Historia filozofii nowożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-N11-HF3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii nowożytnej |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wykład: FI1_W01; FI1_W04; FI1_W05; FI1_W07; FI1_U04; FI1_U10; ćwiczenia: FI1_W01; FI1_W04; FI1_W05; FI1_W06; FI1_W07; FI1_U04; FI1_U10; FI1_K02; FI1_K05 |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu historii filozofii starożytnej i średniowiecznej oraz ontologii i epistemologii. |
Skrócony opis: |
Poziom zajęć: podstawowy. Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych w okresie nowożytności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu historii filozofii starożytnej i średniowiecznej oraz ontologii i epistemologii. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć wykładowych jest prezentacja wybranych koncepcji filozoficznych okresu nowożytnego. Na zajęciach przyjmuje się zatem połączenie perspektyw historycznej z problemową. Obszerność materiału uniemożliwia oczywiście prezentację wyczerpującej perspektywy na filozofię nowożytną. Dlatego prezentacja materiałów na wykładzie na z zasady charakter wprowadzający i szkicowy. Zakłada się wiedzę na temat historii filozofii starożytnej i średniowiecznej. Dalszym celem tych zajęć jest wskazywanie prefiguracji teorii, które później doczekały się rozwinięcia współcześnie. Kurs wykładowy będzie obejmował myśl filozoficzną filozofów, którzy są już uznanymi „klasykami”, ale także przedstawiał koncepcje filozofów, którzy nie należą do pierwszego szeregu filozofów (np. Bolzano). Z kolei celem ćwiczeń jest zapoznanie się z tekstami źródłowymi oraz dyskusja nad nimi. |
Literatura: |
Literatura przeglądowa: 1. F. Copleston, "Historia filozofii", różne wydania. 2. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", 3 tomy, różne wydanie. 3. J. Migasiński, "Filozofia nowożytna. Postacie / Idee / Problemy", Warszawa 2011. 4. Stanford Encyclopedia of Philosophy, online: https://plato.stanford.edu/ Literatura źródłowa: 1. "Filozofia włoskiego odrodzenia", Warszawa 1967, fragmenty. 2. F. Bacon, "Novum organum", tł. J. Wikarjak, Warszawa 1955, fragmenty. 3. N. Machiavelli, "Książę", różne wydania, fragmenty. 4. Kartezjusz, "Medytacje o filozofii pierwszej", różne wydania. 5. Kartezjusz, "Zasady filozofii", Warszawa 1960, fragmenty. 6. G.W. Leibniz, "Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzeniu zła", przeł. M. Frankiewicz, Warszawa 2001. 7. D. Hume, "Traktat o naturze ludzkiej", Warszawa 1951, s. 151-121. 8. D. Hume, "Badania dotyczące rozumu ludzkiego", Warszawa 1977, s. 33-38, 53-57. 9. J. Locke, "List o tolerancji", Warszawa 1963, fragmenty. 10. J.-J. Rousseau, "Rozprawa o nierówności", w: tenże, "Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa 1956. 11. I. Kant, "Krytyka czystego rozumu", przeł. R. Ingarden, różne wydania, fragmenty. 12. G.W.F. Hegel, "Fenomenologia ducha", różne wydania, fragmenty. 13. G.W.F. Hegel, "Wykłady z historii filozofii", t. 1, Warszawa 1994, fragmenty. 14. A. Schopenhauer, "O wolności ludzkiej woli", rózne wydania, fragmenty. 15. S. Kierkegaard, "Bojaźń i drżenie", przeł. J. Iwaszkiewicz, Łódź 1972. 16. M. Stirner, "Jedyny i jego własność", Warszawa 1995, fragmenty. 17. B. Bolzano, "Podstawy logiki", Kęty 2010, fragmenty. 18. A. Comte, "Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Rozprawa o całokształcie pozytywizmu", przekł. B. Skarga, Warszawa 1973, s. 138-152. Literatura przedmiotu: 1. T. Płużański, "Pascal", Warszawa 1974. 