Main Questions of Contemporary Aesthetics
General data
Course ID: | WH-KU-II-2-ProbEst-C |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Main Questions of Contemporary Aesthetics |
Name in Polish: | Główne problemy estetyki współczesnej |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | culture and religion studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość zagadnień z wykładu |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium skupia się na prezentacji głównych problemów estetyki współczesnej w kontekście teorii implicite. Stanowi chronologiczny wybór najważniejszych tendencji w sztuce współczesnej w kontekście analizy estetycznej. Założeniem konwersatorium jest wykorzystanie wiedzy teoretycznej prezentowanej podczas wykładu w pracy z materiałem wizualnym i literackim. Analizie poddawane są dzieła sztuki, a towarzyszą im teksty kultury - postulaty artystyczne, manifesty, krytyka artystyczna oraz wywody twórców. We wstępie zakres tematyczny obejmuje genezę sztuki współczesnej - postindustrializm, schyłek akademizmu, rozwój realizmu i impresjonizmu. Towarzyszy jej wybór tekstów Baudelaire’a, Morrisa, Ruskina, Cezanne’a, Gropiusa czy van Doesburga. Chronologiczny wywód przybliża sztukę początków awangardy - dadaizm, futuryzm, kubizm, abstrakcjonizm i przywołuje pisma m.in. Bretona, Apollinaire’a i Picabii. Ćwiczenia podejmują kwestię pop-artu i minimalizmu w Stanach Zjednoczonych oraz ich wpływ na pojmowanie sztuki oraz wartości estetycznych w kontekście wypowiedzi m.in. Warhola, Lichtensteina, Reinhardta, Greenberga. Analizie zostają poddane nurty szczytowej awangardy - konceptualizm wraz aparatem teoretycznym w postaci pism LeWitta. Kurs kończy namysł nad hiperrealizmem, happeningiem, sztuką performatywną i twz. sztuką zaangażowaną. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) KU2_W02 student ma pogłębioną wiedzę w zakresie metodologii badań nauk humanistycznych i wybranych nauk społecznych w oparciu o ogólną metodologię nauk KU2_W04 student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii estetyki oraz jej rozwoju KU2_K01 student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy z zakresu estetyki przez całe życie KU2_U05 student samodzielnie formułuje problem badawczy za podstawę przyjmując pogłębioną analizę prac artystycznych oraz syntezę różnych idei i poglądów |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena bardzo dobra: student bez problemów omawia kwestie poruszane na ćwiczeniach. W prezentacji ustnej korzysta poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Potrafi globalnie wyjaśnić miejsce dzieła sztuki na mapie estetyki w kontekście merytorycznie wybranych fragmentów tekstów teorii sztuki. Prezentacja nie wymaga korzystania z notatek. ocena dobra: student omawia kwestie poruszane na ćwiczeniach z nielicznymi potknięciami. W prezentacji ustnej korzysta poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Potrafi globalnie wyjaśnić miejsce dzieła sztuki na mapie estetyki w kontekście merytorycznie wybranych fragmentów tekstów teorii sztuki. Przy prezentacji tematu sporadycznie korzysta z notatek. ocena dostateczna: student fragmentarycznie omawia kwestie poruszane na ćwiczeniach z licznymi potknięciami. W prezentacji ustnej w ograniczonym stopniu korzysta z nabytego aparatu pojęciowego. Potrafi częściowo wyjaśnić miejsce dzieła sztuki na mapie estetyki w kontekście merytorycznie wybranych fragmentów tekstów teorii sztuki. Prezentacja podparta jest notatkami prelegenta. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie przewidziano |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Anna Wiśnicka | |
Group instructors: | Anna Wiśnicka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia prezentują główne problemy estetyki współczesnej z perspektywy konstatacji implicite, skupiając się najważniejszych tendencjach w sztuce XX i XXI wieku oraz w tekstach około-estetycznych - manifestach, programach i krytyce sztuki. UWAGA W przypadku zajęć online link do zespołu znajdą Państwo w polu strona www |
|
