Epistemologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-N112-EP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Epistemologia |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 lub 2 rok - stopień I |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wykład: FI1_W02; FI1_W10; FI1_U06; ćwiczenia: FI1_W02; FI1_W10; FI1_U02; FI1_U06; FI1_K04; |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami epistemologii (teorii poznania) i ich rozumienie, umiejętność podstawowej analizy poznania. |
Pełny opis: |
Epistemologia (teoria poznania) zaliczana jest do podstawowych działów filozofii. Zajmuje się ona poznaniem. W historii dziejów myśli ludzkiej poznanie analizowano z różnych punktów widzenia. Zgodnie z koncepcją autonomicznej teorii poznania w trakcie wykładu będziemy analizować poznanie ludzkie jako źródło wiedzy o czymś, tzn. w jego podstawowej funkcji dostarczania podmiotowi poznającemu informacji o przedmiocie poznania. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami epistemologicznymi (teoriopoznawczymi). Celem ćwiczeń – zapoznanie się i przeanalizowanie kluczowych tekstów, korespondujących z problematyką wykładu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: -R. Audi, Epistemology A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. New York, Routledge 2011. -P. K. Moser (red.), The Oxford Handbook of Epistemology. Oxford, OUP 2002. Literatura uzupełniająca: -S. Judycki, Epistemologia, Poznań 2020. -Gottfried G., Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Wydawnictwo WAM Kraków 2007. -R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971. -A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, Warszawa 2002. -Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM Kraków 2013. -A. B. Stępień. Wstęp do filozofii. TN KUL. 1995. Lektury na egzamin: -A. B. Stępień, Rodzaje poznania bezpośredniego. -S. Judycki, Epistemologia w XX wieku. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student wie, czym jest epistemologia (teoria poznania) i jaka jest jej specyfika metodologiczna; student zna podstawową terminologię i ma uporządkowaną wiedzę teoriopoznawczą; Umiejętności: student samodzielnie zdobywa wiedzę, czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu epistemologii (teorii poznania), słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji podstawowych problemów i argumentów teoriopoznawczych, potrafi przeprowadzić analizę podstawowych epistemologicznych oraz identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia. Kompetencje: student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumie ich znaczenie dla racjonalności badań naukowych i kształtowania własnego obrazu świata. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 15 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 45 godz. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz. przygotowanie do egzaminu: 45 godz. suma godzin: 150 [150/30(25)=5] liczba ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin: test jednokrotnego wyboru. Egzamin - test jednokrotnego wyboru Kryteria oceny: 0–15 pkt (≤46%) – niedostateczny (2.0) 16–19 pkt (50–59%) – dostateczny (3.0) 20–23 pkt (63–71%) – dostateczny plus (3.5) 24–27 pkt (75–84%) – dobry (4.0) 28–29 pkt (88–91%) – dobry plus (4.5) 30–32 pkt (≥94%) – bardzo dobry (5.0) Wiedza: Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu epistemologii, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student nie zna podstawowych tez głoszonych przez Wittgensteina i autorów, których omówiono na zajęciach. Ocena 3 (dst): student słabo zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu epistemologii, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student słabo zna podstawowe tez głoszonych w ramach badań epistemologicznych, które omówiono na zajęciach. W małym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego Ocena 4 (db): student zadowalająco zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu epistemologii, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student dobrze zna podstawowe tezy głoszone przez epistemologów, które omówiono na zajęciach. W znacznym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego Ocena 5 (bdb): student doskonale zna odstawową terminologię filozoficzną z zakresu epistemologii, w stopniu umożliwiającym zrozumienie bieżacej problematyki; student dobrze zna podstawowe tez głoszonych przez epistemologów, które omówiono na zajęciach, w tym dobrze zna i rozumie głoszoną przez nich argumentacje. Jest zdolny do samodzielnej lektury teksu filozoficznego i jego dyskusji