2. M. Maneli, "Machiavelli", Warszawa 1968. 3. "The Oxford Handbook of Descartes and Cartesianism", red. S. Nadler, T.M. Schmaltz, D. Antoine-Mahut, Oxford 2019. 4. T. Kroński, "Hegel", Warszawa 1966. 5. M. Żelazny, "Heglowska filzoofia ducha", Warszawa 2000. 6. M. Poręba, "Transcendentalna teoria świadomości. Próba rekonstrukcji semantycznej", Warszawa 1999. 7. W.V.O. Quine, "Dwa dogmaty empiryzmu", w: tenże, "Z punktu widzenia logiki. Dziewięć esejów logiczno-filozoficznych", przeł. B. Stanosz, Warszawa 1996, s. 49-75. 8. "The Oxford Handbook of Schopenhauer", red. R.L. Wicks, Oxford 2020. 9. R.B. Brandom, "A Spirit of Trust. A Reading of Hegel's Phenomenology", Cambridge, London 2019. 10. G. Deleuze, "Nietzsche i filozofia", Łódź 2012. 11. J. Woleński, "Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska", Warszawa 1985. 12. D. Harvey, "Przewodnik po Kapitale Karola Marksa" T. I i II, Poznań 2018. 13. U. Kriegel, "Brentano's Philosopphical System: Mind, Being, Value", Oxford 2018. 14. "The Oxford Handbook of the History of Analytic Philosophy", Oxford 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student wie czym jest dyscyplina historii filozofii nowożytnej, jak się kształtowała, zna główne jej nurty oraz zasady jej uprawiania, jak też ich przedstawicieli. Student zna zasady interpretacji tekstów z historii filozofii. Umiejętności: student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu historii filozofii, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić znaczenie zajmowania się nowożytna historią filozofii. Kompetencje: jest otwarty na racjonalne interpretacje dziejów problemów filozoficznych nowożytności. |
Metody i kryteria oceniania: |
EGZAMIN I TERMIN: Weryfikacja wiedzy i umiejętności zdobytych podczas kursu odbywa się w formie egzaminu pisemnego (pytania testowe) z zakresu materiału prezentowanego na wykładzie oraz zawartego we wskazanej literaturze. Przewiduje się następującą skalę ocen za egzamin pisemny: 5,0 - 100 - 91% punktów 4,5 - 90 - 81% punktów 4,0 - 80 - 71% punktów 3,5 - 70 - 61% punktów 3,0 - 60 - 51% punktów 2,0 - 0 - 50 % punktów EGZAMIN II TERMIN: W przypadku studentów, którzy uzyskali ocenę negatywną w I terminie, egzamin w II terminie ma formę egzaminu ustnego z zakresu materiału zawartego w sylabusie zajęć (losowanie pytań egzaminacyjnych z dostępnej puli). Studenci, którzy nie podeszli do egzaminu w I terminie, przystępują do egzaminu w II terminie na zasadach I terminu (egzamin pisemny). W przypadku zajęć ćwiczeniowych: praca z tekstem oraz metody aktywizacyjne: pogadanka, praca w grupach. W ramach zajęć na kolejnych zajęciach studenci zapoznają się z kolejnymi istotnymi dla zrozumienia przemian filozofii współczesnej tekstami. Praca z tekstem polega na identyfikacji głównych pojęć dla danego nurtu filozoficznego lub autora, wskazaniu na podstawowe rysy stosowanej metody oraz ewentualnym streszczaniu wybranych fragmentów omawianych prac. Na ocenę końcową zajęć ćwiczeniowych mają wpływ dwa elementy: 1) Obecność. 2) Ocena z kolokwium pisemnego. Ocena końcowa jest średnią ważoną, przy czym obecność wypływa na ocenę na ostateczną ocenę jako 1/4 wagi, zaś ocena z kolokwium - 3/4 wagi ostatecznej oceny. W przypadku obecności (poświadczonej wpisem na listę obecności) obowiązuje następująca skala: 7 obecności - 5,0 6 obecności - 4,0 5 obecności - 3,0 4 i mniej obecności - 2,0 Zajęcia ćwiczeniowe kończą się zaliczeniem pisemnym w postaci kolokwium. Pytania zamknięte (80 proc.) i otwarte (20 proc.) dotyczą zagadnień poruszanych na zajęciach oraz tekstów przerabianych podczas kursu. OCENA Z ĆWICZEŃ MA NASTĘPUJĄCE PRZEŁOŻENIE NA EGZAMIN W I TERMINIE: 1. Uzyskanie 5,0 jako ocenę końcową z ćwiczeń oznacza, że osoba uzyskuje dodatkowo 6 pkt na egzaminie. 