Introduction to Interculturalism and Cultural Dialogue
General data
Course ID: | WH-KU-I-2-WprMiedz |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to Interculturalism and Cultural Dialogue |
Name in Polish: | Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | culture and religion studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) To będą ciężkie ćwiczenia, więc trzeba uzbroić się w... - wlaściwie nie wiem dokładnie w co. Trzeba będzie mieć w każdym razie miękkie serce, ale i chłodne oko. |
Short description: |
(in Polish) Nazwałbym te ćwiczenia laboratorium dialogu i antydialogu. Można je było ukierunkować dwojako: jako etyczną lub pedagogiczną refleksję nad spotkaniami międzykulturowymi i rozmowy o tym, jak powinno być między narodami i kulturami, albo dyskursywnie - jako opis relacji realnych. Nie rezygnując z tyle szlachetnych, co naiwnych refleksji, pójdziemy tym drugim szlakiem. Nie jest to droga donikąd, ale na pewno trudno będzie nią kroczyć. Oprócz tego na każdych zajęciach będę przedstawiał poglądy współczesnych reprezentantów filozofii dialogu. To da naszemu laboratorium teoretyczne, jeżeli tak mogę powiedzieć, ramy. Jeszcze jedno, ważne: międzykulturowość będę definiował bardzo szeroko |
Full description: |
(in Polish) EKSTERMINACJE 1. Biali i czarni 2. Właściciele i niewolnicy 3. Panowie i chłopi 4. Koloniści i gospodarze Afryka Ameryka Pólnocna Australia Azja 8. Turcy i Ormianie 9. Niemcy i Żydzi 10. Zdrowi i upośledzeni. Eugenika 11. Hutu i Tutsi 12. Rosjanie i Ukraińcy POLSKIE PIEKŁO 13. Zabójstwo Gabriela Narutowicza 14. Jedwabne, Kielce i okolice FILOZOFIA DIALOGU, SPOTKANIA, INNEGO 1. Sokrates i inni 2. Martin Buber 3. Franz Rosenzweig 4. Ferdinand Ebner 5. Max Scheller 6. Jean Améry 7. Eugen Rosenstock- Huessy 8. Eberhard Grisebach 9. Karl Barth 10. Adolf Reinach 11. Ludwig Binswanger 12. Emmanuel Levinas 13. Jean-Luc Marion 14. Michael Theunissen 15. Józef Tischner |
Bibliography: |
(in Polish) A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012. Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013. A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016. A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międyzreligijnego, Warszawa 2020. dokumenty papieskie, encyklika Fratelli tutti z 5 pażdziernika 2020 r.) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W_1 rozumie, raczej zaczyna rozumieć, może tylko przeczuwa naturę tego, co chętnie nazwałbym nienawiścią społeczną. Potrafi opisać rozmaite jej przyklady W_2 rozumie niebezpieczeństwa, jakie łączą się z różnicą etniczną i kulturową, wie, że mają one konkretną historię W_3 rozumie w zarysie dudziestowieczną filozofię dialogu U_1 rozumie, czym są kompetencje międzykulturowe K_1 rozumie, że sytuacja konfliktu (nie mówiąc o zbrodni) nie jest bez wyjścia, a uczeni, filozofowie i praktycy dialogu pokazują rozwiązania |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Studenci przygotowują znakomite półgodzinne wypowiedzi na tytułowe tematy (te dotyczące „eksterminacji” oraz „polskiego piekła” i przedstawiają je na kolejnych zajęciach. Rzecz jasna, każdy student dostaje jeden z tematów. Można łaczyć się w pary, pod warunkiem, że podczas wypowiedzi podział ról będzie wyraźnie zaznaczony. Struktura takiego wystąpienia niech będzie następująca 1. Historia problemu 2. Natura zbrodni (ewentualnie konfliktu) 3. Zadośćuczynienia, rozliczenia, resentymenty na 5 wystąpienie, o ktorym mowa jest erudycyjne na 4 - dobre na 3 - takie sobie |
Practical placement: |
(in Polish) Obyśmy nigdy nie musieli praktykować tego, o czym będzimy rozmawiać w pierwszej części tych ćwiczeń. Natomiast dialog międzykulturowy prkatykujmy codziennie |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Czajka-Cunico, Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Anna Czajka-Cunico | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą kwestii tożsamości (jednostkowej i wspólnotowych), ujęć kultury narodowej i jej relacji z kulturami tzw. obcymi, koncepcji międzykulturowości i dialogu między kulturami. Sczczególny ancisk położony zostanie na kwestię pokoju i sposobów jego zapewniania i pielęgnacji. |
|
Bibliography: |
(in Polish) encyklika Fratelli tutti i inne dokumenty papieskie B. Cywiński, dzieje narodów Europy Wschodniej, Kraków 2013. publikacje czasopisma "Civilta' cattolica" (Rzym) publikacje czasopisma "Polylog"(Wiedeń) publikacje czasopisma "Neue Wege" (Zurych) |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Piotr Weiser | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udzial w zajęciach 30 godzin (1 ETCS) Lektura 25 godzin (1 ETCS) Przygotowanie do wypowiedzi 25 godzin (1ETCS) razem 80 godzin równe trzem stopniom w skali ETCS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) j.w |
|
Full description: |
(in Polish) j.w |
|
Bibliography: |
(in Polish) j.w |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Nie mam |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Piotr Weiser | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Nazwałbym te ćwiczenia laboratorium dialogu i antydialogu. Można je było ukierunkować dwojako: jako etyczną lub pedagogiczną refleksję nad spotkaniami międzykulturowymi i rozmowy o tym, jak powinno być między narodami i kulturami, albo dyskursywnie - jako opis relacji realnych. Nie rezygnując z tyle szlachetnych, co naiwnych refleksji, pójdziemy tym drugim szlakiem. Nie jest to droga donikąd, ale na pewno trudno będzie nią kroczyć. Oprócz tego na każdych zajęciach będę przedstawiał poglądy współczesnych reprezentantów filozofii dialogu. To da naszemu laboratorium teoretyczne, jeżeli tak mogę powiedzieć, ramy. Jeszcze jedno, ważne: międzykulturowość będę definiował bardzo szeroko |
|
Full description: |
(in Polish) EKSTERMINACJE 1. Biali i czarni 2. Właściciele i niewolnicy 3. Panowie i chłopi 4. Koloniści i gospodarze Afryka Ameryka Pólnocna Australia Azja 8. Turcy i Ormianie 9. Niemcy i Żydzi 10. Zdrowi i upośledzeni. Eugenika 11. Hutu i Tutsi 12. Rosjanie i Ukraińcy POLSKIE PIEKŁO 13. Zabójstwo Gabriela Narutowicza 14. Jedwabne, Kielce i okolice FILOZOFIA DIALOGU, SPOTKANIA, INNEGO 1. Sokrates i inni 2. Martin Buber 3. Franz Rosenzweig 4. Ferdinand Ebner 5. Max Scheller 6. Jean Améry 7. Eugen Rosenstock- Huessy 8. Eberhard Grisebach 9. Karl Barth 10. Adolf Reinach 11. Ludwig Binswanger 12. Emmanuel Levinas 13. Jean-Luc Marion 14. Michael Theunissen 15. Józef Tischner |
|
Bibliography: |
(in Polish) A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012. Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013. A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016. A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międyzreligijnego, Warszawa 2020. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Nie mam |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.