Umiejętności: Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie samodzielnie czytać tekstów z filozofii Ocena 3 (dst): student w małym stopniu jest w stanie samodzielnie czytać teksty z filozofii Ocena 4 (db): student jest w stanie samodzielnie zadowalająco czytać teksty z filozofii Ocena 5 (bdb): student jest w stanie samodzielnie i twórczo czytać teksty z filozofii Kompetencje: Ocena 2 (ndst): student nie potrafi efektywnie zorganizować własnej pracy nad tekstem oraz krytycznie ocenić stopień jej zaawansowania Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu Ocena 4 (db): student zadowalająco potrafi zorganizować własną pracę nad potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania Ocena 5 (bdb): student efektywnie organizuje własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach 2. Aktywny udział w zajęciach 3. Bieżące przygotowywanie pytań do wykładów oraz notatek na ćwiczenia 4. Udział w egzaminie ustnym (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń) Ćwiczenia: Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalna jest 1 nieobecność usprawiedliwiona) Aktywność w analizowaniu tekstu i dyskusji (co najmniej w 5 tematach, minimalnie - w 3) |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Krokos | |
Prowadzący grup: | Jan Krokos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami epistemologii (teorii poznania) i ich rozumienie, umiejętność podstawowej analizy poznania. |
|
Pełny opis: |
Epistemologia (teoria poznania) zaliczana jest do podstawowych działów filozofii. Zajmuje się ona poznaniem. W historii dziejów myśli ludzkiej poznanie analizowano z różnych punktów widzenia. Zgodnie z koncepcją autonomicznej teorii poznania w trakcie wykładu będziemy analizować poznanie ludzkie jako źródło wiedzy o czymś, tzn. w jego podstawowej funkcji dostarczania podmiotowi poznającemu informacji o przedmiocie poznania. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami epistemologicznymi (teoriopoznawczymi). Celem ćwiczeń – zapoznanie się i przeanalizowanie kluczowych tekstów, korespondujących z problematyką wykładu. |
|
Literatura: |
B. Chwedeńczuk, Spór o naturę prawdy, Warszawa 1984. Epistemologia, red. S. Janeczek, A. Starościc, Wydawnictwo KUL Lublin 2015 Gottfried G., Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Wydawnictwo WAM Kraków 2007 M. Heidegger, Bycie i czas, § 44 Warszawa 1994, 300-324 R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971. W. James, Pragmatyzm, Wykad VI: Pragmatyczne pojęcie prawdy, Warszawa 1998, 159-185. M.A. Krąpiec, Realizm ludzkiego poznania, Lublin 1995 J. Krokos, O prawdzie i wolności, Warszawa 2000 A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, Warszawa 2002. Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM Kraków 2013 A.B. Stępień, O metodzie teorii poznania. Rozważania wstępne, Lublin 1966. A.B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 20014 (odpowiednie fragmenty) - tam też litearatura do poszczególnych zagadnień. Tomasz z Akwinu, Quaestiones disputatae De Veritate, tłum. polskie np. Lublin 1999, Kęty 1998, kwestia I. A. Tarski, Pisma logiczno-filozoficzne, t. 1, Pojęcie prawdy w naukach dedukcyjnych Wstęp i § 1; § 6 - Zakończenie; Warszawa 1995, 13-31. 156-172 . J. Woleński, Epistemologia, t. 1-3, Kraków 2000-2003. I inne |
|
Wymagania wstępne: |
nie ma |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piekarski | |
Prowadzący grup: | Michał Piekarski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a-O1T39lnZw9YeJ_MPJOZkMSzJi-ejMcHN4TLiTSHNWU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=644e2522-6dee-49dc-a238-5e29735a0d35&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1ECTS (+/-30h) - udział w wykładzie 1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do zajęć 1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do egzaminu |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami epistemologii (teorii poznania) i ich rozumienie, umiejętność podstawowej analizy poznania. |
|
Pełny opis: |