2. Uzyskanie 4,5 jako ocenę końcową z ćwiczeń oznacza, że osoba uzyskuje dodatkowo 4 pkt na egzaminie. 3. Uzyskanie 4,0 jako ocenę końcową z ćwiczeń oznacza, że osoba uzyskuje dodatkowo 2 pkt na egzaminie. 4. Uzyskanie ocen 3,0 i 3,5 nie ma wpływu na punktację uzyskaną na egzaminie. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Płotka | |
Prowadzący grup: | Witold Płotka | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: udział w wykładzie: 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów: 60 konsultacje: 20 przygotowanie do egzaminu: 40 SUMA GODZIN: 150 [150 : 30 (25) = 4] LICZBA ECTS: 5 |
|
Skrócony opis: |
Poziom zajęć: podstawowy. Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych w okresie nowożytności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu historii filozofii starożytnej i średniowiecznej oraz ontologii i epistemologii. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć wykładowych jest prezentacja wybranych koncepcji filozoficznych okresu nowożytnego. Na zajęciach przyjmuje się zatem połączenie perspektyw historycznej z problemową. Obszerność materiału uniemożliwia oczywiście prezentację wyczerpującej perspektywy na filozofię nowożytną. Dlatego prezentacja materiałów na wykładzie na z zasady charakter wprowadzający i szkicowy. Zakłada się wiedzę na temat historii filozofii starożytnej i średniowiecznej. Dalszym celem tych zajęć jest wskazywanie prefiguracji teorii, które później doczekały się rozwinięcia współcześnie. Kurs wykładowy będzie obejmował myśl filozoficzną filozofów, którzy są już uznanymi „klasykami”, ale także przedstawiał koncepcje filozofów, którzy nie należą do pierwszego szeregu filozofów (np. Bolzano). Z kolei celem ćwiczeń jest zapoznanie się z tekstami źródłowymi oraz dyskusja nad nimi. |
|
Literatura: |
Literatura przeglądowa: 1. F. Copleston, "Historia filozofii", różne wydania. 2. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", 3 tomy, różne wydanie. 3. J. Migasiński, "Filozofia nowożytna. Postacie / Idee / Problemy", Warszawa 2011. 4. Stanford Encyclopedia of Philosophy, online: https://plato.stanford.edu/ Literatura źródłowa: 1. "Filozofia włoskiego odrodzenia", Warszawa 1967, fragmenty. 2. F. Bacon, "Novum organum", tł. J. Wikarjak, Warszawa 1955, fragmenty. 3. N. Machiavelli, "Książę", różne wydania, fragmenty. 4. Kartezjusz, "Medytacje o filozofii pierwszej", różne wydania. 5. Kartezjusz, "Zasady filozofii", Warszawa 1960, fragmenty. 6. G.W. Leibniz, "Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzeniu zła", przeł. M. Frankiewicz, Warszawa 2001. 7. D. Hume, "Traktat o naturze ludzkiej", Warszawa 1951, s. 151-121. 8. D. Hume, "Badania dotyczące rozumu ludzkiego", Warszawa 1977, s. 33-38, 53-57. 9. J. Locke, "List o tolerancji", Warszawa 1963, fragmenty. 10. J.-J. Rousseau, "Rozprawa o nierówności", w: tenże, "Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa 1956. 11. I. Kant, "Krytyka czystego rozumu", przeł. R. Ingarden, różne wydania, fragmenty. 12. G.W.F. Hegel, "Fenomenologia ducha", różne wydania, fragmenty. 13. G.W.F. Hegel, "Wykłady z historii filozofii", t. 1, Warszawa 1994, fragmenty. 14. A. Schopenhauer, "O wolności ludzkiej woli", rózne wydania, fragmenty. 