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia skupiają się na prezentacji głównych problemów estetyki współczesnej w kontekście teorii implicite. Stanowią chronologiczny wybór najważniejszych tendencji w sztuce współczesnej w kontekście analizy estetycznej. Założeniem ćwiczeń jest wykorzystanie wiedzy teoretycznej prezentowanej podczas wykładu w pracy z materiałem wizualnym i literackim. Analizie poddawane są dzieła sztuki, a towarzyszą im teksty kultury - postulaty artystyczne, manifesty, krytyka artystyczna oraz wywody twórców. We wstępie zakres tematyczny obejmuje genezę sztuki współczesnej - postindustrializm, schyłek akademizmu, rozwój realizmu i impresjonizmu. Towarzyszy jej wybór tekstów Baudelaire’a, Morrisa, Ruskina, Cezanne’a, Gropiusa czy van Doesburga. Chronologiczny wywód przybliża sztukę początków awangardy - dadaizm, futuryzm, kubizm, abstrakcjonizm i przywołuje pisma m.in. Bretona, Apollinaire’a i Picabii. Ćwiczenia podejmują kwestię pop-artu i minimalizmu w Stanach Zjednoczonych oraz ich wpływ na pojmowanie sztuki oraz wartości estetycznych w kontekście wypowiedzi m.in. Warhola, Lichtensteina, Reinhardta, Greenberga. Analizie zostają poddany nurt szczytowej awangardy - konceptualizm wraz aparatem teoretycznym w postaci pism LeWitta. Kurs kończy namysł nad hiperrealizmem, happeningiem, sztuką performatywną i twz. sztuką zaangażowaną. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Maria Gołaszewska, Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984. Maria Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001. Mario Perniola, Estetyka współczesna. Panorama ogólna, Kraków 2018. Dodatkowo wybór z książek: Umberto Eco, Historia Piękna, Warszawa 2018. Umberto Eco, Historia Brzydoty, Warszawa 2018. Fragmenty tekstów krytyki artystycznej, m.in. W. Morris, J. Ruskin, Ch. Baudelaire, W. Gropius, T. Marinetti, S. LeWitt, J. Kosuth. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) n/d |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Anna Wiśnicka, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Anna Wiśnicka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS - 3 ECTS = 90h 1 ECTS - uczestnictwo w zajęciach 1 ECTS - lektura 1 ECTS - przygotowanie do zajęć i zaliczenia |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia prezentują główne problemy estetyki współczesnej z perspektywy konstatacji implicite, skupiając się najważniejszych tendencjach w sztuce XX i XXI wieku oraz w tekstach około-estetycznych - manifestach, programach i krytyce sztuki. |
|
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium skupia się na prezentacji głównych problemów estetyki współczesnej w kontekście teorii implicite. Stanowi chronologiczny wybór najważniejszych tendencji w sztuce współczesnej w kontekście analizy estetycznej. Założeniem konwersatorium jest wykorzystanie wiedzy teoretycznej prezentowanej podczas wykładu w pracy z materiałem wizualnym i literackim. Analizie poddawane są dzieła sztuki, a towarzyszą im teksty kultury - postulaty artystyczne, manifesty, krytyka artystyczna oraz wywody twórców. We wstępie zakres tematyczny obejmuje genezę sztuki współczesnej - postindustrializm, schyłek akademizmu, rozwój realizmu i impresjonizmu. Towarzyszy jej wybór tekstów Baudelaire’a, Morrisa, Ruskina, Cezanne’a, Gropiusa czy van Doesburga. Chronologiczny wywód przybliża sztukę początków awangardy - dadaizm, futuryzm, kubizm, abstrakcjonizm i przywołuje pisma m.in. Bretona, Apollinaire’a i Picabii. Ćwiczenia podejmują kwestię pop-artu i minimalizmu w Stanach Zjednoczonych oraz ich wpływ na pojmowanie sztuki oraz wartości estetycznych w kontekście wypowiedzi m.in. Warhola, Lichtensteina, Reinhardta, Greenberga. Analizie zostają poddane nurty szczytowej awangardy - konceptualizm wraz aparatem teoretycznym w postaci pism LeWitta. Kurs kończy namysł nad hiperrealizmem, happeningiem, sztuką performatywną i twz. sztuką zaangażowaną. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Maria Gołaszewska, Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984. Maria Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001. Maria Gołaszewska, Odbiorca sztuki jako krytyk, Kraków 1967.Mario Perniola, Estetyka współczesna. Panorama ogólna, Kraków 2018. Umberto Eco, Historia Piękna, Warszawa 2018. Umberto Eco, Historia Brzydoty, Warszawa 2018. Fragmenty tekstów krytyki artystycznej, m.in. W. Morris, J. Ruskin, Ch. Baudelaire, W. Gropius, T. Marinetti, S. LeWitt, J. Kosuth. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) n/d |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Anna Wiśnicka, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Anna Wiśnicka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS - 3 ECTS = 90h 1 ECTS - uczestnictwo w zajęciach 1 ECTS - lektura 1 ECTS - przygotowanie do zajęć i zaliczenia |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) n/d |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.