Epistemologia (teoria poznania) zaliczana jest do podstawowych działów filozofii. Zajmuje się ona poznaniem. W historii dziejów myśli ludzkiej poznanie analizowano z różnych punktów widzenia. Zgodnie z koncepcją autonomicznej teorii poznania w trakcie wykładu będziemy analizować poznanie ludzkie jako źródło wiedzy o czymś, tzn. w jego podstawowej funkcji dostarczania podmiotowi poznającemu informacji o przedmiocie poznania. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami epistemologicznymi (teoriopoznawczymi). Celem ćwiczeń – zapoznanie się i przeanalizowanie kluczowych tekstów, korespondujących z problematyką wykładu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: -R. Audi, Epistemology A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. New York, Routledge 2011. -P. K. Moser (red.), The Oxford Handbook of Epistemology. Oxford, OUP 2002. -S. Judycki, Epistemologia, Poznań 2020. Literatura uzupełniająca: -Gottfried G., Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Wydawnictwo WAM Kraków 2007. -R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971. -A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, Warszawa 2002. -Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM Kraków 2013. -A. B. Stępień. Wstęp do filozofii. TN KUL. 1995. |
|
Wymagania wstępne: |
nie ma |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piekarski | |
Prowadzący grup: | Michał Piekarski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac3w540DpsuvqDkXnNxrqFphJfv1PCdDWxhooBeo50MY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=07a22a9e-adb9-4b1f-b94c-eac3d9c9881f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1ECTS (+/-30h) - udział w wykładzie 1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do zajęć 1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do egzaminu |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami epistemologii (teorii poznania) i ich rozumienie, umiejętność podstawowej analizy poznania. |
|
Pełny opis: |
Epistemologia (teoria poznania) zaliczana jest do podstawowych działów filozofii. Zajmuje się ona poznaniem. W historii dziejów myśli ludzkiej poznanie analizowano z różnych punktów widzenia. Zgodnie z koncepcją autonomicznej teorii poznania w trakcie wykładu będziemy analizować poznanie ludzkie jako źródło wiedzy o czymś, tzn. w jego podstawowej funkcji dostarczania podmiotowi poznającemu informacji o przedmiocie poznania. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami epistemologicznymi (teoriopoznawczymi). Celem ćwiczeń – zapoznanie się i przeanalizowanie kluczowych tekstów, korespondujących z problematyką wykładu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: -R. Audi, Epistemology A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. New York, Routledge 2011. -P. K. Moser (red.), The Oxford Handbook of Epistemology. Oxford, OUP 2002. -S. Judycki, Epistemologia, Poznań 2020. Literatura uzupełniająca: -Gottfried G., Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Wydawnictwo WAM Kraków 2007. -R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971. -A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, Warszawa 2002. -Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM Kraków 2013. -A. B. Stępień. Wstęp do filozofii. TN KUL. 1995. |
|
Wymagania wstępne: |
nie ma |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Filcek, Michał Piekarski | |
Prowadzący grup: | Martyna Filcek, Michał Piekarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1ECTS (+/-30h) - udział w wykładzie 1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do zajęć 1ECTS (+/-30h) - przygotowanie do egzaminu |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami epistemologii (teorii poznania) i ich rozumienie, umiejętność podstawowej analizy poznania. |
|
Pełny opis: |
Epistemologia (teoria poznania) zaliczana jest do podstawowych działów filozofii. Zajmuje się ona poznaniem. W historii dziejów myśli ludzkiej poznanie analizowano z różnych punktów widzenia. Zgodnie z koncepcją autonomicznej teorii poznania w trakcie wykładu będziemy analizować poznanie ludzkie jako źródło wiedzy o czymś, tzn. w jego podstawowej funkcji dostarczania podmiotowi poznającemu informacji o przedmiocie poznania. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami epistemologicznymi (teoriopoznawczymi). Celem ćwiczeń – zapoznanie się i przeanalizowanie kluczowych tekstów, korespondujących z problematyką wykładu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: -R. Audi, Epistemology A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. New York, Routledge 2011. -P. K. Moser (red.), The Oxford Handbook of Epistemology. Oxford, OUP 2002. -S. Judycki, Epistemologia, Poznań 2020. Literatura uzupełniająca: -Gottfried G., Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Wydawnictwo WAM Kraków 2007. -R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971. -A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, Warszawa 2002. -Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM Kraków 2013. -A. B. Stępień. Wstęp do filozofii. TN KUL. 1995. |
|
Wymagania wstępne: |
nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.