15. S. Kierkegaard, "Bojaźń i drżenie", przeł. J. Iwaszkiewicz, Łódź 1972. 16. M. Stirner, "Jedyny i jego własność", Warszawa 1995, fragmenty. 17. B. Bolzano, "Podstawy logiki", Kęty 2010, fragmenty. 18. A. Comte, "Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Rozprawa o całokształcie pozytywizmu", przekł. B. Skarga, Warszawa 1973, s. 138-152. Literatura przedmiotu: 1. T. Płużański, "Pascal", Warszawa 1974. 2. M. Maneli, "Machiavelli", Warszawa 1968. 3. "The Oxford Handbook of Descartes and Cartesianism", red. S. Nadler, T.M. Schmaltz, D. Antoine-Mahut, Oxford 2019. 4. T. Kroński, "Hegel", Warszawa 1966. 5. M. Żelazny, "Heglowska filzoofia ducha", Warszawa 2000. 6. M. Poręba, "Transcendentalna teoria świadomości. Próba rekonstrukcji semantycznej", Warszawa 1999. 7. W.V.O. Quine, "Dwa dogmaty empiryzmu", w: tenże, "Z punktu widzenia logiki. Dziewięć esejów logiczno-filozoficznych", przeł. B. Stanosz, Warszawa 1996, s. 49-75. 8. "The Oxford Handbook of Schopenhauer", red. R.L. Wicks, Oxford 2020. 9. R.B. Brandom, "A Spirit of Trust. A Reading of Hegel's Phenomenology", Cambridge, London 2019. 10. G. Deleuze, "Nietzsche i filozofia", Łódź 2012. 11. J. Woleński, "Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska", Warszawa 1985. 12. D. Harvey, "Przewodnik po Kapitale Karola Marksa" T. I i II, Poznań 2018. 13. U. Kriegel, "Brentano's Philosopphical System: Mind, Being, Value", Oxford 2018. 14. "The Oxford Handbook of the History of Analytic Philosophy", Oxford 2013. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Płotka | |
Prowadzący grup: | Witold Płotka | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: udział w wykładzie: 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów: 60 konsultacje: 20 przygotowanie do egzaminu: 40 SUMA GODZIN: 150 [150 : 30 (25) = 4] LICZBA ECTS: 5 |
|
Skrócony opis: |
Poziom zajęć: podstawowy. Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych w okresie nowożytności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu historii filozofii starożytnej i średniowiecznej oraz ontologii i epistemologii. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć wykładowych jest prezentacja wybranych koncepcji filozoficznych okresu nowożytnego. Na zajęciach przyjmuje się zatem połączenie perspektyw historycznej z problemową. Obszerność materiału uniemożliwia oczywiście prezentację wyczerpującej perspektywy na filozofię nowożytną. Dlatego prezentacja materiałów na wykładzie na z zasady charakter wprowadzający i szkicowy. Zakłada się wiedzę na temat historii filozofii starożytnej i średniowiecznej. Dalszym celem tych zajęć jest wskazywanie prefiguracji teorii, które później doczekały się rozwinięcia współcześnie. Kurs wykładowy będzie obejmował myśl filozoficzną filozofów, którzy są już uznanymi „klasykami”, ale także przedstawiał koncepcje filozofów, którzy nie należą do pierwszego szeregu filozofów (np. Bolzano). Z kolei celem ćwiczeń jest zapoznanie się z tekstami źródłowymi oraz dyskusja nad nimi. |
|
Literatura: |
