli uprzytomnić na czym polegał oświeceniowy ideał autonomii rozumu - myślenia bez obcego kierownictwa. Naszą peregrynację po dziejach filozofii zakończymy lekturą fragmentów „Wykładów z filozofii dziejów” Hegla, który centralne zagadnienie filozofii przenosi z epistemologii na refleksję nad sensem dziejów. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Robert Pawlik, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Robert Pawlik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS: - udział w zajęciach - 30h - przygotowanie i realizacja zadań badawczych - 30h 2 pkt. ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.