Literatura przeglądowa: 1. F. Copleston, "Historia filozofii", różne wydania. 2. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", 3 tomy, różne wydanie. 3. J. Migasiński, "Filozofia nowożytna. Postacie / Idee / Problemy", Warszawa 2011. 4. Stanford Encyclopedia of Philosophy, online: https://plato.stanford.edu/ Literatura źródłowa: 1. "Filozofia włoskiego odrodzenia", Warszawa 1967, fragmenty. 2. F. Bacon, "Novum organum", tł. J. Wikarjak, Warszawa 1955, fragmenty. 3. N. Machiavelli, "Książę", różne wydania, fragmenty. 4. Kartezjusz, "Medytacje o filozofii pierwszej", różne wydania. 5. Kartezjusz, "Zasady filozofii", Warszawa 1960, fragmenty. 6. G.W. Leibniz, "Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzeniu zła", przeł. M. Frankiewicz, Warszawa 2001. 7. D. Hume, "Traktat o naturze ludzkiej", Warszawa 1951, s. 151-121. 8. D. Hume, "Badania dotyczące rozumu ludzkiego", Warszawa 1977, s. 33-38, 53-57. 9. J. Locke, "List o tolerancji", Warszawa 1963, fragmenty. 10. J.-J. Rousseau, "Rozprawa o nierówności", w: tenże, "Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa 1956. 11. I. Kant, "Krytyka czystego rozumu", przeł. R. Ingarden, różne wydania, fragmenty. 12. G.W.F. Hegel, "Fenomenologia ducha", różne wydania, fragmenty. 13. G.W.F. Hegel, "Wykłady z historii filozofii", t. 1, Warszawa 1994, fragmenty. 14. A. Schopenhauer, "O wolności ludzkiej woli", rózne wydania, fragmenty. 15. S. Kierkegaard, "Bojaźń i drżenie", przeł. J. Iwaszkiewicz, Łódź 1972. 16. M. Stirner, "Jedyny i jego własność", Warszawa 1995, fragmenty. 17. B. Bolzano, "Podstawy logiki", Kęty 2010, fragmenty. 18. A. Comte, "Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Rozprawa o całokształcie pozytywizmu", przekł. B. Skarga, Warszawa 1973, s. 138-152. Literatura przedmiotu: 1. T. Płużański, "Pascal", Warszawa 1974. 2. M. Maneli, "Machiavelli", Warszawa 1968. 3. "The Oxford Handbook of Descartes and Cartesianism", red. S. Nadler, T.M. Schmaltz, D. Antoine-Mahut, Oxford 2019. 4. T. Kroński, "Hegel", Warszawa 1966. 5. M. Żelazny, "Heglowska filzoofia ducha", Warszawa 2000. 6. M. Poręba, "Transcendentalna teoria świadomości. Próba rekonstrukcji semantycznej", Warszawa 1999. 7. W.V.O. Quine, "Dwa dogmaty empiryzmu", w: tenże, "Z punktu widzenia logiki. Dziewięć esejów logiczno-filozoficznych", przeł. B. Stanosz, Warszawa 1996, s. 49-75. 8. "The Oxford Handbook of Schopenhauer", red. R.L. Wicks, Oxford 2020. 9. R.B. Brandom, "A Spirit of Trust. A Reading of Hegel's Phenomenology", Cambridge, London 2019. 10. G. Deleuze, "Nietzsche i filozofia", Łódź 2012. 11. J. Woleński, "Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska", Warszawa 1985. 12. D. Harvey, "Przewodnik po Kapitale Karola Marksa" T. I i II, Poznań 2018. 13. U. Kriegel, "Brentano's Philosopphical System: Mind, Being, Value", Oxford 2018. 14. "The Oxford Handbook of the History of Analytic Philosophy", Oxford 2013. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Płotka | |
Prowadzący grup: | Witold Płotka | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: udział w wykładzie: 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów: 60 konsultacje: 20 przygotowanie do egzaminu: 40 SUMA GODZIN: 150 [150 : 30 (25) = 4] LICZBA ECTS: 5 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom zajęć: podstawowy. Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych w okresie nowożytności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu historii filozofii starożytnej i średniowiecznej oraz ontologii i epistemologii. |
|
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć wykładowych jest prezentacja wybranych koncepcji filozoficznych okresu nowożytnego. Na zajęciach przyjmuje się zatem połączenie perspektyw historycznej z problemową. Obszerność materiału uniemożliwia oczywiście prezentację wyczerpującej perspektywy na filozofię nowożytną. Dlatego prezentacja materiałów na wykładzie na z zasady charakter wprowadzający i szkicowy. Zakłada się wiedzę na temat historii filozofii starożytnej i średniowiecznej. Dalszym celem tych zajęć jest wskazywanie prefiguracji teorii, które później doczekały się rozwinięcia współcześnie. Kurs wykładowy będzie obejmował myśl filozoficzną filozofów, którzy są już uznanymi „klasykami”, ale także przedstawiał koncepcje filozofów, którzy nie należą do pierwszego szeregu filozofów (np. Bolzano). Z kolei celem ćwiczeń jest zapoznanie się z tekstami źródłowymi oraz dyskusja nad nimi. |
|
Literatura: |
Literatura przeglądowa: 1. F. Copleston, "Historia filozofii", różne wydania. 2. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", 3 tomy, różne wydanie. 3. J. Migasiński, "Filozofia nowożytna. Postacie / Idee / Problemy", Warszawa 2011. 4. Stanford Encyclopedia of Philosophy, online: https://plato.stanford.edu/ Literatura źródłowa: 1. "Filozofia włoskiego odrodzenia", Warszawa 1967, fragmenty. 2. F. Bacon, "Novum organum", tł. J. Wikarjak, Warszawa 1955, fragmenty. 3. N. Machiavelli, "Książę", różne wydania, fragmenty. 4. Kartezjusz, "Medytacje o filozofii pierwszej", różne wydania. 5. Kartezjusz, "Zasady filozofii", Warszawa 1960, fragmenty. 6. G.W. Leibniz, "Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzeniu zła", przeł. M. Frankiewicz, Warszawa 2001. 7. D. Hume, "Traktat o naturze ludzkiej", Warszawa 1951, s. 151-121. 8. D. Hume, "Badania dotyczące rozumu ludzkiego", Warszawa 1977, s. 33-38, 53-57. 9. J. Locke, "List o tolerancji", Warszawa 1963, fragmenty. 10. J.-J. Rousseau, "Rozprawa o nierówności", w: tenże, "Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa 1956. 11. I. Kant, "Krytyka czystego rozumu", przeł. R. Ingarden, różne wydania, fragmenty. 12. G.W.F. Hegel, "Fenomenologia ducha", różne wydania, fragmenty. 13. G.W.F. Hegel, "Wykłady z historii filozofii", t. 1, Warszawa 1994, fragmenty. 14. A. Schopenhauer, "O wolności ludzkiej woli", rózne wydania, fragmenty. 15. S. Kierkegaard, "Bojaźń i drżenie", przeł. J. Iwaszkiewicz, Łódź 1972. 16. M. Stirner, "Jedyny i jego własność", Warszawa 1995, fragmenty. 17. B. Bolzano, "Podstawy logiki", Kęty 2010, fragmenty. 18. A. Comte, "Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Rozprawa o całokształcie pozytywizmu", przekł. B. Skarga, Warszawa 1973, s. 138-152. Literatura przedmiotu: 1. T. Płużański, "Pascal", Warszawa 1974. 2. M. Maneli, "Machiavelli", Warszawa 1968. 3. "The Oxford Handbook of Descartes and Cartesianism", red. S. Nadler, T.M. Schmaltz, D. Antoine-Mahut, Oxford 2019. 4. T. Kroński, "Hegel", Warszawa 1966. 5. M. Żelazny, "Heglowska filzoofia ducha", Warszawa 2000. 6. M. Poręba, "Transcendentalna teoria świadomości. Próba rekonstrukcji semantycznej", Warszawa 1999. 7. W.V.O. Quine, "Dwa dogmaty empiryzmu", w: tenże, "Z punktu widzenia logiki. Dziewięć esejów logiczno-filozoficznych", przeł. B. Stanosz, Warszawa 1996, s. 49-75. 8. "The Oxford Handbook of Schopenhauer", red. R.L. Wicks, Oxford 2020. 9. R.B. Brandom, "A Spirit of Trust. A Reading of Hegel's Phenomenology", Cambridge, London 2019. 10. G. Deleuze, "Nietzsche i filozofia", Łódź 2012. 11. J. Woleński, "Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska", Warszawa 1985. 12. D. Harvey, "Przewodnik po Kapitale Karola Marksa" T. I i II, Poznań 2018. 13. U. Kriegel, "Brentano's Philosopphical System: Mind, Being, Value", Oxford 2018. 14. "The Oxford Handbook of the History of Analytic Philosophy", Oxford 2013. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.